Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Join


short

Rekommendera Poster

Jag har haft en arbetsbok som innehöll följande formel för att omvandla personnummer ååmmdd-nnnn till åååå-mm-dd

=OM(C5="";"";(SAMMANFOGA(19;EXTEXT(C5;1;2);"-";EXTEXT(C5;3;2);"-";EXTEXT(C5;5;2))))

Nu vill jag göra samma sak med VBA-kod och har skrivit

Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 4) = Application.WorksheetFunction.Join(19, Mid(Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3), 1, 2), _
   "-", Mid(Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3), 3, 2), "-", Mid(Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3), 5, 2))

 

men får felmeddelandet "objektet stödjer inte egenskapen eller metoden".

Var ligger felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en arbetsbok som innehöll följande formel för att omvandla personnummer ååmmdd-nnnn till åååå-mm-dd

=OM(C5="";"";(SAMMANFOGA(19;EXTEXT(C5;1;2);"-";EXTEXT(C5;3;2);"-";EXTEXT(C5;5;2))))

Nu vill jag göra samma sak med VBA-kod och har skrivit

Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 4) = Application.WorksheetFunction.Join(19, Mid(Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3), 1, 2), _
   "-", Mid(Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3), 3, 2), "-", Mid(Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3), 5, 2))

 

men får felmeddelandet "objektet stödjer inte egenskapen eller metoden".

Var ligger felet?

 

Hej!

 

Du behöver inte krångla till det med WorksheetFunction, använd normal VBA metod:

 

pnr=Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 3)
Sheets("Aktuella personer").Cells(Rad + 5, 4) = Mid(pnr, 1, 2) & "-" & _
Mid(pnr, 3, 2) & "-" & Mid(pnr, 5, 2)

 

 

Borde funka.

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...