Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt datorer i nätverk


Markopoli

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har kopplat upp ett nätverk bestående av:

Router D-link DIR 825

Stationär dator Acer Aspire X3300 Windows 7 trådansluten till nätet

Bärbar Sony VPCF11Z Windows 7 trådlös

Bärbar Fujitsu Amilon Vista trådlös.

 

Nätverksidentifiering är aktiv. Mappar, filer och skrivare är delade. Jag är inloggad som administratör.

Från de båda bärbara når jag den andra bärbara och den stationära. Men när jag från den stationära försöker nå de bärbara genom att i nätverkskartan högerklicka på den bärbaras ikon och därefter klicka på ÖPPNA så får ett meddelande som säger att datorn i fråga inte är tillgänglig eller att jag kanske inte har behörighet. Dessutom sägs det att det angivna namnet på närverksprovidern inte är giltigt.

 

Några bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt förslag.

Har testat men det ändrade inte läget.

Skall kanske sägas att den stationära och trådanslutna datorn använder Telia säkersurf. De bärbara använder Windows brandvägg och den anpassar sig till nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej selma!

 

Ditt inlägg har flyttats till en egen tråd eftersom din fråga inte är lik det som behandlas i den här tråden. Du hittar ditt inlägg här: //eforum.idg.se/topic/340163-okant-losenord/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer att kolla:

 

Datorerna ska ha olika namn.

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft först: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är samba aktiverat på samtliga maskiner?

//Jari

 

Hej Jari!

Du har kanske kommit på något. Jag vet inte vad samba är (i datorsammanhang) så det är högst troligt att den inte är på. Hur slår man på den? Om man med samba avser fildelning så är alla filer, mappar och skrivare delade.

Någon trodde att det kunde vara en inställning i routern som var orsak till problemet men att hitta detta verkar knepigt. Hans förslag var att skaffa ny router. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer att kolla:

 

Datorerna ska ha olika namn.

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft först: http://www.microsoft...36-acc918ba7af2

 

Hej!

 

Alla datorerna har olika namn och alla mappar o skrivare är utdelade.

Alla datorerna har samma namn men den stationära hade en gång ett annat namn som jag bytte till samma namn som på de övriga. Det knepiga är att det gamla namnet ligger kvar i Systemöversikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samba behöver du inte om du inte har datorer eller andra enheter som kör Linux.

 

Alla datorerna har olika namn och alla mappar o skrivare är utdelade.

Har du även aktiverat fil och skrivardelning på samtliga datorer?

post-124424-0-38938300-1360485792_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samba behöver du inte om du inte har datorer eller andra enheter som kör Linux.

 

 

Har du även aktiverat fil och skrivardelning på samtliga datorer?

post-124424-0-38938300-1360485792_thumb.jpg

 

Jo det har jag. Tror att jag gjort allt, tom resetat routern men får inte till det. Den trådanslutne är dessutom nyligen inkopplad och den ena bärbara är omstartad.

 

 

Såg att mitt svar var otydligt: Svaret gäller ditt förslag om filaktivering. Jag kör inte Linux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att ansluta samtliga datorer med kabel till routern? Bara för att se om det blir någon skillnad.

 

Har du uppdaterat firmware på routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Alla datorerna har olika namn och alla mappar o skrivare är utdelade.

Alla datorerna har samma namn men den stationära hade en gång ett annat namn som jag bytte till samma namn som på de övriga. Det knepiga är att det gamla namnet ligger kvar i Systemöversikten.

 

Dom första två raderna motsäger varandra, hur har du det egentligen?

 

Datornamnet SKA vara olika på alla datorer, annars borde du få upp en skylt som säger att du inte kan använda namnet för att det redan finns.

Och arbetsgruppen SKA vara lika, noggrant med exakt stavning här för varje dator.

post-13429-0-31748800-1360498086_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lessen att jag grötade till det men det var väl tidigt på morgonen.

Så här är det:

Alla datorerna har olika namn men användar-namnen är samma. På en dator har jag en gång bytt namn för få samma användar-namn. Arbetsgruppen har samma namn på alla.

Jag skall kolla kommentaren i den senaste bilden du skickade om att åtkomsten kan påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...