Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygger speldator från grunden


Jax

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tänkt att bygga ihop en ny stationär pc om 2 veckor och har kollat runt en del på olika delar till den, men det är jäkligt krångligt att bolla runt alla komponenter när man inte har så stor erfarenhet av detta.

Har försökt kolla så de matchar varandra så gott som möjligt men skulle uppskatta om någon kunde ge lite feedback!

 

Min budget ligger lite över 11,000 för själva burken med innehåll (ingen skärm/högtalare etc).

 

Överklockning är inte så aktuellt för mig men visst skadar det inte om det går (bara det inte är för riskfyllt).

Kommer använda pc'n för spel, det lilla i video/ljud redigering kommer antagligen inte behöva någon speciell tillsyn i komponenter så fokuserar mest på rå grafik/prestanda för krävande spel.

Har suttit med gamla stationära och föråldrade laptops alltför länge nu så det är dags att ge sig in i lite finare grejjor :)

 

Som processor är jag väldigt inne på Intel Core i7-3770 då den verkar vara väldigt kraftfull och inte för varm, kollade på "K" versionen men denna verkar mer för tyngre mediaredigering så antagligen inte värt en extra 100lapp eller två för mig. Kollade på i5-3570 (om ja inte minns fel) men i7'an verkar lite vassare.

 

Grafikkortet kommer bli GTX 680, antagligen: MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA "Twin Frozr III" , Verkar strålande, "Lightning" vore kanske lite bättre i tystnad men den kostar även 4-500 mer.

 

Moderkort: MSI Z77A-G45, Socket-1155 . Inte så säker på detta val, har gärna plats för 2 sata-600 och bra ljud, gärna trådlöst integrerat - men 2 grafikkortsplatser behövs inte då jag antagligen inte kommer köra SLI på denna. Jag kommer dock kanske att köra med en TV som skärm i princip hela tiden och behöver då gärna ha bra HDMI kontakt.

Och subwoofer som denna har skadar väl inte, fast det kanske inte behövs en speciell kontakt för detta.

 

Inte så mycket att säga till om RAM heller, vet inte om 16gb behövs men: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ser bra ut i mina ögon, annars kan jag gärna gå 8gb om skillnaden är minimal. Dock finns det 3-4 olika som har samma namn och nu när ja tänker på det så har ja ingen aning om vad skillnaden är, förutom några tior hit eller dit, men läste nånstans om att en del RAM-minnen hade någon extra support som avlastade processorn(?), kan detta stämma?

 

Chassi: CM Storm Trooper Gaming Big TowerCM. Stor och rymlig, bra kritik för kylningen, men saknar luftfilter på 2 fläktar verkar det som. Om ni har tips på annat chassi så uppskattar jag det verkligen (ett lite billigare skadar inte, bara allt får plats). Utseendet spelar ingen roll heller, kollar på skärmen - inte på chassit.

 

Hårddisk är jag lite irriterad på, har tänkt köpa från Komplett och där har de endast western digital som verkar bra, och då framförallt denna: Western Digital Desktop Black 1TB, med nackdelen att den låter en del men vågar inte gå för "Green" när jag vill kunna spela på flytande och "Blue" hittar jag knappt någon info om prestanda kontra ljud.

Nu kanske det är så att ljudet från ex, grafikkort låter mer än HDD'n ändå och då gör det inte så mycket.

 

SSD - Kommer inte köpa en stor SSD om jag gör det utan det blir då endast för Windows 7, men är det verkligen värt 6-800?

 

Så jag saknar några komponenter i maskinen, framförallt ett nätaggregat. Vet helt enkelt inte vilket jag ska välja, vilken styrka på det.

 

Och jag lutar åt vattenkylning Corsair H60 Hydro Series CPU Kylning , har fått positiv kritik såvitt jag kan se. Dock ingen på komplett.se, men det finns även andra vattenkylare och de ligger på samma prisnivå så det kanske finns någon mer optimal för mitt system?

 

Samt en cd/dvd läsare/skrivare men det tar jag bara en billig en.

 

Så detta blir första gången ja bygger ihop en dator och kommer köpa ett fint armband också vilket bör räcka? Samt extra kylpasta.

 

 

Uppskattar all feedback jag kan få!

Mvh

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grafik kort (Varunummer: 2243925)

 

Minne (Varunummer: 2372191)

 

processor (Varunummer: 2294073)

 

samsung SSD 120 GB (Varunummer: 2376506)

 

nätaggregat (Varunummer: 2346595)

 

moderkort (Varunummer: 2279820)

 

Låda ( varunummer: 649659) <-- OBS!, kolla länk för lådan kommer från komplett.se

Detta är vad jag tycker och vad jag rekommenderar men om väljer det som jag rekommenderar så ska du kolla efter ett bättre grafik kort :) om du nu ska sitta och spela mycket...

 

 

/Jesse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som du märkt väldigt tidsödande och för den som aldrig gjort det riktigt svårt att plocka ihop delar som kommer fungera tillsammans.

Några exempel på frågor:

Kommer processorn fungera på moderkortet med den BIOS som moderkortet levereras med? (Utgå från första BIOS version)

Kommer minnet fungera på moderkortet? (välj minne som moderkorttillverkaren testat med godkänt resultat)

Får de flesta bra resultat med moderkortet? tex på Newegg minst 70% högsta betyg rating *****, högst 10% lägsta betyg rating *

Det kan vara enklare välja en fungerande kombination.

http://www.tomshardware.com/reviews/pc-gaming-overclock-build-a-pc,3443.html

Neweggs moderkort med bäst rating Intel

http://www.newegg.com/Intel-Motherboards/SubCategory/ID-280?Order=RATING

Neweggs moderkort med bäst rating AMD

http://www.newegg.com/AMD-Motherboards/SubCategory/ID-22?Order=RATING

Vilka processorer som passar till ett visst moderkort kollar man på moderkorttillverkarens webbsida.

Vilka minnen som passar till ett visst moderkort kollar man på moderkorttillverkarens webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...