Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhets kontroll - nätingång på Macintosh 6100/66 (Fixat)


DePhaz

Rekommendera Poster

Fick en Macintosh 6100/66 som jag tänkte kontrollera men innan jag kopplar in den måste jag kontrollera vilken nätanslutning som ska användas, det finns 2 stycken på datorn för olika volttal. Misstänker att det är den vänstra som ska användas men vill dubbelkolla innan jag gör något förhastat. Bilder finns tillexempel här: http://www.kiwigeek....ps/Apple_P6100/ .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sladd som kommer från vägguttaget ska till kontakten med tre stift. Den andra med hålen är till för bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sladd som kommer från vägguttaget ska till kontakten med tre stift. Den andra med hålen är till för bildskärmen.

 

Så du menar att bildskärmen kopplades in till datorn, inte till ett eget vägguttag som på andra datorer? Ja, då är det som jag misstänkte, att det vänstra anslutningen skulle användas. Bra, då vet jag. Ni kanske tycker det var en amatörmässig fråga men jag har aldrig ägt en Macintosh och jag vet inte om de har sina egna lösningar på anslutningarna. Ett vanligt tangentbord/mus passar i vart fall inte så det får jag försöka fixa innan jag kopplar in datorn. Har lyft på locket och allt ser fint ut så det känns lite spännande. Byggåret är 1994 så man vet ju aldrig vad som händer.

 

(OT, diskett enheten var dum, det finns ingen knapp för att få ut disketten, endast ett litet runt hål innanför vilket det sitter en knapp. 0 poäng).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt vanligt vid den tiden att bildskärmen anslöts till datorn, även på PC-datorer. Men jag kommer inte ihåg om det var någon särskild anledning till det, mer än det räckte att stänga av datorn med strömbrytaren för att stänga av bildskärmen också.

 

Disketter matade man normalt ut från programmet så hålet är bara en reservknapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak var att inte behöva ha grenuttag. Systemet frångicks när skärmarnas och datorernas strömförbrukning ökade så att en 2 A brytare inte längre räckte till. Det var inget krav att skärmens strömförsörjning gick via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jo, det stämmer kanske, har för mig att jag läst något om saken men hade glömt av det. Nå, tack så mycket. Har inte svarat i tråden på ett tag eftersom jag fortfarande letar efter tangentbord/mus. Få se om jag får fram något via kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, jag tittade på det och hade skapat ett konto samt nästan genomfört en beställning när jag såg hur dyra frakter de hade. 150:- i frakt och 100:- i postförskottsavgift (vill inte handla på kort) känns inte helt seriöst. Inte med tanke på att dessa kostnader normalt sett ligger mycket lägre. Men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Eftersom jag inte hittade delar någon annanstans så valde jag ändå att handla delarna hos Kraftsound. Efter lite mejlväxlande och en del missförstånd från min sida så lyckades jag även få ihop det hela. Den gamla datorn fungerade felfritt och kändes till och med rätt snabb för sin ålder. Batteriet bör nog bytas snarast men annars så såg att ut som det skulle (inte för jag har någon erfarenhet men i alla fall). Så det blev ett lyckligt slut på detta projekt. Får hoppas att det håller i framtiden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...