Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
stig1929

Saknar ett bra automatiskt bildspelsprogram i Win 8

Bildspel  

1. 1. Jag har en PC HP Compac 5 år gammal, med Win Vista. När den står oanvänd ett tag, börjar ett automatiskt bildspel med alla mina (ca 3000) bilder, visas med fina ramar och lagom tid för att hinna se bilden.

• Det finns ingen möjlighet att i Vista hitta vad programmet heter. Kan någon tipsa, finns det ev. i Win 8, eller var kan man ladda ner det?
      0

Rekommendera Poster

stig1929

Jag har en PC HP Compac 5 år gammal, med Win Vista. När den står oanvänd ett tag, börjar ett automatiskt bildspel med alla mina (ca 3000) bilder, visas med fina ramar och lagom tid för att hinna se bilden.

Det finns ingen möjlighet att i Vista hitta vad programmet heter. Kan någon tipsa, finns det ev. i Win 8, eller var kan man ladda ner det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Hej,

I Windows 7 och 8 (troligen lika på Vista) så kan du enkelt skapa ett bildspel och sätta egen tid för dessa bilder.

Först så högerklickar du på skrivbordet och väljer Anpassa

Längst ned till vänster på på den sidan under huvudrutan, finns en länk: Skrivbordets bakgrund

Nu öppnas ett nytt fönster och där väljer du Bildplats genom att klicka Bläddra också navigerar du till den mapp där du har dina bilder.

post-73434-0-72233000-1361033902_thumb.png

Du kan klicka på Markera alla eller hålla in Ctrl + vänsterklick för att bara markera utvalda och sedan längst ned längst ned till vänster under huvudrutan ev. välja i rullgardinsmenyn Bilposition: Dra ut

Det beror på vilken typ av bildskärm samt typ av bild om man vill att den skall fylla hela rutan tex. Jag föredrar Dra ut istället för Fyll.

Där får man själv prova sig fram vad som passar en bäst.

Har du flera bilder så kan man där också välja ett bildspel med dom markerade enligt en tid man själv sätter och man kan välja 'Blanda' om man vill.

post-73434-0-50330200-1361033902_thumb.png

Fast det där med ramar runtom vet jag inget om.

Möjligen då att du i Bildposition istället för att välja 'Dra ut' välja något annat av dom valen som finns i den rullgardinslisten?

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

I annat fall finns möjlighet att använda Skärmsläckaren i Windows 7, 8 och troligen lika i Vista.

Längst ned till höger klickar du på Skärmsläckare och väljer Foton

Sedan klickar du på Inställningar > Bläddra för att välja mappen med foton > Välj hastighet för bildspel > klicka Spara

Välj tid (Vänta) hur många minuter innan Skärmsläckaren startar

Till sist klickar du på Verkställ och Ok i huvudrutan längst ned.

post-73434-0-67053700-1361038394_thumb.png

post-73434-0-26448900-1361038395_thumb.png

Kanske var det detta du menade egentligen?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stig1929

Hej,

I Windows 7 och 8 (troligen lika på Vista) så kan du enkelt skapa ett bildspel och sätta egen tid för dessa bilder.

Längst ned till vänster på på den sidan under huvudrutan, finns en länk: Skrivbordets bakgrund

Nu öppnas ett nytt fönster och där väljer du Bildplats genom att klicka Bläddra också navigerar du till den mapp där du har dina bilder.

post-73434-0-72233000-1361033902_thumb.png

Du kan klicka på Markera alla eller hålla in Ctrl + vänsterklick för att bara markera utvalda och sedan längst ned längst ned till vänster under huvudrutan ev. välja i rullgardinsmenyn Bilposition: Dra ut

Det beror på vilken typ av bildskärm samt typ av bild om man vill att den skall fylla hela rutan tex. Jag föredrar Dra ut istället för Fyll.

Där får man själv prova sig fram vad som passar en bäst.

Har du flera bilder så kan man där också välja ett bildspel med dom markerade enligt en tid man själv sätter och man kan välja 'Blanda' om man vill.

post-73434-0-50330200-1361033902_thumb.png

Fast det där med ramar runtom vet jag inget om.

Möjligen då att du i Bildposition istället för att välja 'Dra ut' välja något annat av dom valen som finns i den rullgardinslisten?

Mvh

....................................................................

Hej o tack flyfisherman!

Jo allt det där har jag klarat av tidigare o provat i min nya PC med Win 8, men det är ingen som helst likhet med programmet jag har i min gamla Compac/Vista. Och tjusigt inramade bilder, flera åt ggn på skärmen ibland, en bild

åt ggn ibland.

Mvh

Stig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stig1929

I annat fall finns möjlighet att använda Skärmsläckaren i Windows 7, 8 och troligen lika i Vista.

Längst ned till höger klickar du på Skärmsläckare och väljer Foton

Sedan klickar du på Inställningar > Bläddra för att välja mappen med foton > Välj hastighet för bildspel > klicka Spara

Välj tid (Vänta) hur många minuter innan Skärmsläckaren startar

Till sist klickar du på Verkställ och Ok i huvudrutan längst ned.

post-73434-0-67053700-1361038394_thumb.png

post-73434-0-26448900-1361038395_thumb.png

Kanske var det detta du menade egentligen?

Mvh

.........................................................................

Hej moderator,

Jo allt det där har jag klarat av tidigare o provat i min nya PC med Win 8, men det är ingen som helst likhet med programmet jag har i min gamla Compac/Vista. Och tjusigt inramade bilder, flera åt ggn på skärmen ibland, en bild

åt ggn ibland. Måste vi få tag på en EXPERT eller???

Mvh

Stig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Det är ju ingen utom du själv som kan få fram vad du har installerat på din dator egentligen, utan att ha tillgång till datorn eller möjligen särskilda loggfiler från den.

Såvida inte någon som läser tråden och känner igen detta och kan säga vilket program det kan tänkas vara.

Om du tar och kollar igenom alla program du har installerat på Vista datorn?

Start > Program

Eller så går du igenom alla via

Start > Kontrollpanelen > Program

Kanske det är lättare att se om det finns med i Start > Program > Autostart

eller

Start > i sökfältet skriv msconfig > klicka på msconfig.exe i listan som kommer upp > sedan fliken Autostart

Kanske du kan utröna vilket det kan vara?:unsure:

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stig1929

Alla tips mottas med nöje, tack!

Har verkligen försökt att hitta själv i min Vistadator, ej lyckats. Och den gamla med Vista vägrar funka nu,

bara låser sej. Hoppet står till att nån läser tråden och känner igen programmet på min beskrivning.

Mvh

Stig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...