Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny arbetsstation för CAD & 3D - totalt vansinne? Hur mycket vinner jag?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er eforumare!

 

Jag sitter här och är sugen på en ny dator som ger mig den kraft jag behöver när jag jobbar främst i 3DStudio Max. Jag plockade på skoj ihop nedanstående komponenter och skulle gärna höra era åsikter om dem. Där jag inte vet vilket märke eller fabrikat som är bäst har jag inte skrivit något. Kanske någon kan komma med förslag?

 

Så här blev det (Inet):

 

Chassi: Lian Li PC-X2000FN USB3.0 Svart

Moderkort: Ingen aning. Krav att kunna ansluta de tre USB3 portarna på chassit samt minst två USB3 portar på baksidan. Modernt, tillförlitligt, senaste kretsarna, alla finesser

Går det att sätta i ett kort så att jag får minst 6 USB3 portar på baksidan? Vill i så fall jag ha det.

CPU: Intel Core i7 3930K 3.2GHz

CPU-Kylare: Noctua eller likvärdig. Tyst. (Noctua NH-U12P SE2)?

Minne: Minst 48GB av det snabbaste och bästa minnet.

Systemdisk: Intel 240GB SSD, bästa och snabbaste modellen.

Lagringsdiskar: 2x4TB WD Caviar Black + 2x3TB 3TB WD Caviar Green (eller förslag på bättre)

Nätaggregat: be quiet! Dark Power Pro10, 850W 80+ Platinum Modulär. (eller vad som krävs)

DVD-brännare av lämpligt fabrikat och modell.

Byggnation samt test

OBS. Jag har ett Nvidia Quadro 4000 grafikkort som jag ska använda så jag ska inte köpa något grafikkort.

 

Finns det något att göra för att höja prestandan ytterligare till en rimlig slant. Skulle det vara vettigt att köra två Intel SSD 240GB i RAID0 eller spelar det någon roll? Något annat förslag?

 

Det här blev dyrt som fan, närmare 28 800:-. (!!) Men jag försvarar mig med att jag använder datorn till min försörjning och hade jag varit tex fotograf kanske jag köpt ett kamerahus för 50 000:-. Jag tjänar nog snart in kostnaden om det går snabbare.

 

Men jämfört med min nuvarande dator enligt nedan, hur stor prestandavinst tror ni att jag gör? Är det 100% är det inget snack om saken men är det 10% får det vara. Bara vad ni tror på ett ungefär.

 

Min dator köpt från Inet 2010-10-12

 

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R

CPU: Intel Core i7 950, 3.06GHz

CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2

Minne: Corsair 12GB (6KIT) DDR31600MHz/CL9/XMS3

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Utbytt mot ett Nvidia Quadro 4000

Hårddisk 1: Intel SSD 240GB

Hårddisk 2: 2TB Samsung Ecogreen F4EG

Hårddisk 3: 1,5TB Seagate

Nätaggregat: Corsair TX 650W 80+

DVD-brännare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Chassi: Lian Li PC-6070B V2 Silent Svart

 

Slutligen vet jag inte om det är tillåtet, men om, vad tycker ni att jag ska begära för pris för den gamla datorn om jag köper en ny? Vore intressant att veta för jag har inte en aning. Och är det blocket som gäller? Och eftersom jag vill vara ärlig, hur ska jag beskriva datorn. Knappast som världens värsta monsterspelmaskin. Vad är rimligt att kalla den. Obs, alltså med GeForec-kortet i.

 

Stort tack på förhand!

 

MVH//Lars

 

PS1. Jag var lat och klippte och klistrade i princip in samma text på ett annat forum. Jag ville ju ha sagt exakt samma sak. Vill vara ärlig med det.

 

PS2. Om jag försöker stå ut med min nuvarande dator uppgraderar jag troligtvis skärmen från en Eizo 24" till en DellU3014. Verkar det vettigare. Jag är villrådig. Och relativt fattig.

__________________

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassi: Lian Li PC-X2000FN USB3.0 Svart

Nu är det några år sedan jag köpte ett LianLi PC7 och upptäckte att det en dålig kyllösning. Bakre fläkten OK. Främre fläkten kunde (gjorde det) suga luft från toppen av chassit eller från fronten. Sedan såg jag ett ännu värre LianLi när det gällde kyla i en affär.

Varning!

CPU gissar nästan fördublade prestanda, jämför notebookvarianter.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

CPU-Kylare: Noctua eller likvärdig. Tyst. (Noctua NH-U12P SE2)? OK jag använder den ju själv, så den måste vara bra ;-)

Minne: Minst 48GB av det snabbaste och bästa minnet. Glöm det!

Moderkorten/CPU klarar typ 2GB eller 4GB av av det snabbaste och bästa minnet.

Och 48 GB minne av standardhastighet ! Eller tom "långsamt" minne !

Ett moderkort som klarar Minst 48GB av det snabbaste och bästa minnet. Ja det är ett moderkort som klarar 256GB standard RAM.

Finns det nått sånt moderkort idag?

 

Jobbar datorn idag i timmar med renderingar av dina modeller?

I så fall kanske skaffa en till av den typen du har. Så kan du arbeta på den ena medan den andra renderar.

Dubbel hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De riktigt kraftfulla 3D-CAD datorer vi har på jobbet är det Intel Xeon E5 processesorer i och max 16GB RAM. Mer RAM anses inte behövas för 3D-CAD, vi kör inte renderingar i 3D-studio.

 

Tror knappast du får ut 10% mer prestanda jämfört med din gamla, du har ett bra grafikkort och det är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...