Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

27" skärm, 16:9 eller 16:10?


Gäst

Rekommendera Poster

Har hittat en 27" skärm i 16:9 jag tänkte inhandla. De verkar bara finnas i 16:9 om man går över 24" där det fortfarande finns 16:10. Jag har nu en 22" i 16:10 vilket jag tycker är ett bra format för en skärm till datorn då den är lite högre i bilden. 16:9 blir lite för lågt tycker jag även om jag bara har erfarenhet av 16:9 på min lilla netbook med 10,1" skärm. Där får jag ju scrolla mest hela tiden tycker jag.

 

Film i 16:9 blir perfekt utan sorgekanter jag vet men det intresserar mig inte då jag sällan ser renodlad film på huvudskärmen. Kommer jag att ångra mig med 16:9 och en 27" eller skärmen är ändå så pass stor så det lägre formatet kanske inte stör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag att ångra mig med 16:9 och en 27" eller skärmen är ändå så pass stor så det lägre formatet kanske inte stör?

Möjligen blir det bra ändå med 16:9 på 27" och priset kan skilja.

 

Se tråden Skärmupplösningsjungel 1680x1050 vs 1920x1080 och där inlägg #5 mina tankar om 16:9 och 16:10 vilket jag också föredrar.

 

Att kosta på sig en bra bildskärm kan vara lika viktigt som en bra dator.

 

Sedan är det ens egna preferenser vad man trivs bäst med.

Besök datorbutiker och be att få se olika varianter med skärmarna påslagna så du kan bilda dig en uppfattning, tyvärr är det få butiker

som har skärmarna uppkopplade eller ens har en 16:10 27"

 

Du måste kanske gå upp till 30" eller hålla dig till 24" eller 26" om det skall vara 16:10?

Prisjakt sorterat på 16:10 24-30" http://www.prisjakt....ms=l=s116569210

Och där kunde jag inte hitta någon på 27" och 16:10

 

En Tn panel skulle jag valt bort till förmån för någon typ av IPS panel.

 

Som exempel:

TN-panelen är väl den som är billigast, vanligaste och även den som dom som spelar grafikintensiva spel föredrar pga. dess snabba uppdateringsfrekvens, men klart sämre på bildåtergivning än tex. P-IPS

 

Se denna artikel:

PC För Alla Extreme - Stor bildskärm för den kräsne - Asus ProArt PA246Q

 

Se också denna artikel 2011-07-02 09:28 - PC för Alla:

Fem olika skärmtyper - här är den du ska köpa!

 

Samt:

2011-08-31 16:31 - MacWorld:

Så genomskådar du skärmmyterna

 

Nu finns det olika typer av IPS

E-IPS

H-IPS

I-IPS

S-IPS

Etc. IPS

http://en.wikipedia....ching_.28IPS.29

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon nytta av högtalarna som finns i en av skärmarna?

Om inte är det nog inte värt att betala extra för att få dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon nytta av högtalarna som finns i en av skärmarna?

Om inte är det nog inte värt att betala extra för att få dem.

 

Nja, jag har högtalare med en sub på golvet sedan många år tillbaka så högtalare i skärmen är rätt onödigt men ändå lutar jag åt BenQ-skärmen. Skärmarna är likvärdiga och recensionerna är bra för bägge. Sen tycker jag att den rödaktiga ramen på Samsung-skärmen ser märklig ut. Responstiden är visserligen 2ms på Samsung mot 4ms på BenQ men är det bara under 8 ms så har jag lärt mig att man inte märker någon skillnad på 2 eller 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan responstid mätas på olika sätt så det är inte säkert att värden från två olika tillverkare kan jämföras.

 

Kan ju vara lite trevligt med färg som omväxling till allt svart och metallfärgat ;)

Men det är ju en smaksak och det ska ju passa in hemma.

http://www.samsung.com/hk_en/consumer/computer-peripherals/monitors/consumer/LS27B350HS/XK?subsubtype=series-3-led

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...