Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm ntoskrnl.exe


pinturicchio_

Rekommendera Poster

pinturicchio_

Hej!

 

På senare tid har min dator börjat få Blåskärm, eller hur man nu ska uttrycka det. Jag kan inte så mycket om datorer att jag direkt kan se vad som är felet utan har försökt googla mig fram. Jag har än så länge använt mig av BlueScreenView som jag har förstått är en bra startpunkt och genom rapporterna där har jag förstått att Blåskärmen har orsakats av filen ntoskrnl.exe

 

Jag har fått det 7 gånger den senaste veckan och vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

 

Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare just nu och jag skulle vara oerhört tacksam till all hjälp jag kan få.

 

Tack på förhand!

BSOD.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

  • Vad har du för dator, modellbeteckning?

  • Hur gammal är datorn?

  • Har du gjort något i datorn nyligen; bytt ut något, installerat program eller ny hårdvara, anslutit något eller annat?

  • Uppträder felen även om du kopplar ur alla externa enheter som tex. skrivare, skanner, usb-kamera, usb-etc och har endast mus, tangentbord och bildskärm inkopplade?

 

Det ser ut som det är flera olika 'Bug check string' och 'Bug check code'

Det kan tyda på felande minnen, fel på hårddisken, felaktiga drivrutiner, dålig kabel/kontakt i datorn eller annan felaktig hårdvara.

Svårt att säga exakt vad felen beror på.

 

ntoskrnl.exe är vad jag förstått en kärnkomponent i Windows kernel som kommer fram för att generera dessa loggar.

 

1. Kontrollera om du har någon gul eller röd markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

 

 

2. Gör en felkontroll på din systemdisk, börja med det inbyggda verktyget i Windows 7

Klicka på Datorpost-73434-0-46637100-1360210044_thumb.png > i listan över dina diskar så högerklickar du på din systemdisk C > Välj Egenskaper > fliken Verktyg > Felkontroll klicka 'Kontrollera nu' >

post-73434-0-88346400-1360210044_thumb.png

 

bocka i båda rutorna och klicka Starta.

När datorn startas om så kommer en skanning efter problem att genomföras och det kan ta tid beroende på storlek på disken.

post-73434-0-69833900-1360210044_thumb.png

 

3. Kör en minnestest, se denna guide http://eforum.idg.se...ide-minnestest/

 

Återkom med svaren på frågorna samt resultaten av punkterna 1-3

Ja hittas några problem direkt vid någon av punkterna så börja med den punkten först.

 

Detta kan vara till nytta för den som skall försöka hjälpa dig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Hej,

  • Vad har du för dator, modellbeteckning?

  • Hur gammal är datorn?

  • Har du gjort något i datorn nyligen; bytt ut något, installerat program eller ny hårdvara, anslutit något eller annat?

  • Uppträder felen även om du kopplar ur alla externa enheter som tex. skrivare, skanner, usb-kamera, usb-etc och har endast mus, tangentbord och bildskärm inkopplade?

 

Det ser ut som det är flera olika 'Bug check string' och 'Bug check code'

Det kan tyda på felande minnen, fel på hårddisken, felaktiga drivrutiner, dålig kabel/kontakt i datorn eller annan felaktig hårdvara.

Svårt att säga exakt vad felen beror på.

 

ntoskrnl.exe är vad jag förstått en kärnkomponent i Windows kernel som kommer fram för att generera dessa loggar.

 

1. Kontrollera om du har någon gul eller röd markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

 

 

2. Gör en felkontroll på din systemdisk, börja med det inbyggda verktyget i Windows 7

Klicka på Datorpost-73434-0-46637100-1360210044_thumb.png > i listan över dina diskar så högerklickar du på din systemdisk C > Välj Egenskaper > fliken Verktyg > Felkontroll klicka 'Kontrollera nu' >

post-73434-0-88346400-1360210044_thumb.png

 

bocka i båda rutorna och klicka Starta.

När datorn startas om så kommer en skanning efter problem att genomföras och det kan ta tid beroende på storlek på disken.

post-73434-0-69833900-1360210044_thumb.png

 

3. Kör en minnestest, se denna guide http://eforum.idg.se...ide-minnestest/

 

Återkom med svaren på frågorna samt resultaten av punkterna 1-3

Ja hittas några problem direkt vid någon av punkterna så börja med den punkten först.

 

Detta kan vara till nytta för den som skall försöka hjälpa dig.

Mvh

 

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!

 

Det är en ganska ny dator. ASUS CG8350. Jag kan inte komma att jag har gjort någonting speciellt den senaste tiden när jag har fått BlueScreen och jag inte har inte heller något annat än skärm, mus och tangentbord anslutet till datorn.

 

Jag har kollat enhetshanteraren men såg inget rött eller gult.

 

När det gäller felkontroll av hårddisken så startade jag om och den skannade ett tag, så jag lämnade datorn och när jag kom tillbaka efter någon timme eller två så såg jag att den hade startat om och var vid inloggning. Jag vet inte riktigt var jag ska hitta resultatet av skanningen.

 

Minnestestet har jag inte gjort än men ska göra det så fort jag får lite tid över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

För att se loggfilen från diskskanningen så bör den finnas i loggboken, men den är inte alltid den lättaste att få ut vettig information från.

 

Start > i sökfältet skriv händel > i listan som kommer upp klickar du på Visa händelseloggar > i vänstra panelen under Windows-loggar > markera Program > sedan i högra panelen (Åtgärder) klicka på Filtrera aktuell logg > under Händelsekällor klicka och välj i rullgardinsmenyn Winit > klicka Ok

 

Nu har du en filtrerad lista uppe och i den söker du reda på CHKDSK för den aktuella tidpunkten och då kan du dubbelklicka på den för att se detaljerna. Du kan ju sortera den listan genom att klicka på kolumnen Källa för att lättare hitta CHKDSK

 

Eller så letar du bara igenom hela händelseloggen efter CHKDSK utan att tfiltrera, men lättare om du klickar på kolumenn Källa.

 

Men prova detta kommande i stället, är nog betydligt snabbare, som skall visa logg från senaste chkdsk körningen vid uppstarten som är det som du kört ovan:

 

Start > i sökfältet skriv eller kopiera in

PowerShell.exe

Enter

 

Ett nytt fönster öppnas och vid den kommandopropmten kopierar du in följande (måste göras med högerklick när du klistrar in)

Get-EventLog -LogName Application -Source wininit | select -Last 1 -ExpandProperty Message

Enter

 

Det var så länge sedan jag höll på med detta, kanske någon annan har ett bättre tips?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte fram att den hittat några fel och heller inte minnestesten visar på några fel, så kanske du skulle uppgraderat BIOS?

 

Är det denna dator ASUS Essentio CG8350? http://www.asus.se/D...G8350/#download

Kontrollera noga modellbeteckningen och välj operativsystem samt 32 el. 64 bitar.

Under BIOS så ser man att det vid i princip varje ny BIOS version så har man förbättrat systemstabilitet och minneskompatibilitet.

Senaste BIOS Version 3801

 

Innan du ger dig på detta, så ta först reda på vilken din nuvarande BIOS version är (du kan tala om detta också), det ser du om du direkt vid uppstart av datorn trycker på [DEL] så du kommer in i BIOS Setup meny och där längst upp bör det stå vilken version du har.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Inget fel på hårddisken.

 

[log] Kontrollerar filsystemet på C: Filsystemet är av typen NTFS. Volymetiketten är WIN7. En diskkontroll har schemalagts. Disken kommer nu att kontrolleras. CHKDSK verifierar filer (steg 1 av 5)... Rensar upp instanstaggar för filen 0x1f42a. 201984 filposter har behandlats. Filverifieringen är klar. 281 stora filposter har behandlats. 0 skadade filposter har behandlats. 0 EA-poster har behandlats. 62 referensposter har behandlats. CHKDSK verifierar index (steg 2 av 5)... 265440 indexposter har behandlats. Indexverifieringen är klar. 0 oindexerade filer har genomsökts. 0 oindexerade filer har återställts. CHKDSK verifierar säkerhetsbeskrivare (steg 3 av 5)... 201984 fil-SD/SID-poster har behandlats. Rensar upp 2589 oanvända indexposter från indexet $SII i filen 0x9. Rensar upp 2589 oanvända indexposter från indexet $SDH i filen 0x9. Rensar upp 2589 oanvända säkerhetsbeskrivare. Verifieringen av säkerhetsbeskrivare är klar. 31729 datafiler har behandlats. CHKDSK verifierar USN-journalen... 34937632 USN-byte har behandlats. Verifieringen av USN-journalen är klar. CHKDSK verifierar fildata (steg 4 av 5)... 201968 filer har behandlats. Verifieringen av filinformationen är klar. CHKDSK verifierar ledigt diskutrymme (steg 5 av 5)... 20178061 lediga kluster har bearbetats. Verifieringen av ledigt diskutrymme är klar. CHKDSK hittade ledigt diskutrymme som markerats som allokerat i MFT-bitmappen. CHKDSK hittade ledigt diskutrymme markerat som allokerat i volymbitmappen. Korrigeringar har gjorts i filsystemet. 390703103 kB diskutrymme totalt. 309552512 kB i 165965 filer. 122032 kB i 31730 index. 0 kB i skadade sektorer. 316311 kB används av operativsystemet. 65536 kB hårddisksutrymme används av loggfilen. 80712248 kB ledigt utrymme. 4096 byte i varje allokeringsenhet. 97675775 allokeringsenheter finns totalt på disken. 20178062 allokeringsenheter är tillgängliga på disken. Intern information: 00 15 03 00 4b 04 03 00 5f 59 05 00 00 00 00 00 ....K..._Y...... 8c 7f 00 00 3e 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ....>........... 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ................ Kontrollen av disken har slutförts. Vänta medan datorn startas om.[/log]

 

Ska köra minnestestet nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en del fel som chkdsk hittade. Det kan bero på att hårddisken är dålig, jag rekommenderar att du kollar att du verkligen har alla viktiga filer säkerhetskopierade för om hårddisken blir sämre är det inte säkert att Windows startar. När det är gjort kan du testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Jag trodde man bara skulle titta efter ordet ''skadade'' men det låter ju väldigt illa. Hur fan kan det bli så, jag har ju bara haft den i ett par månader och betalade också ganska mycket så man förväntar sig ju lite klass.

 

Det här är vad jag fick fram: st31000524AS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Seagate kom jag fram till. Laddar ner det här nu. http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/seatools-win-master/

 

 

Vad ska jag välja för test. Har bockat i disken valt SMART-check. Fick Pass. Short Drive Self Test också pass.

 

Om jag väljer USB och sen antingen short eller long generic börjar den räkna upp en massa fel och sen så slutar och så står det Short/Long generic - Fail.

post-65721-0-86346700-1360542802_thumb.jpg

post-65721-0-32729000-1360542818_thumb.jpg

post-65721-0-16340300-1360542828_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så ska du se till att du har Seagate-disken vald och inte den (minneskort?) som är ansluten med USB som i sista bilden. Har du läst anvisningarna eller tittat på video som finns på sidan jag länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Nu gjorde jag det. Jag valde själva disken och sen long generic. Det tog ca 2-3 timmar tills den blev klar och sen stod det Long Generic - Pass. Men jag kan inte hitta någon loggfil eller liknande, det kanske inte behövs? Betyder det här att det inte är några större fel på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Har inte haft blåskärm de senaste två-tre dagarna. Får se om det håller i sig. Kanske var det bara något som åtgärdades efter Cecilias tips med Seatools eller kanske bara genom Windows Update. Eller så får jag det igen snart, men än så länge verkar det vara löst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Nu fick jag det igen. Fyfan. Ska jag köra minnestestet? Det verkar vara lite svårt och jag är lite rädd för att göra fel eller att det på något annat sätt ska bli fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog bra med minnestesten. Om det är svårt att följa guiden uppskattar nog Flyfisherman kommentarer som kan leda till förbättringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om jag väljer USB och sen antingen short eller long generic börjar den räkna upp en massa fel och sen så slutar och så står det Short/Long generic - Fail.

 

 

 

Det här skulle alldeles klart intressera mig. Det .finns tydligen något anslutet som fungerar felaktigt.. Kan det vara ett minneskort i minnesläsaren som glömts bort eller vad finns annars anslutet till exempelvis USB?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Det enda jag har anslutet via USB är tangentbordet och musen. Tangentbordet råkade jag spilla läsk på för ett tag sen som jag sen rengjorde. Inte kan väl det orsaka Blue Screen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har anslutet via USB är tangentbordet och musen. Tangentbordet råkade jag spilla läsk på för ett tag sen som jag sen rengjorde. Inte kan väl det orsaka Blue Screen?

 

Kanske..

 

Datorn har ju en minneskortsläsare .Inget i stoppat i den ?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag det igen. Fyfan. Ska jag köra minnestestet? Det verkar vara lite svårt och jag är lite rädd för att göra fel eller att det på något annat sätt ska bli fel.

Inget att oroa sig för, du kan inte göra något fel som skadar din maskin med denna minnestest.

I princip så behöver du bara bestämma dig för om du skall skapa ett bootbart USB-minne eller en bootbar CD skiva att köra testen ifrån.

Sen är det bara att fråga om något är oklart.:rolleyes:

 

Därefter så kan du kolla på inlägg #5 ovan.

 

Ja ang. tangentbordet, har du möjlighet att testa ett annat?

 

Jag rekommenderar att du kopplar tangentbord (beroende på vilken typ det är) på antingen 4 (PS/2) eller 5

Musen kopplas också på 5

 

Se till at du inte har dessa inkopplad på någon USB 3.0 port

Koppla ifrån alla övriga USB-enheter och inga minneskort istoppade heller.

 

post-73434-0-12685900-1360830679_thumb.pngpost-73434-0-95639400-1360830678_thumb.pngpost-73434-0-75644300-1360830678_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Måste bara säga det, kan inte tacka er nog för att ni tar er tid att hjälpa till! Helt jävla underbara är ni, oavsett om det går att lösa det här skitet eller inte. Bara det att ni orkar hjälpa till, stor eloge!!

 

Ska köra minnestestet nu, eller försöka i alla fall, men är det inte riktigt konstigt att SeaTools läser av en massa fel på SD/MMC fast jag inte har satt i någonting där? Ta gärna en titt på bilagorna de är uppladdade i kronologisk ordning, dem räknar upp en massa fel och sen stannar den, fast det inte finns någonting insatt där. Det måste ju vara något fel där? Fast kanske orelevant för Blue Screen-problemet?

post-65721-0-23676700-1360868874_thumb.jpg

post-65721-0-62334500-1360868890_thumb.jpg

post-65721-0-73277600-1360868897_thumb.jpg

post-65721-0-02136900-1360868912_thumb.jpg

post-65721-0-07194900-1360868917_thumb.jpg

post-65721-0-38728600-1360868922_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Minnestestet visade inte heller några fel. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.

 

Jag bytte tangentbord men fick Blue Screen idag igen så det kan ju inte vara det.

 

Har läst att vissa som fått ungefär samma problem fått tips att testa det här efter Memtest:

 

http://www.sevenforums.com/tutorials/715-memory-diagnostics-tool.html

post-65721-0-21984600-1361105542_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska köra minnestestet nu, eller försöka i alla fall, men är det inte riktigt konstigt att SeaTools läser av en massa fel på SD/MMC fast jag inte har satt i någonting där? Ta gärna en titt på bilagorna de är uppladdade i kronologisk ordning, dem räknar upp en massa fel och sen stannar den, fast det inte finns någonting insatt där. Det måste ju vara något fel där? Fast kanske orelevant för Blue Screen-problemet?

 

 

 

Ja det är ju inte normalt, jag har testat Seatool utan att få samma fel Har du möjlighet att testa minnesläsaren med ett passande minneskort och dels se om du kan få fram filerna på kortet och även testa med Seatool.

 

När tangentbordet blev neddränkt kan kanske USB anslutningen skadats. Du har ju fler USB 2 uttag exempelvis vid 11 på baksidan .Man kan ju testa med Seatool utan bl.a tangentbordet och se om det fortfarande blir fel.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...