Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilken tcp port använder exchange fjärranslutning?


AndyK

Rekommendera Poster

Undrar vad man skall öppna upp i firewallen? Eller fungerar det inte så? Måste man koppla upp sig via VPN eller nåt sånt eller till en intern modem pool?

 

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Egentligen så är mitt problem detta:

Hur kan jag ansluta till exchangeservern på jobbet med outlook på min bärbara hemmifrån? Jag vill alltså använda min bredbandsanslutning.

 

Det finns en funktion som heter fjärrpost i outlook men jag hittar ingen bra info om hur den fungerar. Det verkar som att man måste ringa upp en fjärranslutningsserver med modempool.

 

All hjälp skulle vara mycket uppskattat!

 

// AndyK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag säger nej till öppna portar i brandväggen!!!

 

Tja vad ska jag säga,, det går att connecta direkt mot 110/143 pop3/imap mot servern men det är inte så många företag som släpper in dessa utifrån.. säkerhetsskäl.. oftast släpper man in port 25 smtp och sedan får anv. koppla upp sig mot mailservern.

 

det beror på om ditt företag har en har en vpn-koppling mot nätet då är det enkelt. så enklast för dig är nog att ringa upp ditt företag med vanligt modem och sedan tanka över mailen till din dator..

 

jag förstår att du vill använda din bredbandsuppkoppling men allt är inte guld och gröna skogar med bredbandsuppkopplingar...

 

heja modem!

 

[inlägget ändrat 2001-09-11 23:19:32 av x]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som har hand om exchangeservern och firewalen ifråga, så om det bara handlar om konfiguration så är det inga större problem. Det är bara det att jag vill att outlook på min bärbara skall fungera ungefär som om jag satt på kontoret... Trodde att det kanske gick att åstadkomma med hjälp av fjärrpost funktionen men det kanske är bäst att försöka implementera nån form av VPN istället?

 

Just nu så kör jag FREESCO som firewall men jag kan tänka mig att byta till nån Linux dist där VPN är möjligt. Vi är ett ganska litet företag så gratis/Linux baserade lösningar är det enda som vi har råd med som firewall/vpn...

 

// Andreas

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-09-11 23:26:19 av Andreas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du vill använda webboutlook mot er exchangeserver. Instämmer med VirusWorm mot att öppna portar i brandväggen. Men om du ändå skall göra det så är det port 80 (http) du skall öppna. Du har redan idag sannolikt port 25 öppen för inkommande smtp. Jag antar att exchangeservern befinner sig på insidan av brandväggen och inte på utsidan. Befinner sig exchangeservern på utsidan så måste du öppna fler portar i brandväggen plus att du måste göra registerförändringar. Högre säkerhetsrisk.

 

För att öka säkerheten ännu mera kan du sätta upp en certifikatserver. Då kan du göra egna krypterade certifikat. Då skickas inte all information mellan din hemmadator och epostservern (inloggningsinformationen) i klartext.

 

Du har väl en brandvägg hemma också?

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör redan med WebOutlook via https. Jag gillar dock inte WebOutlook riktigt, skulle hellre vilja använda riktiga Outlook även hemmifrån och då gärna med samma funktionalitet som man har om man sitter på jobbet. Trodde att det skulle gå att fixa nu när man har fått BBB anslutning hemma som sagt.

 

Det verkar ju dock inte gå att ordna på det viset så det får väl bli nån form av VPN då.

 

Hemma har jag ett nätverk och en gammal P100 med 64Mb minne som skall bli Linux firewall. Det går kanske att få till nån form av tunnel mellan min firewall hemma och den på kontoret? På så sätt så skulle jag slippa att ha nån VPN klient på mina hemmaburkar...

 

En riktig VPN lösning skulle ju åxå gå att använda till mycket mer än bara Exchange/Outlook...

 

Linux är det som jag mest hållt på med men jag är inte främmande för att kolla OpenBSD om den är bättre lämpad för uppgiften...

 

Tackar för all hjälp!

 

// Andreas

 

[inlägget ändrat 2001-09-12 10:18:07 av Andreas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns ett sätt till och det är att du anger i Outlook under tjänster (där du sätter upp Microsft Exchange-server/postlåda) WAN-ip-adressen till Exchangeservern.

 

Jag tror dock att du får öppna fler portar i brandväggen för att få det att fungera. Hade du inte haft brandvägg hade det fungerat garanterat. Men som sagt - det här är inget jag rekommenderar.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux är det som jag mest hållt på med men jag är inte främmande för att kolla OpenBSD om den är bättre lämpad för uppgiften...

 

Här är en FAQ från openbsd.org om IPSec: http://www.openbsd.org/faq/faq13.html

 

Bättre ämnad är väl svårt att säga, skillnaderna är inte så stora förmodar jag. Men det känns tryggt/tufft att köra ett av världens säkraste OS utan läckor ;)

 

Dessutom är dokumentationen mkt bra...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...