Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dropbox - Flera användare


Mikael63

Rekommendera Poster

Ursäkt #1: Forumavdelning?

 

Ursäkt #2: Har inte själv kollat upp något kring detta :blush:

 

Har själv ett Dropbox-konto som egentligen inte nyttjas fullt ut men jag märker ju att idén med detta fungerar.

Ett konto-En användare-Flera enheter.

 

Vi är en grupp på jobbet som är precis i starten av en tanke att ha gemensamma filer på ett centralt ställe.

Hur detta ska administreras, var "mastern" ska finnas osv. är inte "utfunderat" än.

 

En lösryckt tanke är att kunna nyttja ex. Dropbox.

I mina program, i min dator, kan jag då ställa om sökvägen till filerna till min lokala Dropbox och är just då inte beroende av en uppkoppling till varken "molnet" eller någon nätverksenhet, via VPN osv.

OM filerna har synkats.

 

Samma sak gäller alla användare, eller egentligen för alla datorer. Alla kan ha exakt samma sökväg bara man bestämmer sig för en sökväg till Dropbox-mappen som inte är användarnamnsberoende. Ex. C:\Dropbox bara för att göra det enkelt.

 

Om man tänker sig att det är Användare1 som först fixar sin Dropbox och till sin C:\Dropbox lägger de filer som ska användas så synkas de upp till molnet. Så snart Användare2, eller Användare1 på annan dator installerar Dropbox och loggar in å hämtas filerna från molnet och finns tillgängliga lokalt.

 

Så långt allt väl. Under förutsättning att man faktiskt kan ha två Dropbox-konton samtidigt? Kan man det?

 

De här filerna är av olika "karaktär":

En del är av typen bra att ha, ex. licensfiler, som man manuellt kan behöva kopiera in i an annan mapp ex. vid ominstallation osv. Så långt ser jag inga bekymmer heller.

 

Andra filer är filer som alltid läses in vid programstart, och som alltså måste finnas oavsett ålder, men som väldigt sällan ändras. Här börjar jag ana problem.

Alla måste ju ha samma rättighet. Eller eg. är det ju en och samma användare men det är flera olika fysiska personer som nyttjar detta.

 

Att två personer skulle ändra i samma dokument samtidigt kan nog inträffa.

Vad blir eg. följden om Användare1 skriver över Dokument1 i sin lokala DropBox?

Kommer den att skrivas över rakt av i alla andra lokala mappar? Om Dokument1 är öppnat på annan enhet?

 

Mina frågor gäller inte specifikt Dropbox, kanske finns det andra molntjänster för detta?

Måste inte vara gratis annat än under en testperiod.

 

Och ja, jag kan testa en del med mitt eget konto men vet ni att detta inte alls kommer att fungera bra behöver jag inte lägga ner tid på försök..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkt #1: Forumavdelning?

 

Ursäkt #2: Har inte själv kollat upp något kring detta :blush:

 

Har själv ett Dropbox-konto som egentligen inte nyttjas fullt ut men jag märker ju att idén med detta fungerar.

Ett konto-En användare-Flera enheter.

 

Vi är en grupp på jobbet som är precis i starten av en tanke att ha gemensamma filer på ett centralt ställe.

Hur detta ska administreras, var "mastern" ska finnas osv. är inte "utfunderat" än.

 

En lösryckt tanke är att kunna nyttja ex. Dropbox.

I mina program, i min dator, kan jag då ställa om sökvägen till filerna till min lokala Dropbox och är just då inte beroende av en uppkoppling till varken "molnet" eller någon nätverksenhet, via VPN osv.

OM filerna har synkats.

 

Samma sak gäller alla användare, eller egentligen för alla datorer. Alla kan ha exakt samma sökväg bara man bestämmer sig för en sökväg till Dropbox-mappen som inte är användarnamnsberoende. Ex. C:\Dropbox bara för att göra det enkelt.

 

Om man tänker sig att det är Användare1 som först fixar sin Dropbox och till sin C:\Dropbox lägger de filer som ska användas så synkas de upp till molnet. Så snart Användare2, eller Användare1 på annan dator installerar Dropbox och loggar in å hämtas filerna från molnet och finns tillgängliga lokalt.

 

Så långt allt väl. Under förutsättning att man faktiskt kan ha två Dropbox-konton samtidigt? Kan man det?

 

De här filerna är av olika "karaktär":

En del är av typen bra att ha, ex. licensfiler, som man manuellt kan behöva kopiera in i an annan mapp ex. vid ominstallation osv. Så långt ser jag inga bekymmer heller.

 

Andra filer är filer som alltid läses in vid programstart, och som alltså måste finnas oavsett ålder, men som väldigt sällan ändras. Här börjar jag ana problem.

Alla måste ju ha samma rättighet. Eller eg. är det ju en och samma användare men det är flera olika fysiska personer som nyttjar detta.

 

Att två personer skulle ändra i samma dokument samtidigt kan nog inträffa.

Vad blir eg. följden om Användare1 skriver över Dokument1 i sin lokala DropBox?

Kommer den att skrivas över rakt av i alla andra lokala mappar? Om Dokument1 är öppnat på annan enhet?

 

Mina frågor gäller inte specifikt Dropbox, kanske finns det andra molntjänster för detta?

Måste inte vara gratis annat än under en testperiod.

 

Och ja, jag kan testa en del med mitt eget konto men vet ni att detta inte alls kommer att fungera bra behöver jag inte lägga ner tid på försök..

Nu läste jag inte hela ditt inlägg men om jag har fattat rätt så vill du ha en gemensam mapp tillsammans med flera dropbox användare?

Man kan dela ut en mapp till andra användare via deras hemsida om du logga in där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

How do I share folders with other people?

 

Att två personer skulle ändra i samma dokument samtidigt kan nog inträffa.

Vad blir eg. följden om Användare1 skriver över Dokument1 i sin lokala DropBox?

Kommer den att skrivas över rakt av i alla andra lokala mappar? Om Dokument1 är öppnat på annan enhet?

Det blir problem. Var och en arbetar mot sin lokala kopia och när en person sparar filen så synkas den med Dropbox server. Vill man att flera ska kunna arbeta mot en gemensam fil på något vettigt sätt behövs något annat som versionshanteringssystem eller gruppprogram.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SharePoint_Workspace

http://sv.wikipedia.org/wiki/Office_365#Microsoft_SharePoint_Online

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

How do I share folders with other people?

 

Det blir problem. Var och en arbetar mot sin lokala kopia och när en person sparar filen så synkas den med Dropbox server. Vill man att flera ska kunna arbeta mot en gemensam fil på något vettigt sätt behövs något annat som versionshanteringssystem eller gruppprogram.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SharePoint_Workspace

http://sv.wikipedia.org/wiki/Office_365#Microsoft_SharePoint_Online

Okej. Frågan då hur problemen yttrar sig? Meddelanden?

Tanken är ju inte att det ska ligga filer som hela tiden redigeras utan det handlar om konfigurationsfiler som program hos resp. användare behöver läsa in varje gång programmet startar, vilket kan ske ofta. Någon gång kan en användare behöva göra en förändring i en enstaka fil.

Den ändringen blir som en bonus hos alla andra, när filen läses in på nytt. Två användare kan ju samtidigt göra denna förändring och det är här som det behövs någon form av hantering..

 

Ska kika på länkarna. Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det blir inga meddelanden för att två personer sparar en fil med samma namn med bara några minuters mellanrum. Man kan ju fixa det genom diverse manuell hantering som att alltid spara en fil med ett annat namn (ursprungliga namnet_initial) och sedan efter 10 minuter gå och kolla om någon annan också har sparat samma fil. Om inte, så tar man bort initialen från filnamnet, men om två lagt upp en uppdatering så får man kontakta varandra och komma överens om hur man ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...