Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra en bild skarp?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Om jag har en fantastisk bild, som vid fototillfället blev lite suddig, finns det då något freeware som kan fixa den skarp före framkallning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även möjlighet i Gimp som är helt gratis och i övrigt ett mycket kompetent bildbehandlingsprogram.

 

När du laddar ner Gimp så får du det på svenska.

 

Bästa hälsningar,

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag har en fantastisk bild, som vid fototillfället blev lite suddig, finns det då något freeware som kan fixa den skarp före framkallning?

 

Du kan oftast inte göra en suddig bild skarp men att göra en bra bild skarpare går bra. Det beror ju lite på hur suddig den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Dag Erlandsson

Nu är jag tillbaka med samma fråga... Jag såg en vän som hade något på sin Iphone som  faktiskt gjorde en suddig bild knivskarp. CameraSharp?

Finns det inget "enkelt" sätt i något program som man kan bara tryck på "skärpa" och så blir det klart? Dessa bilder är Tiff men skall framkallas och upp på vägg. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du har mycket mera pixlar än du behöver så kan det hjälpa lite att skala ner den. T.ex. från 18 Mpixel till 6 Mpix. Det är ju på detta sätt nokias 41 Mpix mobilkameror gör. Tar 41 Mp och gör 8 Mp bilder av det med väldigt bra kvalité för en telefon.

Samtidigt beror det ju på hur stor bilden ska vara på väggen och betraktningsavstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan enkelt säga att har du en bild kan du inte tillföra mer information till den, göra den mera skarp i egentlig mening.

 

Du kan skärpa upp genom att filtrera den, höja gradienter och (egentligen) göra den mer oskarp för knäppt nog kan vi då uppleva den som mera skarp. I praktiken mjukar du då upp bilden, tar bor information som stör.

 

Alternativet är som Hankki är inne på, gör bilden mindre/koncentrera den information du har på mindre yta fast det hjälper dig inte att få upp den på väggen.

 

Bästa sättet att få ett bra svar på din fråga, lägg upp en exempelbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på på vilket sätt den blev suddig, är det rörelseoskärpa så är det inte någon idé att ens försöka. Men om fokus hamnade lite fel så går det åtminstone att minska problemet beroende på hur illa det är.

 

Rekommenderar att du laddar ned en 30 dagars trial av photoshop CC och använder adobe camera raw som följer med som plugin.

 

Om det går så ska du försöka ta bilden igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...