Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken skärmupplösning


Simson8

Rekommendera Poster

Jag har idag fått hem en 24-tum widescreen-skärm. Jag får ny dator med Windows 8 om ett par veckor men nu kopplade jag in nya skärmen till min gamla XP-dator så länge. Jag fattar dock inte hur skärmen skall vara inställd för att bilder och iconer inte skall bli utraget i sidled. Profilbilder på Facebook t.ex. ser ju inte kloka ut. Jag vill inte ha någon verklighetförvrängning.

Skärmen är en ASUS VE247H och det står att upplösningen skall vara/kan vara????? 1920/1080. Jag förstår att detta är maxupplösningen men fattar inte om jag kommer bort från problemet med utdragna bilder då. Jag kan dock inte prova med 1920/1080 för det alternativet finns inte på min dator. Beror det på att det är XP eller är det för gammalt grafikkort? Kommer det alternativet att finnas när jag får Windows 8 datorn?

 

Jag har sökt på nätet och läst lite trådar utan fatta riktigt men tror att man skall eftersträva förhållandet 16/9. Om man har 16/9, får då bilder rätt proportioner? Kommer 1920/1080 att ge detta 16/9 förhållande? Men jag misstänker att man inte kan ha det så eftersom texten blir oerhört liten med sådan upplösning. Datorn skall ju vara surf och kontordator. Jag måste ju kunna läsa vad det står samtidigt som jag vill att bilder och ikoner inte skall förvrängas i sidled. Är det något viktigt som jag inte fattar här? Är det en dålig idé att ha widescreen som kontorsdator? Men det tillverkas ju nästa inga andra skärmar idag. Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1920x1080 är 16:9 som TV. 1920x1200 är 16:10 men det är inget problem om du har ett grafikkort som hanterar dessa upplösningar. Prova att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, det kan räcka.

 

Din Win8 dator kommer med största sannlikthet att hantera din nya skärm utan att förvränga bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1920x1080 är 16:9 som TV. 1920x1200 är 16:10 men det är inget problem om du har ett grafikkort som hanterar dessa upplösningar. Prova att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, det kan räcka.

 

Din Win8 dator kommer med största sannlikthet att hantera din nya skärm utan att förvränga bilden.

 

Ok, jag får väl vänta tills jag får nya datorn och se vad som händer. Jag är fortfarande spänd på om texten i office-dokument såväl som på webben och i operativsysetmet kommer att bli så pytteliten så att man tröttnar. Kan du säga något om hurvida man använder widescreeen i kontorsmiljö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte uppdatering hjälper så kan du testa att trycka på skärmens menyknapp och växla till Aspect ratio 4:3..Ett annat är att välja en upplösning med förhållandet 16:9 exempelvis 1366x 768 eller något valbart som ger ungefär samma förhållande.16:9 är lika med 1,78

 

Ha inte gamla och nya inkopplade samtidigt.

 

Det problem du har kommer som tidigare sagts inte uppstå med Win 8 nu "fattar inte" datorn vilken upplösning skärmen har.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får väl vänta tills jag får nya datorn och se vad som händer. Jag är fortfarande spänd på om texten i office-dokument såväl som på webben och i operativsysetmet kommer att bli så pytteliten så att man tröttnar. Kan du säga något om hurvida man använder widescreeen i kontorsmiljö?

 

Kör med 1920x1080 på jobbet och det är ganska praktiskt. Jag jobbar inte med Word/LibreOffice Writer eller Excel/LibreOffice Calc i helskäärmsläge utan har fönstren bredvid varandra. Texten blir inte för liten, den anpassas efter skärmens höjd dvs 1080 i ditt fall och kan dessutom ställas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...