Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorhaveri?


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej.

 

Min dator har pajat totalt. Fick felmeddelande: Kernel stack inpace error. Försökte reparera med XP-skivan, verkade fungera tills jag startade om. XP-loggan kommer upp, sen står datorn bara och snurrar, går ej att komma in. Försökt köra i felsäkert läge, efter några sekunder meddelande: det går inte att köra datorn i felsäkert läge. Tacksam för förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte kommer längre än till XP-loggan, och inte kan köra i felsäkert läge kan jag inte använda några av dessa lösningar. Några andra förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett Metod 2 "Om datorn inte går att starta om" på sidan Flyfisherman länkade till?

Vad är parametrarna till Stopp-koden, se avsnittet "Mer information"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota på en Windowsskiva, behöver inte vara XPs skiva, Vista eller Win7 går bra.

Välj att reparera.

Öppna en kommandopromt

Skriv dir c: + Enter, kolla att katalogen WINDOWS finns med i listan,

finns den inte med , prova dir d:

Skriv chkdsk c: /r + Enter (byt ut c mot d om WINDOWS-katalogen låg på d)

Välj JA på frågan som kommer om att frisläppa (unmount).

Nu kommer Windowsinstallationen (och hårddisken) att kontrolleras.

Om fel hittas kommer de att repareras om möjligt.

När kontrollen är klar, ta ut skivan och starta om datorn.

Förhoppningsvis är problemet då åtgärdat.

 

Om det under kontrollens gång står något om skadade kluster, behöver hårddisken bytas.

Skadade kluster kan repareras vid kontrollen, men om det finns såna, så kommer nya att uppstå.

Reparation av skadade kluster är bara en temporär lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att starta datorn med en linux live-CD. Sedan kopierar du ditt privata data till en annan disk (helst med ddrescue). Därefter kontrollerar du hårddisken med tillverkarens diagnosprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.

 

Tog lite tid att få fram en annan dator. Till Cecilia och PCPro, kan ni förklara lite mer hur man gör, då jag är "dummy " ang det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...