Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trilskande .pdf reader


Lighthouse

Rekommendera Poster

Försöker få ordning på sättet att använda och öppna PDF-filer i Windows 8 för att förhandsifylla, exvis på Försäkringskassan.

 

Varje gång jag försöker öppna en pdf så visas detta :

 

Please wait...

If this message is not eventually replaced by the proper contents of the document, your PDF

viewer may not be able to display this type of document.

You can upgrade to the latest version of Adobe Reader for Windows®, Mac, or Linux® by

visiting

For more assistance with Adobe Reader visit

acrreader.html.

Och överst står att : This PDF document might not be displayed correctly. Open with different viewer.

 

Här får man då möjligheten att spara .pdf - men jag vill inte spara den, jag vill fylla i blanketten online direkt på skärmen som det alltid gick att göra på Windows 7.

 

Vad är skillnaden och hur fixar man detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fylla i en pdf direkt i webbläsaren så kräver det en plugin. Och pdf läraren som följer med Windows 8 har inte denna plugin. Så du måste nog ladda ned Acrobat reader eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat i timmar efter en lösning, som alltså inte ens finns.

Ångrar verkligen att jag uppgraderade (nergraderade, snarare...) till Windows 8 från Windows 7.

 

Ok tack så mycket för svaret, då vet jag och kan släppa det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

I mitt fall har jag äntligen installerat en skrivare så jag kan skriva ut från min dator med Windows 8.1. Det verkar fungera till belåtenhet utom när jag råkar på en PDF. Läsaren för sådana är visst typ en förinstallerad app, som jag inte ens upptäckt namn på, och tycks inte inbegripa möjlighet att justera zoomgrad för utskrift, ej heller välja toner-sparläge.

Så jag måste nog installera något annat program ha för PDF-utskrifterna. Är Adobe Reader det bästa gratis, eller finns ännu bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man är ute efter. Om man vill ha ett stort program med väldigt mycket finesser men som då också tar tid att starta och tar mycket minne och hårddisk så är Adobe Reader det folk väljer mest. Om man vill ha just en PDF-läsare med bara de vanligaste funktionerna, utskrift, kopiera mm och som då är liten och snabb är Sumatra PDF ett bra val. Däremellan finns Foxit Reader och PDF-XChange Viewer, samt många andra: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PDF_software

 

Det är inget som hindrar att man har flera program installerade och väljer det som passar bäst i en viss situation. Själv har jag åtminstone SumatraPDF (det jag använder mest) och Adobe Reader installerade.

 

Det gäller att se till att Adobe Reader inte får för sig att starta automatiskt i bakgrunden varje gång man startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så jag måste nog installera något annat program ha för PDF-utskrifterna. Är Adobe Reader det bästa gratis, eller finns ännu bättre?

Jag brukar ganska snabbt bli besviken när jag provar alternativ till Adobe Reader, brukar vara tecken som visas fel eller andra konstigheter. Därför brukar dessa åka ut nästan lika snabbt som de kom in. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ganska snabbt bli besviken när jag provar alternativ till Adobe Reader, brukar vara tecken som visas fel eller andra konstigheter. Därför brukar dessa åka ut nästan lika snabbt som de kom in. 

 

Kan hålla med, till viss del...

Adobes produkter är nog mest, eller bäst, lämpade för själva dokumenthanteringen.

Men Adobes produkter är också de som krånglar mest, eller oftast...

 

Typ:

//eforum.idg.se/topic/211925-st%C3%B6rigt-fel-med-adobe-acrobatreader/

 

Samma konstigheter än idag, faktiskt, fick skippa Adobe Reader på jobbardatorn och kör nu även där med Foxit.

 

Dock fungerar Adobe Reader utmärkt i Linux Mint ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Adobes produkter är nog mest, eller bäst, lämpade för själva dokumenthanteringen.

Men Adobes produkter är också de som krånglar mest, eller oftast...

Lustigt, har sällan eller aldrig haft problem med Adobe Reader(har aldrig använt betalvarianterna) men som skrivits tidigare, ofta strul med alternativen. Använder CutePdf Writer ofta för att skapa pdf-er, vilken ger betydligt mindre filer än om motsvarande skapas via Microsoft Office (kanske en inställning).

 

Behovet av en speciell Reader för pdf är idag mindre än tidigare eftersom man kan läsa pdf både i Webbläsare och Microsoft Office. Men då måste man verkligen vara uppmärksam på att pdf-er visas fel. Delar av kolumner brukar kunna byta kolumn t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina 5-öre i frågan vilken pdf-läsare som fungerar bäst i Windows 7 och Windows 8.1 (och detta är ju bara efter mina personliga preferenser och erfarenheter) - Adobe Reader och då har jag också testat dom flesta andra gratisalternativen som enligt mig helt går bort, förutom på Linux.

 

Kom bara ihåg att bocka ur McAfee Security Scan Plus som du inte vill ha installerat på din dator.

 

Aldrig varit några som helst problem och har dessutom en hel del finurliga funktioner och ger man sig tid att ställa in dess visningsalternativ; så dom saker man oftast använder och nyttjar visas direkt i verktygslisten längst upp, ja då anser jag denna nästan oslagbar  - om jag nu inte skall jämföra med betalvarianten Adobe Acrobat. vilken jag också använder.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för era synpunkter!

 

Jag installerade Foxit och har redan använt det några gånger för att skriva ut enstaka sidor från manualer. Det känns jätteskönt att åter ha tillgång till ett riktigt program för PDF'r!   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter!

 

Jag installerade Foxit och har redan använt det några gånger för att skriva ut enstaka sidor från manualer. Det känns jätteskönt att åter ha tillgång till ett riktigt program för PDF'r!   :)

Kul att du känns nöjd! :thumbsup:

 

Själv kan jag bara säga att Adobe Reader är det absolut enda valet för mig på Windows 7 och Windows 8.1 och fungerar klanderfritt, dessutom är mycket snabb numera, ja klart att det kommer an på vilken burk man sitter på förstås. :)

Mvh

 

Ps. Nya versionerna har inte autostart påslagen som standard. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...