Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej öppna


Martassen

Rekommendera Poster

Frågan e vad som hände. Jag uppdatera utan internetanslutning å sen hände nåt i morse. Nu funkar det ju men va hände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Sen är frågan varför jag blev av med mina program fast alla mina dokument kvar? Är okunnig i Windows 7. Har tidigare gjort liknande i Windows vista men inte blivit av med program som idag. Tvungen konfigurera om outlook med lösen mm. Hoppas mina mail e kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kunde jag inte avsluta Windows. Tryckte av å sen kom jag inte in nånstans.

Om den höll på med någonting tex. skrivning/läsning på disken och då blev abrupt avbruten pga. att du tvingade en avstängning, så kan det orsakat att systemfiler och annat blev korrupta.

 

Svårt att veta ibland vad som orsakar alla konstigheter.

 

Men tur att det nu fungerar och ja - att ta regelbunden backup är viktigast av allt, så man inte förlorar viktigt arbete, e-post, bokmärken i webbläsaren etc.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara nyttigt att kolla på hårddisklampan för att se om disken håller på med något innan man väljer att tvinga en avstängning, annars får man försöka vänta ut den tills den slocknar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid Windows update står det finns 35 ganska viktiga uppdateringar. Klickat installera. Remsan rullar men det står fortfarande totalt 0 kb och 0 procent utfört. Hållt på i 5 min nu å fortfarande 0 procent utfört. Kanske tar ett tag?

 

Datorn funkar annars ok och jag kan surfa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu händer det grejer. 1 av 35 installeras. 3 av 35 nu. Hoppas nu inte den blir likadan som i morse efter uppdateringarna :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt och låt den hålla på den tid det tar och följ sedan uppmaning om att starta om när detta kommer upp.

Håller tummarna...:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan värre med datorproblem än om man själv har ont nånstans :-). Nog inte helt dumt jag blev av me lite program för en del skit också som va bra bli av med. Trivs annars jättebra med datorn. Uppdateringarna håller på och nog snart klart.

 

Svorit för mig själv idag att Windows e skit å kasta ut datorskrället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter detta är klart och du startat om datorn, så kör Windows update igen, särskilt efter tyngre programinstallationer.

 

Ja ibland får man ha en stor portion tålamod med dessa maskiner...B)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Startat om nu efter uppdateringar och det står nu att den konfigurerar Windows funktioner. 16 procent utfört. Står även stäng inte av datorn :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i Windows update inga uppdateringar finns tillgängliga. Alla verkar installerade.

 

Datorn funkar. Dock tycker jag det tar ganska lång tid innan man är inne i Windows. Själva uppstarten tycker jag tar en stund. Kanske e så med Windows 8 !? Från startknapp till man är i Windows. Prickarna snurrar ganska länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast när man väl kommit in så går det undan och e bra.

Tycker uppstarten tar lite längre tid nu än i julas. Eller så kanske det är nåt jag fått för mig.

Hp dator.

 

Jag sökte uppdateringar å den hitta 4 st. Installerar dom nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hp dator.

Intel core i5 CPU 250ghz

6gb ram

64 bitars operativsystem. X64 processor

 

Nu har jag även installerat 4 uppdateringar den hittat. Startar om. Räcker det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dator med originaldelar?

Laptop eller stationär?

Vad är det för modellbeteckning på datorn?

Vad är det för grafikkort?

 

Gå in på tillverkarens supportsida och hämta senaste drivrutiner.

Grafikkortets drivrutiner kan vara bäst att hämta från respektive grafikkortstillverkare.

 

Är du osäker vilket grafikkort och annat du har,så kör Speccy tror nedladdningsrutan skall komma upp själv efter ett tag.

 

Sedan så kan du rensa ut filer och annat med det inbyggda diskrensningverktyget.

Bocka i lämpliga rutor, särskilt Temporära filer etc.

Vill du kan du sedan ta bort alla gamla återställningspunkter utom senaste med diskrensningsverktyget.

Klicka på fliken Fler alternativ och klicka på Rensa under Systemåterställning och skuggkopior.

Klicka på Ta bort i dialogrutan Diskrensning > klicka på Ta bort filer och sedan på OK.

 

Till sist när du gjort allt ovanstående; kör en defragmentering av hårddisken också, särskilt efter alla uppdateringar så har nog disken blivit hårt fragmenterad.

http://windows.micro...rd-drive#1TC=t1

Obs! En SSD skall inte defragmenteras, endast hårddiskar.

 

 

Ta backup när du är klar.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

I startmenyn (fd. Metro) skriv start > till höger på skärmen kommer Sök fram och under detta klickar du på Inställningar.

Välj bland apparna Avancerade startalternativ > en bit ned på sidan har du en option Återställ datorn utan att dina filer påverkas

Annars så går du längst ned på sidan och väljer Avancerad start > klicka Starta om nu

Därefter Felsök

 

Ytterligare en sak att testa:

Öppna kommandotolken genom att i Startskärmen skriva cmd > högerklicka på Kommandotolken och längst ned väljer du 'Kör som administratör' > svara Ja på frågan från UAC > skriv sfc /scannow

"Återställ datorn utan att dina filer påverkas" tar bort installerade program utom medlevererade appar och appar från Windows Store och ska nog närmast jämföras med en reparationsinstallation i tidigare Windows. I detta fall hade det kanske varit bättre med en systemåterställning till en tidigare tidpunkt.

 

Se http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/restore-refresh-reset-pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEt är en bärbar.

HP

 

Intel core i5 CPU 250ghz

6gb ram

64 bitars operativsystem. X64 processor

Grafikkort:

 

Kollade enhetshanteraren där det står bildskärms kort och då står det :

Intel® hd graphics 4000.

 

Köpte datorn i julas.

 

Ska jag köra igenom diverse rensningar som beskrivits? Vill helst slippa hålla på ominstallera program igen :-).

 

Jag får fram meddelanderuta när jag kommer in i windows vid uppstarten

"Privitize VPN client."

000 indystry

Urspring: Hårddisk på den här datorn.

Om jag typ ska tillåta att denna ska öppnas eller köras på datorn. Jag klickar alltid nej. Hur kan jag får bort denna?

 

Ska jag gå in i kontrollpanel avinstallera "Privitize VPN"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg får tacka för hjälpen! STort tack! Fantastiskt fått hjälp.

Dock vill jag veta om jag kan avinstallera Privitize VPN.

 

Sen är det ju rätt bra om jag vet vart hårddisklampan sitter:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder Privitize VPN ska du förstås avinstallera det. Det är inget som ingår i Windows utan det är något som du har installerat. Om det gäller samma program som åsikterna på sidan https://www.mywot.com/en/scorecard/privitize.com verkar det vara ett mycket olämpligt program att ha i datorn.

 

Hur många lysdioder som du inte vet vad de betyder finns det på datorn?

Lysdioderna brukar vara väl förklarade i datormanualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt igen. Råka komma när ordknapp när jag skulle bärs datorn. Haft utan kabel till internet och sen skulle starta om så syns inga ikoner på skrivbord.

 

Återställningspunkt? Hur gör jag? Vill ej omi galleria Office igen. Ska jag välja återställning eller återställningpunkt? Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemåterställning från tidigare skapad återställningspunkt.

 

http://windows.micro...efresh-reset-pc

  1. Svep från skärmens högra kant och tryck sedan på Sök.
    (Om du använder en mus pekar du i det övre högra hörnet på skärmen, rör pekaren nedåt och klickar sedan på Sök.) Skriv Återställning i sökrutan, tryck eller klicka på Inställningar och sedan på Återställning.
  2. Tryck eller klicka på Öppna Systemåterställning och följ anvisningarna.

Klicka på den återställningspunkt som du vill använda och klicka sedan på Nästa

Klicka på Slutför för att återställa datorn till en föregående punkt.

 

Avbryt inte Systemåterställning när den startat. Det kan skada hårddisken och kan skapa mer problem. Välj OK i varningsrutan som visas.

Systemåterställning returnerar datorkonfigurationen till en tidigare tidpunkt och startar om.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kört återställningpunkt kl 10 i morse säger den att den ej kunde genomföras för Norton aktivt när windows startat om. Högerklicks i aktivitetsfält avaktiveras Norton och körde igen men sa samma sak. Kl 10 i morse e tidigast jag kan hitta. Resten är kl 15. Vad gör jag? Den säger jag kan försöka me annan punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen länk längst ned i Återställningsrutan som du kan klicka på för att visa tidigare/alla återställningspunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...