Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna ålder


Akutssk

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver försöka räkna ut åldern på personer baserad på deras personnummer och vilket aktuellt datum det är. Har letat lite på forumet, men inget personnumme rhar deyt formatet som "mitt" har.. :(

Det jag har är personnummer i formatet, 19 121212-1212 och datumet i formatet 2013-01-01.

Hur ska jag gå tillväga om jag vill veta hur gammal personen är det aktuella datumet?

 

Tack på förhand!

 

MVH/

Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Behöver försöka räkna ut åldern på personer baserad på deras personnummer och vilket aktuellt datum det är. Har letat lite på forumet, men inget personnumme rhar deyt formatet som "mitt" har.. :(

Det jag har är personnummer i formatet, 19 121212-1212 och datumet i formatet 2013-01-01.

Hur ska jag gå tillväga om jag vill veta hur gammal personen är det aktuella datumet?

 

Tack på förhand!

 

MVH/

Akutssk

 

Trolig innebörd i angivet pnr: Personen är född den 12 december 1912, vilket betyder att han nyligen (12 dec förra året) har fyllt 100 år. Att det är en man framgår av näst sista siffran som är udda för män. Den sista siffran är korrekt beräknad, så det kan vara ett verkligt personnummer som du angivit.

MVH / LÖ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=AVKORTA((IDAG()-DATUM(EXTEXT(A1;1;4);EXTEXT(A1;5;2);EXTEXT(A1;7;2)))/365,25;0)

 

 

Eller en odokumenterad DATEDIF

=DATEDIF(DATUM(EXTEXT(A1;1;4);EXTEXT(A1;5;2);EXTEXT(A1;7;2));IDAG();"y") ger antalet år.

 

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=ÅR(NU())-EXTEXT(19&A1;1;4)

 

 

Nja, det blir väl lite fel om personnumret redan inleds med århundrade.

 

=ÅR(NU())-EXTEXT(A1;1;4) ger ett resultat.

 

Dessutom visar uträkningen bara hur många år personen kommer att fylla i år, inte hur gammal den är just nu.

 

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ursprungliga(?) iden var att personummer skulle ha formatet

150621-049

och för de gamle

120621+049

men nu gäller nya regler....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

 

Jag använde =DATEDIF(DATUM(EXTEXT(A1;4;2);EXTEXT(A1;6;2);EXTEXT(A1;8;2));B1;"y")

 

Fick dock justera formeln lite, så den passade formatet. Bytte även så det inte var dagens datum utan det datum jag vill jämföra med som låg med i formeln.

 

Får dock inte till det fullt ut. Formeln tar inte hänsyn till vilket sekel personen är född. Är han/hon född under 2000-talet blir det 100 år för mkt... :blink:

 

Hur ska man få till detta?

 

/Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=DATEDIF(DATUM(EXTEXT(A1;1;2) &EXTEXT(A1;4;2);EXTEXT(A1;6;2);EXTEXT(A1;8;2));B1;"y")

 

så tar du med två första siffrorna i årtalet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast!

Testade att lägga till sekelsiffran, men missade att man måste använda &... :blush:

 

Fungerar perfekt!

 

//Akutssk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...