Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Devcon.exe virus/spy ?


BGAA

Rekommendera Poster

Har monterat USB3 kort i datorn. När jag startat tillhörande CD skiva för att ladda drivrutinen dyker oxå det gula UAC-fönstret upp, med uppmaning om att köra DEVCON.EXE som sägs finnas på datorns HD. Dessutom Utgivare okänd.

Har Googlat devcon.exe och det är en MS fil som Windows använder. Då skulle ju inte utgivaren vara okänd. Läste vidare att ett spyware kunde ta denna formen och verkade vara svårt att bli av med. Det var mkt info på många forum, men på engelska så jag hade svårt att hänga med och som ganska vanligt blev det tjafs om bästa metoden att bli av med det och då var jag helt lost.

Är det någon här som vet vad det är och hur man blir av med det. Inga problem om ni hänvisar till en engelsk sida/tråd bara den är pålitlig.

 

När jag klickat bort UACn och klickar på "install driver" får jag upp meddelandet att" hardware cannot be found on your system"

Har provat det nya kortet på alla PCIe platser med samma resultat.

Kör W7-64 och nya kortet är KjelloCo USB3 3+1 (ST LAB U-610)

 

Tacksam för hjälp,

Bo Gunnar Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har monterat USB3 kort i datorn. När jag startat tillhörande CD skiva för att ladda drivrutinen dyker oxå det gula UAC-fönstret upp, med uppmaning om att köra DEVCON.EXE som sägs finnas på datorns HD. Dessutom Utgivare okänd.

Har Googlat devcon.exe och det är en MS fil som Windows använder. Då skulle ju inte utgivaren vara okänd. Läste vidare att ett spyware kunde ta denna formen och verkade vara svårt att bli av med. Det var mkt info på många forum, men på engelska så jag hade svårt att hänga med och som ganska vanligt blev det tjafs om bästa metoden att bli av med det och då var jag helt lost.

Är det någon här som vet vad det är och hur man blir av med det. Inga problem om ni hänvisar till en engelsk sida/tråd bara den är pålitlig.

 

När jag klickat bort UACn och klickar på "install driver" får jag upp meddelandet att" hardware cannot be found on your system"

Har provat det nya kortet på alla PCIe platser med samma resultat.

Kör W7-64 och nya kortet är KjelloCo USB3 3+1 (ST LAB U-610)

 

Tacksam för hjälp,

Bo Gunnar Andersson

Det går inte att yttra sig om en fil är bra eller dålig bara utifrån filnamnet. Det är inte heller alla Windows-filer som innehåller information om utgivare.

 

Hittar du devcon.exe i datorn?

I vilken mapp finns den?

Kan du ladda upp filen på sidan http://www.virustotal.com klicka på Scan it!? Om det kommer upp en fråga om filen ska analyseras om så välj det alternativet. Då kommer filen att analyseras av ca 40 olika antivirusprogram och liknande. Vänta tills resultatet är klart. Klistra in länken (webbadressen) till resultatet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...