Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Synkronisera kalender

Aja

Recommended Posts

Jag har lyckats synkronisera e-postappen i W8 med mitt gmailkonto, men inte lyckats synkronisera google kalender med kalender-appen i W8. Jag har gått in på Inställningar>Konton>Lägg till ett konto>Google Anslut och skrivit in Google-adressen och lösenordet men något konto lägges inte till. EFter en time out får jag besked om att det inte går att ansluta och att jag ska kontrollera informationen. Men jag har matat in korrekta uppgifter.

Vad kan detta bero på?

/Gunilla

Hej,

Har själv inte testat att synka Google mail och kalender, men kolla i länken ifall det finns någon lösning.

Microsoft: Synkronisering av Google-tjänster med Windows 8 eller Windows RT

Obs!

Google har meddelat att de från och med 30 januari 2013 upphör med stöd för nya EAS-anslutningar (Exchange ActiveSync) i vissa scenarier. Detta innebär att din Google-kalender kanske inte kan synkroniseras med appen Kalender.

Tack, jag har läst informationen. Problemet är att det går inte att skapa ett Gmail-konto om jag bockar i "Inkludera dina kontakter och Kalender från Google". Mailen går däremot att synkronisera.

Om jag gör som det står här http://www.makeuseof.com/tag/sync-multiple-google-calendars-windows/ så får jag beskedet: "Det går inte att ansluta. Kontrollera att informationen som du skriver är rätt." Och det är den.

Jag har ju en maskin med W8 som jag kan testa diverse med och jag har även en Google-kalender att koppla.

Problemet är att jag verkar ha avinstallerat Kalender-appen ( i stället för att av-pinna den) och till Store verkar jag inte komma..

Jag har ju en maskin med W8 som jag kan testa diverse med och jag har även en Google-kalender att koppla.

Problemet är att jag verkar ha avinstallerat Kalender-appen ( i stället för att av-pinna den) och till Store verkar jag inte komma..

Är du inloggad med ditt MS Live mail eller hotmail etc.?

Tryck eller klicka på Ditt konto uppe till höger > logga in med ditt Microsoft-konto.

Så du inte är inloggad till ett lokalt konto annars:

Charms > Inställningar > Ändra datorinställningar > Användare > Växla konto

Till TS: och det har ingenting att göra med det som står i länken ang. att Gooogle ändrat på vissa saker när det gäller kalender synkningar?

Fast där hade det varit intressant om Mikael63 också kunnat testa.:rolleyes:

Nu..

Jag är bara inloggad med "Lokalt konto". Behöver jag växla till ett MS-konto?

Du kommer inte åt Microsoft Store annat än att vara inloggad med ett MS mail konto av någon typ.

Har du inget så skapa ett gratis Microsoft konto (Windows Live ID) här: https://signup.live....mkt=sv-se&lic=1

Se också Eforum: Ominstallera borttagen app samt installera köpt app på annan dator

Mvh

[Edit] Samma sak med synkningar mellan Windows 8 och andra enheter

MS: Dina favoriter och inställningar på alla dina datorer synkroniseras av Microsoft-kontot

Jag är inloggad med Microsoft konto

Enligt denna 'Jag vill ansluta mitt Google konto efter 30 jan 2013' så skall man göra detta:

Lägga till ett konto i ditt Microsoft-konto och där lade jag till mitt Google konto.

Om jag sedan öppnar Kalender appen > Windows tangenten + i eller svep in från höger eller klicka längst ned till höger så 'Charms' kommer fram > välj Konton > Lägg till ett konto > Google Anslut => så kommer detta fram när jag matar in mina uppgifter

"Det går inte att ansluta. Kontrollera att informationen som du skrivit stämmer"

Jag testade även att lägga till Google kontot i Appen E-post enligt samma metod och detta fungerar.

Obs. Välj inte Inkludera dina kontakter och kalendrar från Google. Du kan inte synkronisera din e-post om du gör det.

http://windows.micro...-8/mail-app-faq

Men i Kalender Appen fungerar det inte.

I första länken ovan står det också så här:

Din Google-kalender kommer inte synkroniseras med appen Kalender när Google ändrar stödet för EAS.

Men lite motsägelsefullt att det också står så här eftersom det inte går att lägga till Google i kalender:

Om du vill använda dina Google-kontakter i apparna E-post, Kontakter, Kalender och Meddelanden måste du lägga till dem från webbplatsen för Microsoft-konton.

Problemet är att när jag öppnat Kalender och går till Inställningar och Konton och lägg till ett google-konto och matar in mina kontouppgifter så får jag besked: "Det går inte att ansluta. Kontrollera att informationen som du skriver stämmer." Detta besked ges även om jag har helt korrekta uppgifter.

Därför kommer jag inte vidare. Jag har provat många gånger men samma felmeddelande dyker upp.

Min gissning är att det måste vara en kalender man gjort offentlig.

Jag testade att enbart via webbgränssnittet för Outlook.com (som det heter nu) att prenumerera på en Google-kalender.

Den ICAL länk som fungerar är den från Privat adress.

Den från Kalenderadress fungerar inte.

post-52940-0-71253600-1361731175_thumb.png

I webbgränssnittet hamnar då mina Google-uppgifter.

I Kalendern i W8 syns inte dessa.

Om jag lägger till en händelse i Google uppdateras inte min MS-kalender.

Min egen slutsats måste bli att använd Googles kalender så som den är tänkt från början och skippa Microsofts-hittepå..

Tack, jag kom fram till samma slutsats och la upp Google kalender som en bricka på startsidan. Det funkar ju bra det också.

/Gunilla

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...