Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SPAM-länkar


DAL30

Rekommendera Poster

Under de senaste dygnen har jag fått några SPAM-länkar, som tagit sig in på min blogg. Länkarna har skapats genom att vissa ord spärrats och understrukits. När jag går till ordet, så öppnar sig en jpg-bild med viss reklam. En bild visar en man, en bil och en bunt dollarsedlar. På bilden står det: "Enkelt, Lönsamt och 100% Lagligt. Tjäna upp till 5000 kr var 15:e minut. Läs igenom detta noggrant så visar vi dug hur".

På en annan jpg-bild finns en flicka med bl.a. texten: "Svenska Män 21 + sökes. Den största skandinaviska dejtingsajt. Klicka här."

Det finns minst tre andra ord som spärrats och understrukits och hänvisar till länkar.

Jag har försökt att ta bort länkarna genom att använda CCleaner, Advanced SystemCare och Panda Antivirusprogram.

Men det hjälper inte.

Jag kan inte visa bilderna här, eftersom det är jpg-bilder.

Jag lägger till den här länken, som jag tror har med SPAM att göra:

http://adan1.xtendmedia.com/st?ad_type=iframe&ad_size=800x440&section=3317676&pub_url=plusnetwork.com

Vad skall jag göra för att ta bort dessa oönskade länkar? :angry:

Tacksam för hjälp!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inlägg på din blogg har väl inget med virusskydd att göra?

 

Vad är länken till din blogg? Kan du inte lägga något skydd för att förhindra robotar att spamma?!

Mänskliga spammare kan du dock inte hindra om du inte inloggningsskyddar kommentarsfunktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Webbutveckling - övrigt".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inlägg på din blogg har väl inget med virusskydd att göra?

Vad är länken till din blogg? Kan du inte lägga något skydd för att förhindra robotar att spamma?!

Mänskliga spammare kan du dock inte hindra om du inte inloggningsskyddar kommentarsfunktionen.

 

Förlåt att jag skrev och frågade så okunnigt!

Jag förstår reaktionen av en moderator, som är Stjärna och tillhör Staff.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Webbutveckling - övrigt".

Cecilia

Moderator

Förlåt att jag placerade inlägget fel!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag skrev och frågade så okunnigt!

Jag förstår reaktionen av en moderator, som är Stjärna och tillhör Staff.

DAL30

 

Det var mest en undran om jag missuppfattat din ställda fråga. Inget att ursäkta.

Har du möjlighet att sätta på spam-skydd på din blogg? Använder du WordPress eller annat bloggverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag placerade inlägget fel!

DAL30

Inget att be om ursäkt för. Vi förstår alla att det inte är lätt att hitta rätt bland alla avdelningar som finns i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mest en undran om jag missuppfattat din ställda fråga. Inget att ursäkta.

Har du möjlighet att sätta på spam-skygg på din blogg? Använder du WordPress eller annat bloggverktyg?

Det handlar tydligen om för mig mera invecklade inställningar. Eftersom jag inte hunnit så långt i dator- och programvärlden, är det svårt att göra de rätta inställningarna för att förhindra fortsatta Spam-angrepp.

Hur jag t.ex. sätter "spam-skygg" på bloggen är svårt för mig.

Jag vet inte heller vilket bloggverktyg, som används.

Tyvärr! Men så är det.

Tack för ditt svar!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver här på ett forum, du har skaffat dig en blogg som du skriver inlägg på - det är för mig att komma långt i datorvärlden.

 

Om du hänvisar till där du skaffade din blogg kan vi ge en knuff i rätt riktning iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver här på ett forum, du har skaffat dig en blogg som du skriver inlägg på - det är för mig att komma långt i datorvärlden.

Om du hänvisar till där du skaffade din blogg kan vi ge en knuff i rätt riktning iaf.

Tack Jonas__B!

Här är länken till min blogg:

Min länk

 

Jag har märkt att länkarna inte kommer fram vid varje tillfälle, då jag går till bloggen.

Därför skriver jag in den text, som innehåller länkarna:

Den 69-åriga kvinnan fick diagnosen "fet" - men hade lungcancer

---

Allt för ofta hamnar villkoren för de anställda och kvaliteten på verksamheten i bakgrunden, när vinstdrivande företag i dagens system ska bedriva skattefinansierad verksamhet.

---

Tvärtom har lärare allt för ofta fått allt fler uppgifter som inte är direkt kopplade till undervisningen

Andra sätt att tjäna pengar har varit att inte behöva stå för dyra kostnader för bibliotek, idrottshall eller skolgård.

---

Allvarligast är dock att allt för många fristående skolor har skapat ett utrymme för vinst genom att anställa personer

Jag hoppas, att jag kunnat beskriva problemet.

Mycket tacksam för hjälp!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte dessa reklamlänkar när jag besöker din blogg.

 

Får du liknande udda länkar på andra sidor också, så kan det vara något i din dator - annars kan det vara att någon lyckats lägga in ett script på sidan som lägger till dessa länkar.

Dessa script kan smugit sig in via kommentarsfältet.

 

Jag tycker att du ska rapportera händelsen till http://www.s-info.se/ så får de vidta åtgärder för att detta inte ska hända på din blogg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte dessa reklamlänkar när jag besöker din blogg.

 

Får du liknande udda länkar på andra sidor också, så kan det vara något i din dator - annars kan det vara att någon lyckats lägga in ett script på sidan som lägger till dessa länkar.

Dessa script kan smugit sig in via kommentarsfältet.

 

Jag tycker att du ska rapportera händelsen till http://www.s-info.se/ så får de vidta åtgärder för att detta inte ska hända på din blogg.

STORT TACK, "Jonas__B" för ditt engagemang att hjälpa mig!

Jag skall kontakta headmaster för s-info för att se vad man kan göra där.

Du får en poäng, som tack för din hjälp! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök med att förtydliga SPAM-attackerna.

Bl.a. följande länkar kommer upp när jag är på blogg-sidan:

www.bigocabin.com

adan1.xtendmedia.com/st?ad_type=iframe&ad_size=800x440&section=3317676&pub_url=plusnetwork.com

ad.yieldmanager.com/st?ad_type=iframe&ad_size=800x440&section=2922708&pub_url=${PUB_URL}

ad.adserverplus.com/st?ad_type=iframe&ad_size=800x440&section=3271599&pub_url=${PUB_URL}

 

Vad kan jag göra?

TACKSAM FÖR HJÄLP!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontaktat s-info?

Hur ser det ut i annan webbläsare för dig?=

TACK, Jonas__B!

Jag har kontaktat s-info, som svarar:

"Tyvärr är det omöjligt för mig att avgöra vilket virus detta kan vara. Den enda lösning är tyvärr att du tar datorn till en verkstad så att de får hjälpa dig ta bort viruset."

Men jag inte per omgående beredd att uppsöka en verkstad (som i regel blir dyr i dessa sammanhang).

Jag försöker på annat sätt:

I första hand vänder jag till "eforum", som hjälpt mig i flera sammanhang.

Du nämner om annan webbläsare.

För tillfället har jag Internet Explorer 9.

Bör jag byta till en annan?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med en annan webbläsare till att börja med, för att ta reda på om problemet finns i Internet Explorer eller i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med en annan webbläsare till att börja med, för att ta reda på om problemet finns i Internet Explorer eller i Windows.

Jag provade med att byta webbläsare till Google Chrome, som rekommenderas av bl.a. TommykJohansson.

Men det hjälpte inte. Ord blev markerade och understrukna samt visade bilder, när jag gick till ordet.

Har därför återgått till IE7, som jag är van vid.

Skall fortsätta forskningen att hitta lösning på problemet.

Tack för tipset med avsikt att hjälpa!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju vara något skadligt i datorn. Om du vill undersöka det starta en ny tråd i avdelningen //eforum.idg.se/forum/25-virus-skadliga-program-botemedel/ och följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går.

TACK, Cecilia!

Det var ju tack vare din hänvisning till några länkar, som jag efter hand med din hjälp löste Spam/Virus-problemet.

Du får en poäng för den fina hjälpen!

Tack än en gång! :thumbsup:

 

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...