Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8 eller W7?


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Jag skall köpa en ny stationär dator, jag kör nu en 6 år gammal XP-burk så jag har ingen större erfarenhet av de senare operativsystemen Vista, W7 eller W8.

Fråga är finns det någon anledning att INTE välja W8, jag kan nämligen välja vilket operativ som skall installeras.

 

Jag hade tänkt att köpa en från Komplett.se har någon nått att säga om dom.

Det är denna dator jag funderar på med en 128 SSD (samsung) som xtra tillbehör

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10693

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skall köpa en ny stationär dator, jag kör nu en 6 år gammal XP-burk så jag har ingen större erfarenhet av de senare operativsystemen Vista, W7 eller W8.

Fråga är finns det någon anledning att INTE välja W8, jag kan nämligen välja vilket operativ som skall installeras.

 

Jag hade tänkt att köpa en från Komplett.se har någon nått att säga om dom.

Det är denna dator jag funderar på med en 128 SSD (samsung) som xtra tillbehör

http://www.komplett.....aspx?sku=10693

 

Tack på förhand

 

Pentium processor låter klent och för det priset kan du säkert få minst en i5. Har ingen erfarenhet av W8 men jag rekommenderar en W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade möjligheten att välja en ny bil av årsmodellerna 2013 och 2011 - vilken hade du valt?

W8 verkar ju vara allas hatobjekt men varför inte välja det senaste?

Om du nu måste välja just M$ Windows?

 

Men du tittar på en Gaming-dator?

Ska du använda datorn för spel så skulle du kanske kolla på ex. fem favoritspel och se om de funkar för W8. Nyare spel torde ju anpassas.

 

Helt okej handla av Komplett.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag skall inte spela spel utan jag håller på med aktiehandel så jag har ett antal olika realtidsapplikationer uppe samtidigt, och jag har kollat att dessa funkar med W8

 

Dessutom så håller jag på en hel del i Photoshop med stillbilder (inte film)

Jag har fått för mig att en SSD är bästa sättet att få fart på datorn. Jag har självklart kollat runt på bla Dustin o In Warehouse och InW har denna för ca 8500 SEK den har en i7 CPU och dubbla hårddiskar

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=773183&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7#extra

 

Den jag kollade på från Komplett kan man uppgradera till en i7 processor och då pratar vi om samma pengar, frågan är om man verkligen behöver en i7a eller om deras DualCore räcker, dvs kommer jag att märka nån skillnad

 

När jag kollar på prisjakt så finns det en hel del som är missnöjda med hur Komplett hanterar reklamationer och detta är ju en av deras "egna" datorer

 

Tacksam för input

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag skall inte spela spel utan jag håller på med aktiehandel så jag har ett antal olika realtidsapplikationer uppe samtidigt, och jag har kollat att dessa funkar med W8

 

Dessutom så håller jag på en hel del i Photoshop med stillbilder (inte film)

Jag har fått för mig att en SSD är bästa sättet att få fart på datorn. Jag har självklart kollat runt på bla Dustin o In Warehouse och InW har denna för ca 8500 SEK den har en i7 CPU och dubbla hårddiskar

http://www.inwarehou...3E33C33C7#extra

 

Den jag kollade på från Komplett kan man uppgradera till en i7 processor och då pratar vi om samma pengar, frågan är om man verkligen behöver en i7a eller om deras DualCore räcker, dvs kommer jag att märka nån skillnad

 

När jag kollar på prisjakt så finns det en hel del som är missnöjda med hur Komplett hanterar reklamationer och detta är ju en av deras "egna" datorer

 

Tacksam för input

 

Jag tror att det är avsevärt skillnad mellan Pentium och i7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag skall inte spela spel utan jag håller på med aktiehandel så jag har ett antal olika realtidsapplikationer uppe samtidigt, och jag har kollat att dessa funkar med W8

 

Dessutom så håller jag på en hel del i Photoshop med stillbilder (inte film)

Jag har fått för mig att en SSD är bästa sättet att få fart på datorn. Jag har självklart kollat runt på bla Dustin o In Warehouse och InW har denna för ca 8500 SEK den har en i7 CPU och dubbla hårddiskar

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=773183&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7#extra

 

Den jag kollade på från Komplett kan man uppgradera till en i7 processor och då pratar vi om samma pengar, frågan är om man verkligen behöver en i7a eller om deras DualCore räcker, dvs kommer jag att märka nån skillnad

 

När jag kollar på prisjakt så finns det en hel del som är missnöjda med hur Komplett hanterar reklamationer och detta är ju en av deras "egna" datorer

 

Tacksam för input

Är aktiehandel processorkrävande? För mig låter det inte så. Vad rapporterar Aktivitetshanteraren när det gäller CPU-tid i din nuvarande dator?

Jag har en i3-processor och det räcker bra för att samtidigt surfa med flera fönster vardera med många flikar, chatta, kontorsprogram och antagligen vanlig bildbehandling.

 

8 GB RAM är väl lämpligt för bildbehandling.

 

Kompletts dator har ett grafikkort avsett för spel vilket låter som överdrivet bra i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

Nej det är inte så processorkrävande, det som har "högst CPU användning" när jag kollar på processer så är det Chrome.

Jag har ju dålig koll när det gäller vad som "är bra" eller vad som "är dåligt" när det gäller Grafikkort, säljaren på Komplett tog nog den "ur högen" eftersom dom har det på extrapris just nu.

 

Kanske denna komplettdator är nog så bra för mina behov

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10640

 

Hur är det med W8 vissa säger att det är dett nytt "Vista" och att jag absolut skall ta W7 istället, de program jag skall köra klarar W8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Photoshop drar nytta av något bättre grafikkort vet jag inte. Någon annan som kan svara på det?

 

Nej det är inte så processorkrävande, det som har "högst CPU användning" när jag kollar på processer så är det Chrome.
Då borde det ju räcka med en i3-processor.

 

För surf, kontorsprogram, filmtittande behöver man inget särskilt grafikkort. Jag använder den grafik som finns inbyggd i min i3-processor och det räcker till.

 

Att börja med Windows 8 är ett stort steg, men även att gå från XP till Windows 7 är en stor förändring så det är kanske lika bra att ta all förändring på en gång. Men räkna med att du är förvirrad i början. Kolla lite i trådarna i Eforums avdelning för Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara mina korta reflektioner över Windows 7 vs. Windows 8 i just ditt fall.

 

Windows 7 är nu ett förhållandevis 'gammalt' operativsystem som väl kom ut våren 2009 och dess användarmiljö påminner en del om Windows Vista även om mycket är nytt under skalet i jämförelse mellan dessa.

 

Windows 8 är nu det senaste operativsystemet från Microsoft för persondatorer och visst är det en hel del nya saker att lära in, men precis som Cecilia säger så är det i princip en upplärningströskel även från Windows XP till Windows 7.

 

En modern dator, med modern processor och modernt moderkort med UEFI BIOS kommer med Windows 8 att starta upp rejält mycket snabbare och kännas mer rapp än jämfört med Windows 7.

 

Det finns som påpekats på Eforum en Windows 8 avdelning med massor av tips i befintliga trådar och du kan alltid starta nya trådar med frågor och annat.

http://eforum.idg.se.../183-windows-8/

 

Dessutom finns det en uppsjö guider, inte minst på PC För Alla där det finns en särskild avd. för Windows 8

http://pcforalla.idg...33?ref=flikwin8

 

Jag tror det handlar om att bli van och lära in ett nytt sätt att arbeta på med Windows 8 så blir det nog bra med det också, fast det är klart att många har svårt för det där med att blanda två olika typer av gränssnitt, Startskärmen och skrivbordet.

Att hålla fast vid det gamla är att, ja stagnera och jag skulle rekommendera att försöka ta till sig det nya och det blir troligen då lättare i framtiden vid nästa generationsskifte av Microsoft operativsystem.

 

Valet är ditt.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Den mest väsentliga skillnaden är att Microsoft i W8 för att snabba upp programmet vid testerna hos olika datasiter tagit bort ett antal komponenter som ingår i W7. T.ex DVD-brännarprogram, Mediaspelare osv.

Du kan ladda ner de här programmen från MS men priset är att du lämnar ut din emailadress. Lösenord för att starta det nedladdade programmet skickar MS ut mer än en vecka efter nedladdning.

För att MS inte ska få en data bas full med engångs eller 24timmars mailadresser.

Mailadressfiske från MS i klarspråk.

 

Senaste bäst?

Vad det gäller bilar är väl den allmänna uppfattningen att en bil är aldrig så bra som när efterträdaren presenterats.

Då köper man nått där alla barnsjukdomar är fixade.

 

På jobbet fick jag för några månader sedan ny dator: Windows 7 ersatte Windows XP. Windows Vista blev överhuvudtaget aldrig godkänt som OS. I den amerikanska företagsgrupp med ca 500000 anställda jag arbetar åt. Apropå att senaste alltid är bäst.

 

Kör Office 2010. Och var Office 2007 en katastrof att arbeta med på XP-datorn. Så är Office 2010 ett rejält lyft.

Går man från en äldre Office, tex 2003 så är det mycket lättare lära sig använda Office 2010 än Office 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Senaste bäst?

Vad det gäller bilar är väl den allmänna uppfattningen att en bil är aldrig så bra som när efterträdaren presenterats.

Då köper man nått där alla barnsjukdomar är fixade.

 

På jobbet fick jag för några månader sedan ny dator: Windows 7 ersatte Windows XP. Windows Vista blev överhuvudtaget aldrig godkänt som OS. I den amerikanska företagsgrupp med ca 500000 anställda jag arbetar åt. Apropå att senaste alltid är bäst.

Bilar ja, har haft många tjänstebilar genom åren av olika fabrikat (främst tyska) och kan väl säga att ingen modell eller fabrikat jag haft har spöat en äldre version i fråga om kvalitet och uthållighet och därmed billigare driftkostnader för företaget.

Barnsjukdomar må vara fixade, men nya har alltid uppträtt och ställtid på märkesverkstad.

 

När det gäller O/S så är det helt klart att nya system inte alltid kvalificerar sig inom olika typer av företag som har kritiska uppgifter att köra utan långtidstestande och kvalificeringar.

Jag har själv den erfarenheten från ett av dom större bolagen inom Elektronikproduktionsindustrin för telecom.

 

Men för en privat användare så anser jag inte detta vara relevant.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest väsentliga skillnaden är att Microsoft i W8 för att snabba upp programmet vid testerna hos olika datasiter tagit bort ett antal komponenter som ingår i W7. T.ex DVD-brännarprogram, Mediaspelare osv.

Du kan ladda ner de här programmen från MS men priset är att du lämnar ut din emailadress. Lösenord för att starta det nedladdade programmet skickar MS ut mer än en vecka efter nedladdning.

För att MS inte ska få en data bas full med engångs eller 24timmars mailadresser.

Mailadressfiske från MS i klarspråk.

Det går ju inte snabbare att söka i Windows eller annat som ingår i tester därför att man har tagit bort fristående program som i Windows 7 endast startade när de behövdes. Anledning till separeringen är att de decoders som behövs för att spela upp DVD-filmer kostar pengar att licensiera och att Microsoft nu försöker få till en billigare produkt än Windows 7. http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Removed_features

 

Det är inte normalt att det dröjer mer än ett dygn att få "Pro Pack" eller "Media Center Pack", men det tog längre tid under den tid anstormningen av köpare var som störst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Jag köpte en Dator från Komplett.se, med en SSD + en vanlig hårddisk på 1TB med 8G internminne, datorn startar upp på ett par sekunder och allt flyter på helt perfekt.

 

Jag valde W8 som operativ och gick alltså ifrån XP till W8 och det är ju en del nytt, startskärmen är väl kanske ingen stor fördel på en dator, känns ju lite I-Pad över den men det är nog mest en vanesak.

 

Mailen... verkar vara lite av ett skämt däremot, eller kanske jag som inte hittat det jag behöver, postar en fråga i mailforimet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest väsentliga skillnaden är att Microsoft i W8 för att snabba upp programmet vid testerna hos olika datasiter tagit bort ett antal komponenter som ingår i W7. T.ex DVD-brännarprogram, Mediaspelare osv.

Du kan ladda ner de här programmen från MS men priset är att du lämnar ut din emailadress. Lösenord för att starta det nedladdade programmet skickar MS ut mer än en vecka efter nedladdning.

För att MS inte ska få en data bas full med engångs eller 24timmars mailadresser.

Mailadressfiske från MS i k.

 

Öppenbar felinformation och paranoia

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...