Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med SSD


cibbe

Rekommendera Poster

Hej,

 

Blir en lång text om mitt problem, men först lite fakta kring datorn:

Thinkpad x220

Windows 8

Samsung 830 256 GB

16 GB RAM

I5 2520M (lite osöker, men i5 i alla fall)

Lacie Cloudbox 3TB

 

Jag har ett något irriterande problem som började för två dagar sedan. Jag är mycket osäker på varför problemet uppstod och varför det även stundom försvinner, men ska försöka ge så mycket information som möjligt.

 

Jag köpte en Lacie Cloudbox 3TB NAS som jag kopplade upp mot nätverket. Min dator upptäckte den direkt och den verkade fungera som den skulle, smått irriterad över att jag inte kollat upp så att routern hade stöd för gigabite ethernet och att jag därmed var begränsad till att skriva i ca 10 mb/s till den, men det funkar för dess syfte (spara nedladdat material på).

 

Då jag ville kryptera hårddisken med Truecrypt för att ingen annan skulle kunna komma in på det material jag sparade på den, valde jag att skapa en krypterad container på hårddisken istället för att kryptera hela NASEN. Läste att detta inte skulle vara något problem, men att kryptera hela NASEN och då även dess OS skulle ge bekymmer. Detta gick dock inget vidare, jag vet nu inte om det faktiskt går att skapa en krypterad container utan att NASEN ballar ur. Truecrypt frös nämligen och efter att jag försökte radera den påbörjade containern på NASEN hängde sig även NASEN. Jag testade först med en liten container på 2gb och då var det inget problem, men när jag skulle skapa en större om 2,7 TB blev det kanske för mycket. Visste att det skulle ta lång tid innan krypteringen skulle bli färdig ca 36 timmar stod det först på Truecrypt.

 

Här emellan har jag för mig att jag även uppdaterade Java, något jag skjutit upp i minst två månader och till slut tröttnat på påminnelserna. Jag vet inte om detta har någon betydelse, men då uppdateringen skedde samtidigt som krypteringen och problemen började nämner jag det fall i fall.

 

Nu börjar CPU:n plötsligt ligga på mellan 40-100% konstant och SSD:n (interna) låg maxad på mellan 50-99%. Jag har tre pekdon att använda, en musplatta, en ultra-nav och en vanlig mus. När jag använder musen hackar den fram med 2-3 cm mellan hoppen, klick tar inte direkt heller. Musplattan bortsett från höger och vänsterklick går inte att använda alls då pekdonet flyttas var den vill om man drar fingret på den, dabbar man på den kan man dock i viss mån styra pekdonet mm för mm. Ultra-nav fungerar bäst, men liknande problem även där.

 

Ljudet blev också helt sabbat. Ljud från när man startar windows et cetera dras ut och tar 2 ggr mer tid innan "musiken" är slut, det går inte heller att höra några direkta toner, utan "oljudet" är väldigt metalliskt. Svårt att förklara hur det låter, men samma sker oavsett vad jag gör: spoityfy, film, youtube et cetera.

 

Tillbaka till hårddisken. Kollar jag i task manager verkar det som att skrivhastigheten inte går över 10 mb/s och går mellan 0 kb/s - 10 mb/s, läshastigheten är snäppet bättre men har inte sett den över 23 mb/s - detta är hastigheter tagna när hårddisken jobbar mellan 50-100%.

 

Min tanke är att anledningen för att CPU:n jobbar så hårt och datorn därmed är även extremt slö är att hårddisken strular. Det känns faktiskt nästan som att datorn "hoppar över" delar. Kollar jag på en film och är 14 min och 15 sekunder in på filmen kan nästa scen komma 2-3 sekunder senare och den hoppar då dit. Samma är det med allt annat, såsom hur ikonerna på skrivbordet visas vid inloggning, först inga alls, sedan ett par sekunder visas ett antal och några sekunder senare kommer resten.

 

När jag kollar hårddisken via kontrollpanelen hittar den inga fel, Samsung Magician inte heller några fel, däremot är hastigheterna långt under var de ska vara:

Sequental Read (mb/s) 124 (ska få upp till 520)

Sequential Write (mb/s) 100 (ska få upp till 400)

Random Read (IOPS) 14806 (ska få upp till 80000)

Random Write (IOPS) 8498 (ska få upp till 36000)

 

Enligt programmet är dock "hälsan god" och inga fel hittas, senaste firmwire är också installerad.

 

Nu till det märkliga.

Jag lyckades inte få bort ovan problem genom att starta om datorn, koppla ur NASEN ifall den var den eller genom att återställa windows till ursprungsinställningar (utan att ta bort programmen). Detta gjordes från USB-sticka och tog ca 6 timmar innan ominstallationen var klar. Det tog även ca 3 timmar att föra över de ca 3,4 gb windows behövde till minnet. Detta hjälpte inte alls.

 

Försökte därefter skapa en ny partition på SSD:n, som jag kunde formatera och installera om windows på. på för att se om det hjälpte, men fick inte enligt diskmanager (?), med 150 gb ledigt fick jag inte minska partitionen med 50 gb för att göra en ny - inte tillräckligt med minne...

 

För att kolla så att problemet inte berodde på någon annan del av datorn tog jag bort min 256 gb ssd och satte in en äldre 64 gb (samsung 830) och då fungerade datorn som den skulle. Tänkte då att det var hårddisken alternativt något installerat på hårddisken som inte fungerade och tänkte därför göra en full omformatering och installera om windows i stället för att bara "refresha" eller vad windows 8 kallade det.

 

Men, när jag satte tillbaka den gamla SSD:n fungerade datorn som den skulle igen. Försökte därför skapa en container på NASEN med truecrypt en gång till och allt hängde sig igen och efter tvingad omstart vara alla problem ovan tillbaka.

 

Gav därför upp tanken på truecrypt, satte in den gamla ssd, allt funkade, satte tillbaka den andra ssd och problemen var kvar. Därefter gick ett par timmar, var på väg till Småland och satt på tåget. Efter en stund på tåget tänkte jag att jag kunde försöka fixa problemet en gång till, men när jag startade datorn fungerade den som den skulle... Jag han dock bara kolla på ett avsnitt av greys anatomy innan problemen kom tillbaka. Stängde av datorn och tog fram den igen väl framme och då...funkade den igen.

 

Sitter nu mest och väntar på att den ska sluta fungera igen. Gör den inte det så toppen!, men om den gör det, har någon en förklaring på varför detta händer? Är det på grund av NASen och TrueCrypt? Tycker dock det är märkligt, hade varit en sak om NASen inte fungerade som den skulle med en krypterad container på den, men varför påverkar det min dator så mycket? Min SSD är förövrigt inte krypterad.

 

Det kunde inte vara NASEN som sabbade datorn igen när jag satt på tåget, då jag inte hade någon åtkomst till den. Och Truekrypt kan inte ha krypterat något av misstag på SSD, tycker jag i alla fall, då den aldrig krypterats och jag testade även att avkryptera SSD:n fall i fall, men enligt Truecrypt fanns inget att avkryptera.

 

Kan någon förklara varför dessa problem uppstod och vad jag kan göra åt dem i fall det händer igen - återkommer så klar oavsett om det händer igen eller inte.

 

Händer problemet igen ser jag dock inget annat alternativ än att omformatera och installera om allt på SSD:n. Funkar inte det heller, är det väl fel på SSD:n även om inget program faktiskt hittar något fel? Har garanti kvar på den så kan byta ut den, men är allt annat än övertygad om att det är fel på SSD:n.

 

En annan sak som slog mig nyss är att det kanske kan vara ram-minnet som strular? Så länge datorn inte stängts av och varit avstängd ett bra tag finns fortfarande information - defekt information kanske - kvar på minnet. När jag sedan startade datorn ett par timmar senare fungerade datorn som den skulle. Men samtidigt som jag använde datorn började den strula igen och ytterligare ett par timmar senare fungerade den igen?

 

ALL input uppskattas! =)

 

Ha en trevlig helg

 

Mvh

Christian Bengtsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket data, lite svårt att sortera ut.

 

jag funderar dock på om du i samband med krypteringen råkat fylla din interna SSD till 100%. En SSD ska aldrig fyllas till mer än 80%, den tappar mycket snabbt i prestanda när den närmar sig 100% fyllning.

jag vet inte hur TrueCrypt arbetar, interna disken borde inte fyllas upp, men det är den teori jag först kommer på.

 

Minnet, det skadar aldrig att kontrollera det. Kör Memtest86+ över en natt.

 

Disken är dock den som är den troliga felkomponenten. Jag skulle nog säga, återställ den, radera den fullständigt så den blir som ny igen. Och hoppas att det löser sig.

 

Truecryot på din Nas? För att det kanske ska gå lite snabbare, koppla in den direkt till datorn via nätverkskabel (borde väl gå? ).

 

Truecrypt på SSD?

http://media-addicted.de/ssd-and-truecrypt-durability-and-performance-issues/744/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara mitt expresscard för USB3 som inte fungerade som det skulle. Närhelst jag inte hade något kopplat till kortet kom problemen jag beskrev ovan och försvann när jag därefter satte något i den. Har tagit bort expresskortet helt, och nu fungerar datorn som den ska igen.

 

Sen har jag övergett tanken om att skapa en krypterad container på NASen, när jag väl fått bort ovan problem märkte jag att min router inte hade stöd för gigabitethernet och var därmed kraftigt begränsad i hastighet. Hur mycket långsammare det skulle gå om den var krypterad också vill jag inte ens tänka på. Det får duga med ett adminkonto med lösenord.

 

Anledningen till att jag skaffade en NAS och inte en extern hårddisk var att jag ville ha den trådlös så jag även kunde komma åt innehållet när jag inte var hemma. Kan eventuellt koppla en tp mellan datorn och NASen när jag är hemma och flytta tp:n till routern när jag går i stället för alltid direkt till routern.

 

Problemet är i alla fall löst, tackar för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...