Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var är fälten i IE - windows 8


Simson8

Rekommendera Poster

Jag håller på att lära mig windows 8 och är nära sammanbrott. När jag startar IE så startar det upp utan menyrad, statusfält och aktivitetsfält. Fältet favoriter saknas och det finns inte ens en ruta att skriva in webbadresser i. Det är något konstigt helskärmsläge som driver mig till vanvett. Var hittar jag inställningsmöjligheter att få tillbaka IE som det skall vara.

 

I går hade jag ett normalt utseende för då fanns menyraden så jag kunde gå in under Verktyg - internetalternativ och ange startsida. Idag är fälten borta och IE startar ej med den startsida som jag angav igår. Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två versioner av IE i Windows 8, den vanliga som körs i skrivbordsläget och en Metro version som körs i det nya gränssnittet.

 

Om du kör Metro versionen högerklicka då var som helst för att få upp alternativ.

 

IE10 i skrivbordsläget fungerar precis som IE har gjort sen IE9.

 

Dock så fick jag något konstigt problem när jag skulle köra vanliga IE i skrivbordsläget, genvägen var borta. Dock lätt att hitta, bläddra dig bara fram till:

 

C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

 

När du har öppnat det kan du pinna det till taskbaren så har du alltid en genväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två versioner av IE i Windows 8, den vanliga som körs i skrivbordsläget och en Metro version som körs i det nya gränssnittet.

 

Om du kör Metro versionen högerklicka då var som helst för att få upp alternativ.

 

IE10 i skrivbordsläget fungerar precis som IE har gjort sen IE9.

 

Dock så fick jag något konstigt problem när jag skulle köra vanliga IE i skrivbordsläget, genvägen var borta. Dock lätt att hitta, bläddra dig bara fram till:

 

C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

 

När du har öppnat det kan du pinna det till taskbaren så har du alltid en genväg.

 

Ok, det förklarar ju en del. Tusen tack! Jag förstår dock inte varför man skall ha två olika typer av webbläsare. Vi struntar i det, det är väl inte meningen att man skall fatta allt. Men en följdfråga är hurvida jag kan lägga en genväg (panel) på startskärmen som länkar till rätt IE, alltså den som startas från skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 är gjort för touch också och den andra IE versionen är gjord för att användas med fingrar. Mycket är dubbelt i Windows 8, en touch version och sen den gamla vanliga. Men du behöver inte använda touch delen utan det funkar lika bra att köra med de gamla vanliga grejorna. Eller så kan man använda lite av båda som jag gör.

 

Testa att ta upp sökfunktionen som ligger gömd på skärmens högersida och sök efter internet explorer. Förhoppningsvis får du två träffar, båda versionerna av internet explorer. Högerklicka på den version du vill pinna till startskärmen och du får upp alternativ för pinning längst ner.

 

Om den vanliga versionen av IE inte dyker upp när du söker så kan du gå till samma sökväg som jag skrev i mitt förra inlägg och högerklicka på samma fil och välja "pin to start".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 är gjort för touch också och den andra IE versionen är gjord för att användas med fingrar. Mycket är dubbelt i Windows 8, en touch version och sen den gamla vanliga. Men du behöver inte använda touch delen utan det funkar lika bra att köra med de gamla vanliga grejorna. Eller så kan man använda lite av båda som jag gör.

 

Testa att ta upp sökfunktionen som ligger gömd på skärmens högersida och sök efter internet explorer. Förhoppningsvis får du två träffar, båda versionerna av internet explorer. Högerklicka på den version du vill pinna till startskärmen och du får upp alternativ för pinning längst ner.

 

Om den vanliga versionen av IE inte dyker upp när du söker så kan du gå till samma sökväg som jag skrev i mitt förra inlägg och högerklicka på samma fil och välja "pin to start".

 

Ja nu har jag lyckats att få en panel till rätt IE på startskärmen. Kan jag byta namn på den? Det gamla vanliga högerklicket och byt namn fungerar ju inte. Det kommer inte upp någon meny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En meny kommer upp längst ner på skärmen, det gör det alltid när man högerklickmar men det går inte att byta namn tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag lyckats att få en panel till rätt IE på startskärmen. Kan jag byta namn på den? Det gamla vanliga högerklicket och byt namn fungerar ju inte. Det kommer inte upp någon meny.

 

En genväg på skrivbordet kan namnändras men också fästas på start genom högerklicksmenyn -- Fäst på start.

 

Alltså gör man så här: Startar utforskaren letar upp i program Internet Explorer expanderar denna och skickar iexplore som genväg till skrivbordet .Byter namn och fäster på start..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En genväg på skrivbordet kan namnändras men också fästas på start genom högerklicksmenyn -- Fäst på start.

 

Alltså gör man så här: Startar utforskaren letar upp i program Internet Explorer expanderar denna och skickar iexplore som genväg till skrivbordet .Byter namn och fäster på start..

 

Japp, jag lyckades med det också. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...