Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ErlingCson

Jag vill bestämma själv

Rekommendera Poster

Jag har nyss byggt färdigt min nya dator. Det är bara skalet (datorlådan) som är sig likt, allt det andra är nytt. Många tips i PC för Alla har jag använt mig av, som två SSD för att nämna någt, en för operativsystemet och en för programmen. Och det är här mitt hittills enda problem har uppstått: Flertalet program låter mig välja var det skall installeras, i mitt fall på D-disken. Men så är det några som trilskas och inte frågar utan bara börjar installera på C:.

Frågan är: kan jag på något sätt tvinga programmet att låta sig installeras där jag vill?

PS. Programmet som ni tipsade om i nr 1-2013 Perfect Updater var en riktig höjdare.:thumbsup:

Redigerad av ErlingCson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något man kanske kan göra med en modern Windows är att först installera programmet på c-disken där det vill installeras. Sen flytta mappen till d-disken och skapa en symbolisk länk från c-disken till d-disken.

Programmet bör tro att det ligger på c-disken när det i själva verket ligger på d-disken. Jag har gjort det med vissa mappar i min profil. Dock har jag inte försökt göra det med ett program tidigare så jag kan inte lova att det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss byggt färdigt min nya dator. Det är bara skalet (datorlådan) som är sig likt, allt det andra är nytt. Många tips i PC för Alla har jag använt mig av, som två SSD för att nämna någt, en för operativsystemet och en för programmen. Och det är här mitt hittills enda problem har uppstått: Flertalet program låter mig välja var det skall installeras, i mitt fall på D-disken. Men så är det några som trilskas och inte frågar utan bara börjar installera på C:.

Frågan är: kan jag på något sätt tvinga programmet att låta sig installeras där jag vill?

PS. Programmet som ni tipsade om i nr 1-2013 Perfect Updater var en riktig höjdare.:thumbsup:

Hej!

Det är sällan som någon på PC för Alla läser inlägg i forumet. Om du vill meddela dem något är det bättre att antingen kontakta redaktionen direkt eller skriva i vår särskilda avdelning för information till/från PC för Alla.

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del anser jag att det INTE är programmen man skall flytta till d:\ (om man nu har 2 hårddiskar)

Det är ALLA filer som användarna sparar, skapar och laddar ner, typ: dokument, filmer, bilder mm.

I dagens digitala era tar de upp mer utrymme än programmen gör.

Gör du så så kan du t.o.m. installera om Windows, utan att förlora dina gamla dokument och filer!

(I mitt tycke är det iallafall bättre!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina synpunkter WinGuider.se.

Jo, jag vill/har flyttat så många program som möjligt till D-disken, som liksom C, är SSD. Det som finns på C är operativsystemet och ett fåtal program som är nära knutna till OS.

Och så de som inte frågar var jag vill ha dem.:thumbsdown:

Mina dokument, Mina bilder, Hämtade filer, Temp-kataloger och alla filer jag kommit på som ofta ändras ligger på E som är en "gammal vanlig" hårddisk. Givetvis SATA. Växlingsfilen på en egen partition på samma hårddisk.

Därmed tror jag mig ha gjort min dator så snabb och effektiv som möjligt när det gäller den delen.

Jag hittade dessutom en artikel i en datortidning som beskriver hur jag skall gå till väga för att få alla program att installeras på valfri enhet. Men gör jag den ändringen nu kommer alla program som nu lagrats på C att sluta fungera och måste alltså installeras på nytt. Så det projektet får anstå tills vidare.

Lev väl!

Erling

Redigerad av ErlingCson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...