Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Canon EOS-1100D, kameran verkar låst sig och lcd skärmen är svart.


hostname81

Rekommendera Poster

Jag har en Canon EOS 1100D + ett 85mm objektiv som jag använder för att ta lite bilder när mitt lokala innebandy lag spelar matcher. Tog bilder när de spelade borta igår men precis när de jublade efter segern vid slutsignalen så dog kameran. Jag trodde batteriet var slut så laddade det när jag kom hem men det fungerade inte då lcd skärmen är helt svart. När jag försökte ta kort så såg jag att det stod busy när jag höll nere avtryckaren. Sökte lite på google och det verkade ha att göra med minneskortet enligt en del jag hittade om det. Har prövat att ta ur och sätta in minneskortet men kameran fungerar fortfarande inte. Nu när jag startar den idag så är lcd skärmen fortfarande svart men det står inte busy längre men när jag trycker ner avtryckaren så söker den efter fokuseringspunkt men sedan händer inget mer, Nån som har en aning om vad som kan ha hänt?

Tacksam för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite på google och det verkade ha att göra med minneskortet enligt en del jag hittade om det

 

Hej

 

Om det nu är minneskortet det är fel på så borde kameran funka som den ska om du startar den utan minneskort, men om inte kameran funkar som den ska utan minneskort så är väl det något annat fel på den.

 

Jag skulle nog kontakta supporten på Canon om du inte får liv i den om du inte har garanti kvar, annars får du väl snacka med dom där du köpt kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går, testa att ta ur batteriet över natten. Sätt sedan i batteriet och ett nytt minneskort.

Så den får både chansen att glömma gamla inställningar över natten.

Och om det är fel på minneskortet, starta med ett nytt friskt minneskort.

Annars blir det service.

Eller kan man ladda hem och uppgradera "firmware"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna uppdatera firmware, så måste displayen fungera fullt ut.

 

Men det spelar inte så stor roll om man testar med annat minneskort, eller att ta ut batteriet, fungerar inte displayen, så ser man inte vad som händer.

 

Hur länge har du haft kameran, finns det garanti på den, är nog läge för en service ändå, kolla med supporten som Ekcim föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...