Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till Adobe reader ?


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Jag har sällan behov av Adobe reader pdf läsare så jag tänkte byta till nåt säkrare och enklare pdf läsar program .

 

Vilket är bäst/enklast/säkrast att välja istället ?

 

Motivera gärna ditt förslag .

 

 

 

 

Trevlig helg !

 

 

 

Har w7hp-64b för övrigt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Tack för svaren !

 

Ja den har jag mestadels stött på när jag googlat i ämnet , den verkar vanlig och populär och anses "lätt" och enkel .

 

Men jag tänkte jag skulle invänta fler förslag och sist men inte minst se vad Cecilia har att säga .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mest Sumatra PDF som är liten och snabb. På min förra dator hade jag Foxit också, men på den här har jag inte brytt mig om att installera Foxit. Vet inte vad som gäller för tillfället, men Foxit har skickat med en toolbar som måste avbockas under installationen.

 

Det är väl en smaksak vilket man gillar. Jag har Adobe Reader installerat också, om behovet av något mer kompetent program skulle uppstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Okej , så det är ingen direkt skillnad mellan Foxit och Sumatra rent säkerhets/kompetensmässigt ?

 

 

 

Förresten , varför 2st läsare istället för 1 , d.v.s bara Adobe ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foxit Reader har betydligt mer funktioner än Sumatra PDF: http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Reader/capabilities.php

I Sumatra PDF kan man se (på några olika sätt), mejla och skriva ut PDF, kopiera bitar, söka efter text och ha bokmärken. Vill man kunna lägga till kommentarer, integrera med Facebook/Twitter, kolla dokument med javascript, fylla i formulär, ja då är inte Sumatra PDF rätt val. Men det är inget problem att ha många PDF läsare installerade.

 

Att ha en läsare som bryr sig om Javascript i PDF-filer är ett säkerhetsproblem eftersom Javascript kan börja göra saker med datorn.

 

Information om Sumatra PDFs funktioner: http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/manual.html och http://code.google.com/p/sumatrapdf/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

CECILIA :

 

Då blir det nog Sumatra för min del med tanke på säkerhets aspekten du angav och att det är på grund av säkerhet/bekvämlighets skäl som jag har tänkt göra lite ändringar på min datorn .

 

 

 

Såg du att jag hade gjort en redigering av ett av mina tidigare inlägg ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit besviken när jag provat alternativ till Adobe PDF-reader. Har ganska snabbt råkat ur för sidor som alternativen inte klarat läsa när Adobe klarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten , varför 2st läsare istället för 1 , d.v.s bara Adobe ?

Adobe Reader tar ju "evigheter" att starta och har kända säkerhetshål så ofta. Adobe Reader använder jag bara om det skulle vara nödvändigt.

 

Jag har blivit besviken när jag provat alternativ till Adobe PDF-reader. Har ganska snabbt råkat ur för sidor som alternativen inte klarat läsa när Adobe klarat.

Jag tyckte det var så för några år sen, men nu tror jag det är länge sen jag råkade på en PDF som Sumatra inte klarade av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Okej , tack Cecilia , jag trodde väll att svaret skulle bli såsom det vart .

 

Jag har gjort mig av med Java och tänkte skaffa en säkrare pdf läsare också så det blir nog till att prova Sumatra .

Det där med javascript skillnaden mellan Foxit och Sumatra betyder mycket .

 

Tack för hjälpen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit besviken när jag provat alternativ till Adobe PDF-reader. Har ganska snabbt råkat ur för sidor som alternativen inte klarat läsa när Adobe klarat.

Jag har testat flera olika program som hanterar PDF. Alltså där man kan skapa eller redigera dessa filer. Inte som enbart läsare.

Det som klarade mitt "hårdaste" test var just Acrobat. Men det var en speciell grej och jag tror att det faktiskt var Cycle Designer (eller vad det nu hette) som gjorde det faktiska grovjobbet.

Men det finns väl inget annat program som lika ofta kraschar eller inte svarar? Och en massa annat jox som också installeras...

 

Trots att vi på jobbet numera får nya datorer med Acrobat förinstallerat så installerar jag något jag kan lita på nämligen Foxit. Både readern och editorn. Besparar mig en hel del frustration..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat flera olika program som hanterar PDF. Alltså där man kan skapa eller redigera dessa filer. Inte som enbart läsare.

Det som klarade mitt "hårdaste" test var just Acrobat. Men det var en speciell grej och jag tror att det faktiskt var Cycle Designer (eller vad det nu hette) som gjorde det faktiska grovjobbet.

Men det finns väl inget annat program som lika ofta kraschar eller inte svarar? Och en massa annat jox som också installeras...

 

Trots att vi på jobbet numera får nya datorer med Acrobat förinstallerat så installerar jag något jag kan lita på nämligen Foxit. Både readern och editorn. Besparar mig en hel del frustration..

Adobe Live Cycle kanske? Det följer med Adobe Acrobat Pro vers. 9 och 10 (X). Hur det är med 11:an (XI) vet jag inte.

 

Och jag håller med om att Adobe Acrobat Pro X är oslagbart när det kommer till dom tyngre sakerna och för mig finns det inget alternativ som klarar av allt det som Adobe Acrobat Pro X klarar.

 

Tycker även att gratis Adobe Reader XI slår det mesta.

Krascher? Aldrig vad jag vet, har det hänt liksom det kan hända med vilket program som hest har det i varje fall inte hänt så ofta att jag lagt märke till det särskilt.

 

Snabbt? Ja det tycker jag definitivt att dessa är, men det beror kanske på vad man sitter på för hårdvara?

Det tar < 1 sek att starta Adobe Acrobat Pro X och ännu kortare tid för Adobe Reader XI och det utan att den sk. snabbstartaren (SpeedLauncher) för Adobe Reader och Acrobat är aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...