Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej öppna


Martassen

Rekommendera Poster

  • Svars 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Kolla bilderna nedan i hpassisten.

 

 

1. Kan jag ta bort windows old? JAg har inte uppgraderat till windows8. Var windows 8 jag köpte datorn i julas.

Blir lite skraj när det står diskrensning :-). Har väl antagligen blivit Windows old för att jag gjorde en "återställning utan att ta bort filer" tidigare. Skraj att jag tar bort nåt i diskrensningsrutan. Inge risk?

2. Hur gör jag sådan återställningskiva av windows som det står i meddelandet? JAg är osäker. Måste jag alltså köpa speciell dvdskiva ¨. Annars vore det ju smidigt om jag tar en usbsticka jag har.

 

Tacksam för hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kolla bilderna nedan i hpassisten.

 

 

1. Kan jag ta bort windows old? JAg har inte uppgraderat till windows8. Var windows 8 jag köpte datorn i julas.

Blir lite skraj när det står diskrensning :-). Har väl antagligen blivit Windows old för att jag gjorde en "återställning utan att ta bort filer" tidigare. Skraj att jag tar bort nåt i diskrensningsrutan. Inge risk?

Tacksam för hjälp!

Ja och inget att vara brydd över, men detta skall göras med det inbyggda diskrensningverktyget.

Bocka i lämpliga rutor, särskilt Temporära filer etc.

 

i Diskrensningsverktyget klicka på Rensa systemfiler > bocka i Windows update-rensning, temporära filer, etc. och ev. mappen Windows.old (om en sådan skapats ev. står det "Tidigare windows inst.") i fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK

Detta rensar åtskilliga GB från disken.

 

Till sist när du gjort allt ovanstående; kör en defragmentering av hårddisken också, särskilt efter alla uppdateringar så har nog disken blivit hårt fragmenterad.

http://windows.micro...rd-drive#1TC=t1

Obs! En SSD skall inte defragmenteras, endast hårddiskar.

 

 

  • Ta backup när du är klar.

 

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Hur gör jag sådan återställningskiva av windows som det står i meddelandet? JAg är osäker. Måste jag alltså köpa speciell dvdskiva ¨. Annars vore det ju smidigt om jag tar en usbsticka jag har.
Enligt meddelandet i bild 2 går det bra att använda ett USB-minne, men du kan inte använda minnet till något annat sedan utan ska förvaras väl skyddat så att det finns kvar och fungerar den dagen det blir nödvändigt att använda det.

 

"Hur": Det är ju bara att klicka på länken i meddelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan kopiering är bra, men bör göras när allting fungerar, är alltså inte att rekommendera för tillfället, så länge som fel finns, för alla fel följer ju med i kopian.

Är det inte så att HPs särskild program för att göra återställningsskivor använder informationen på återställningspartitionen när den skapar skivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående återställningsskiva på usb.: hur mkt utrymme bör Stickan ha?

 

Vad är det för typ av disk där det står Recovery(D)? Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och inget att vara brydd över, men detta skall göras med det inbyggda diskrensningverktyget.

Bocka i lämpliga rutor, särskilt Temporära filer etc.

 

i Diskrensningsverktyget klicka på Rensa systemfiler > bocka i Windows update-rensning, temporära filer, etc. och ev. mappen Windows.old (om en sådan skapats ev. står det "Tidigare windows inst.") i fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK

Detta rensar åtskilliga GB från disken.

 

Till sist när du gjort allt ovanstående; kör en defragmentering av hårddisken också, särskilt efter alla uppdateringar så har nog disken blivit hårt fragmenterad.

http://windows.micro...rd-drive#1TC=t1

Obs! En SSD skall inte defragmenteras, endast hårddiskar.

 

 

  • Ta backup när du är klar.

 

 

Mvh :rolleyes:

 

Sorry jag missa inlägget. Har kört rensningen nu och ska deframentera också.

Vad menar du med backup ? Menar du jag ska lägga över dokument jag är rädd om på sticka eller skiva? SOm vanligt typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående återställningsskiva på usb.: hur mkt utrymme bör Stickan ha?

 

Vad är det för typ av disk där det står Recovery(D)? Se bifogad bild.

Det ser ut att vara en recovery-partition för återställning av datorn till leveransskick, dvs det som kallas för återställningspartition i dina tidigare bilder. Enligt bild 2 i inlägget med tre bilder så får du reda på storleken som behövs när du startar programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag logga nu ut och avsluta Windows. Det står Windows avslutas på blå skärm. Gjort i 10 min nu. Ska jag bara låta den stå och hur länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har funkat bra. Jobbat Å loggat ut och valt avsluta och det står Windows avslutas på skärmen. Gjort det i 15 minuter nu. Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har avslutat Windows med strömbrytaren nu när det har gått några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får man undersöka vad det är för program som inte vill avsluta sig.

 

Har du gjort återställningsskiva/USB-minne än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...