Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klickbara länkar?


Simson8

Rekommendera Poster

Nu har jag gått över till Windows 8 och en sak som stör mig lite är att när man får ett mail med en länk i så kan man inte klicka direkt i mailet. Jag är tvungen att kopiera länken och klistra in den i webbläsaren. Finns det någon inställning Windows mail där man kan ändra på detta.

 

En annan sak som jag saknar är den där lilla iconen nere till höger i aktivitetsfältet som visar att man har olästa mail i inkorgen. Kan man få fram den i W8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som jag saknar är den där lilla iconen nere till höger i aktivitetsfältet som visar att man har olästa mail i inkorgen. Kan man få fram den i W8?

Är den dold?

I såfall klicka på lilla pilen så visas dolda ikoner och sedan på Anpassa

 

post-73434-0-42849000-1361009197_thumb.png

 

 

Leta upp Epost programmet i listan och till höger i rullgardinslisten väljer du 'Visa ikon och meddelanden' och klickar Ok.

 

post-73434-0-27410500-1361009012_thumb.png

Jag använder Thunderbird, men det bör vara lika även för andra epost-klienter.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den dold?

I såfall klicka på lilla pilen så visas dolda ikoner och sedan på Anpassa

 

post-73434-0-42849000-1361009197_thumb.png

 

 

Leta upp Epost programmet i listan och till höger i rullgardinslisten väljer du 'Visa ikon och meddelanden' och klickar Ok.

 

post-73434-0-27410500-1361009012_thumb.png

Jag använder Thunderbird, men det bör vara lika även för andra epost-klienter.

Mvh

 

 

Jag trycker på "Anpassa" som du säger men e-postklienten finns inte med i den listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du startar rgrammet och skickar en ny epost till dig själv och när den kommer in så öppnar du inte denna, men gå då till dolda ikoner; finns det en ny ikon i form av ett brev eller liknande och i såfall klicka Anpassa och leta upp programmet igen.

Obs. ha Epost klienten igång.

 

Ja annars kanske Windows mail fungerar annorlunda.

Finns det någon inställning i mail programmet i Settings > Accounts eller konton > 'Show notifications' alt. activate 'Mail notifications' eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för epost-klient, t ex Windows Live Mail, epost-appen på startsidan?

 

Det är e-post appen på startsidan. Jag kan väl passa på att tala om att jag naturligtvis har "levande panel" aktiverad men det är väldigt sällan som det visas på den panelen att det finns olästa mail. Detta trots att appen körs i bakgrunden. Och alltså ingen Icon i aktivitetsfältet om jag har skrivbordet uppe. Däremot så brukar det ploppa upp ett meddelande högst upp till höger när det kommer ett mail. (om jag surfar t.ex.) Detta meddelande ligger ju bara kvar någon sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du startar rgrammet och skickar en ny epost till dig själv och när den kommer in så öppnar du inte denna, men gå då till dolda ikoner; finns det en ny ikon i form av ett brev eller liknande och i såfall klicka Anpassa och leta upp programmet igen.

Obs. ha Epost klienten igång.

 

Ja annars kanske Windows mail fungerar annorlunda.

Finns det någon inställning i mail programmet i Settings > Accounts eller konton > 'Show notifications' alt. activate 'Mail notifications' eller liknande?

 

Om jag mailar till mig själv så finns det ingen dold Icon. Jag kan heller inte finna några "settings" :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag avinstallerat detta eftersom Jag använder Thunderbird också på min Windows 8, men jag kan återinstallera den appen och se vad som går att göra.

Återkommer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hugaligen vilken kass mail app. Finns en anledning till att jag använder gratis Thunderbird istället.B)

 

Ok. Så här gör man:

 

1. Starta mail appen

2. Med mail appen uppe så går du längst ned till höger på skärmen så du får fram Charms > klicka på Inställningar > Konton

post-73434-0-17784100-1361028638_thumb.png

 

3. Klicka på ditt konto

post-73434-0-66780400-1361028637_thumb.png

 

4. Slå på brytaren för att Visa e-postmeddelanden för det här kontot

post-73434-0-02471500-1361028638_thumb.pngpost-73434-0-85376300-1361028637_thumb.png

 

5. Repetera punkt 3-4 för övriga e-postkonton om du har flera.

 

6. Möjligen starta om Windows efter ändringarna :unsure:

 

Men den där e-post notifieringen uppe till höger i Startskärmen (fd. Metro) är allt annat än bra, den verkar försvinna efter ett tag så det är lätt att missa, men den syns också i e-post appens ruta även om den inte är startad.

Byt till en bättre e-post klient är mitt råd.

Mvh

 

[Edit] Se också denna för att slå på notifieringar för övriga appar och mail appen generellt

http://www.7tutorial...p-notifications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. din första fråga om klickbara länkar, så fungerar det i mail appen.

Jag öppnar bara epost meddelandet och i högra läs-rutan så behöver jag bara klicka på en länk så kommer sidan upp i Firefox som jag använder som standard webbläsare.

 

Använder du Internet Explorer 10 (IE10) så kanske det är nån säkerhetsinställning i webbläsaren som begränsar?

Tyvärr har jag lite för dåliga kunskaper IE10.

Någon annan kanske kan svara på detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. din första fråga om klickbara länkar, så fungerar det i mail appen.

Jag öppnar bara epost meddelandet och i högra läs-rutan så behöver jag bara klicka på en länk så kommer sidan upp i Firefox som jag använder som standard webbläsare.

 

Använder du Internet Explorer 10 (IE10) så kanske det är nån säkerhetsinställning i webbläsaren som begränsar?

Tyvärr har jag lite för dåliga kunskaper IE10.

Någon annan kanske kan svara på detta.

 

Mvh

Finns det inställning för standardprogram i Windows 8?

För i tidigare Windows 7 beror det felet ofta på att den inställningen blivit fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inställning för standardprogram i Windows 8?

För i tidigare Windows 7 beror det felet ofta på att den inställningen blivit fel.

 

Jag hittar dessa inställningar i IE10 (skrivbordsvarianten).

Först så högerklickade jag på menylisten i IE10 och bockade i Menyrad

Klicka Verktyg > Internetalternativ > Program > Välj hur länkar skall öppnas samt Gör Internet Explorer till standardwebbläsare

 

Under detta finns dessa val:

 

Internetprogram > Ange dina standardprogram och Associera en filtyp

 

Filassociationer > Ange associationer

 

post-73434-0-20139800-1361035687_thumb.png

 

Internetprogram > klicka 'Ange program' så kommer detta upp:

post-73434-0-01073800-1361035687_thumb.png

 

Möjligt att man där kan åtgärda detta med länkarna enligt Cecilias tips.:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten sista bilden ovan, samma sak i Kontrollpanelen > Program > Standardprogram

Lika som i Windows 7 egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hugaligen vilken kass mail app. Finns en anledning till att jag använder gratis Thunderbird istället.B)

 

Ok. Så här gör man:

 

1. Starta mail appen

2. Med mail appen uppe så går du längst ned till höger på skärmen så du får fram Charms > klicka på Inställningar > Konton

post-73434-0-17784100-1361028638_thumb.png

 

3. Klicka på ditt konto

post-73434-0-66780400-1361028637_thumb.png

 

4. Slå på brytaren för att Visa e-postmeddelanden för det här kontot

post-73434-0-02471500-1361028638_thumb.pngpost-73434-0-85376300-1361028637_thumb.png

 

5. Repetera punkt 3-4 för övriga e-postkonton om du har flera.

 

6. Möjligen starta om Windows efter ändringarna :unsure:

 

Men den där e-post notifieringen uppe till höger i Startskärmen (fd. Metro) är allt annat än bra, den verkar försvinna efter ett tag så det är lätt att missa, men den syns också i e-post appens ruta även om den inte är startad.

Byt till en bättre e-post klient är mitt råd.

Mvh

 

[Edit] Se också denna för att slå på notifieringar för övriga appar och mail appen generellt

http://www.7tutorial...p-notifications

 

Tack för allt jobb du gör med skärmdumpar och allt. Men det här som du visar har varit påslaget hela tiden. Jag har redan varit under konton och tittat. Det har också visats mail i "levande panelen" vid något tillfälle men det har varit om jag råkat ha startskärmen uppe just när mailet har kommit in. Men vem sitter och tittar på startskärmen? Det är ju inte normalt. Jag tycker det borde visas i panelen att det finns mail som är olästa oavsett om startskärmen var framme när mailet kom ner från servern eller inte. Om jag t.ex. har varit på nätet och surfat och det kommit mail under tiden så tycker jag att det borde visas på startskärmen när jag återvänder dit från surfandet.

 

Det finns ju ingen logik i hur mailpanelen på startskärmen fungerar. Jag saknar verkligen mailiconen i aktivitetsfältet på webbläsaren.

 

En annan sak angående mailappen. Jag fattar inte hur man vidarebefodrar ett mail. Var hittar jag den funktionen? Uppe till höger finns ju bara nytt, svara och ta bort. Om jag högerklickar och tar fram nedre panelen så finns synkronisera, fäst på start, flytta och markera som oläst. Men hur gör man för att vidarebefordra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. din första fråga om klickbara länkar, så fungerar det i mail appen.

Jag öppnar bara epost meddelandet och i högra läs-rutan så behöver jag bara klicka på en länk så kommer sidan upp i Firefox som jag använder som standard webbläsare.

 

Använder du Internet Explorer 10 (IE10) så kanske det är nån säkerhetsinställning i webbläsaren som begränsar?

Tyvärr har jag lite för dåliga kunskaper IE10.

Någon annan kanske kan svara på detta.

 

Mvh

 

Intressant att det fungerar i Firefox. Jag har IE10 och där fungerar det inte. Jag har angivit IE som standardprogram som du visar i ett senare inlägg. Om vi tittar på vad som är associerat till IE så skickar jag med en bild. Skulle inte länkarna vara klickbara då?

post-33478-0-99224100-1361041847_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Det finns ju ingen logik i hur mailpanelen på startskärmen fungerar. Jag saknar verkligen mailiconen i aktivitetsfältet på webbläsaren.

Ja då har du bara ett val som jag ser det; byt E-postprogram.

En App som tex. Windows E-post App kan aldrig visas i Aktivitetsfältet eftersom det är en simpel App för Startskärmen, vilket däremot ett riktigt E-post program kan göra som tex. Mozillas Thunderbird.

 

Kravet är ju förstås att programmet är startat, men det kan vara i Minimerat läge.

 

post-73434-0-84026000-1361046391_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det här verkar ju vara riktig smörja. Panelen på startskärmen visar bara ibland att det finns olästa mail. Det verkar inte gå att vidarebefordra ett mail och nu kom jag även på att olästa mail som aldrig har varit öppna visas inte alltid med fetstil som i andra epostklienter. Då är det ju jättelätt att bomma ett mail.

 

Skall inte ett stort företag som Microsoft kunna åstadkomma bättre än så här? Är det månne barnsjukdomar som kommer att rättas till med ett servicepack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen. :rolleyes:

 

Just denna dyngApp är ju den som följer med gratis till Windows 8.

 

Ja MS har ju förstås Outlook som är ett riktigt E-postprogram, annars kan du kika in på Microsoft APP Store och se om någon lagt upp en vettig mail App som du kan ladda hem och testa?

 

Men dessa appar är väl i grunden rätt simpla kan jag tro och saknar nog en hel del av finesserna i ett riktigt program, men så är dom ju oftast rätt små. Men jag vet inte, kolla in där som sagt och hittar du nåt vettigt, så berätta gärna.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det här verkar ju vara riktig smörja. Panelen på startskärmen visar bara ibland att det finns olästa mail. Det verkar inte gå att vidarebefordra ett mail och nu kom jag även på att olästa mail som aldrig har varit öppna visas inte alltid med fetstil som i andra epostklienter. Då är det ju jättelätt att bomma ett mail.

 

Skall inte ett stort företag som Microsoft kunna åstadkomma bättre än så här? Är det månne barnsjukdomar som kommer att rättas till med ett servicepack?

 

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-live/essentials-home

 

Det här paketet innehåller bl.a Windows Live Mail. ,Man väljer vilka delar av Essential man vill ladda ner.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...