Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Övervaka gården?


johanberg2

Rekommendera Poster

Behöver en objektiv åsikt.

 

Jag bor ute på landet men en ganska stor villa med ett garage och en ladugård.

Förra året var det någon som gjorde inbrott i alla 3 byggnader när jag var bortrest en vecka.

Nu har en bekant startat med försäljning av övervakningskameror, och vill sälja på mig denna kamera:

http://www.e-bevakni...b7210-p-34.html

 

Nu är det så att jag känner ett behov av att övervaka min gård sedan incidenten, men jag undrar om det är rätt kamera för mig.

Det jag tänkte mig är att sätta fast kameran mot husknuten och rikta den mot infarten, ca: 40m avstånd.

För att se om det kommer in otillåtna gäster på gården,med möjlighet att se reg skyltar på bilar och dylikt om så inträffar.

 

frågan är om de är en bra kamera för de pengarna och om den fungerar för mitt ändamål.

Skriver här för att jag vill ha en objektiv åsikt och inte massa "sälj snack".

 

tack på förhand

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eforum.

 

Oavsett vilken kamera du väljer, glöm inte att kolla om du behöver något tillstånd, det gör du lättast hos Länsstyrelsen .

Skulle det hända något, och det kommer fram att du inte har något tillstånd för kameraövervakning, inspelningsmöjlighet eller inte, om det framkommer att du ska ha det, så kan det bli besvär.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig. Hade inbrott i garaget dec 2011. De tog MC-hjälmar och lite verktyg.

Du bor på landet?

Var ute med en kompis i somras och körde MC på landet. Vi hade tänkt åka ut till yttersta spetsen på en udde. Men ungefär 300 meter från spetsen hade man satt upp en riktigt rejäl insdustrigrind över vägen. Av den där typen som rullar fram från sidan. På hjul.

Vi gav upp. Skulle tro många tjuvar blir avskräckta av grinden. Och är grinden larmad så blir det ju lite mer förvarning.

(Det låg hus längst ut på udden.)

Den här kameran du visade. En förutsättning för att kunna läsa av bilnumret var ju att bilen stannade framför grinden.

När jag såg på filmen. Nu behöver det inte vara till nån större hjälp. Stulna skyltar från nått land på andra sidan Östersjön.

Eller stulna svenska.

Efter inbrottet i garaget så monterade vi in ett larm. Hembyggt.

Det räcker att de sätter kofoten i dörren och bänder dörren 3 mm så löser larmet ut tre bilsignalhorn och en siren i garaget.

Garaget ligger i källarvåningen på ett 3-våningshus med lägenheter ovanför.

Och i april 2012 var det dags igen. Gissar att målet var hojarna.

De gjorde tre försök. Förhoppningen var väl att larmet skulle stängas av.

Men vi stängde inte av larmet. Trots att folk vaknade, Ringde störningsjouren. Som kom dit.

Men då hade väl larmet tystnat. Slutar man bända med kofoten tystnar larmet efter ett par minuter.

Så både från ovan och andra erfarenheter så tror jag:

Du kan vänta nya besök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen egen erfarenhet av vilken kamera som är bra eller dålig men något jag funderar på, i sammanhanget, är vad man egentligen kan använda kameran till?

 

Är det i avskräckande syfte funkar ju en attrapp.

 

Ska man spela in så måste man ju komma åt filmen med tjuvarna. Kortet kan ju då inte vara fullt så att det inte gick att spela in. Om det alltid lagras de senaste 24 timmarna så måste man ju se till att tappa ur kortet inom den tidperioden. Tar det fyra dygn från inbrott till upptäckt så kan ju det intressanta skrivits över.

 

Ska inspelning starta på rörelse måste känsligheten ta en person men inte en fågel eller avgaser, dimma osv.

Men även här får ju inte viktig info skrivas över.

 

Sedan detta med lagligheten som redan nämnts.

Tänker man ta lagen i egna händer så...

 

Men går man till polisen kanske man inte får hjälp?

Möjligen om man går till sitt försäkringsbolag med filmen?

Att man ser hur inbrottet begicks och när är ju i sig en ganska klen tröst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

 

Det är min egen gård, jag antar att jag får övervaka hur jag vill på den?

 

Att jag tänkte mig en övervakningskamera är för att det verkar vara en enklare lösning än larm. Jag är också nyfiken på vad som åker in på gården för det har hänt att jag har sett okända bilspår på den när jag kommit hem från jobbet. En stor grind hade förmodligen fungerat också men de kostar mycket och kräver mycket jobb för att öppna och stänga varje dag.

 

Anledningen till att jag funderar på en övervakningskamera är 1, Enkelheten. 2, Billigare lösning än larm+grind? 3, även att om jag skulle filma någon så skulle jag ha möjligheten att "ta lagen i egna händer" om inte polisen gör något. 4, Hålla lite koll på gården när jag inte är hemma, ex sophämtning, plogning, att grannen verkligen kommer över för att mata katterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min egen gård, jag antar att jag får övervaka hur jag vill på den?

 

...

 

Anledningen till att jag funderar på en övervakningskamera är 1, Enkelheten. 2, Billigare lösning än larm+grind? 3, även att om jag skulle filma någon så skulle jag ha möjligheten att "ta lagen i egna händer" om inte polisen gör något. 4, Hålla lite koll på gården när jag inte är hemma, ex sophämtning, plogning, att grannen verkligen kommer över för att mata katterna.

Så länge inget syns på filmen av det som är utanför gårdens gräns. Man måste alltså kunna gå längs gränsen eller köra bil fram till den utan att kunna bli identifierad.

 

Det kan tänkas att du måste sätta upp en skylt om att kameraövervakning finns, vet inte exakt hur reglerna för det fungerar. Företag och köpcentrum gör det i alla fall när de har kameraövervakning över sitt eget område.

 

3. Man har aldrig rätt att ta lagen i egna händer. Om det upptäcks är det du som åker dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge inget syns på filmen av det som är utanför gårdens gräns. Man måste alltså kunna gå längs gränsen eller köra bil fram till den utan att kunna bli identifierad.

 

Det kan tänkas att du måste sätta upp en skylt om att kameraövervakning finns, vet inte exakt hur reglerna för det fungerar. Företag och köpcentrum gör det i alla fall när de har kameraövervakning över sitt eget område.

 

3. Man har aldrig rätt att ta lagen i egna händer. Om det upptäcks är det du som åker dit.

 

Företag och köpcentrum måste med skyltar upplysa om att det finns kameraövervakning.

 

Så johanberg2, om det finns risk att någon utanför din tomt, kan ses via en kamera, och en person kan identifieras, så måste du ha tillstånd och allmänheten måste upplysas om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.

...

Tillstånd till allmän kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera skall få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

 

Tillstånd till kameraövervakning fordras om man avser att med någon form av kameror övervaka en plats dit allmänheten någon gång har tillträde. Det saknar betydelse om platsen är offentlig eller privat.

...

Det krävs inget tillstånd för kameraövervakning i strikt privata/enskilda utrymmen eller områden såsom bostäder, villatomter, gemensamma utrymmen i flerfamiljshus som tvättstugor, källare, personalutrymmen eller andra utrymmen och områden på arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde.

Även när det inte krävs tillstånd till kameraövervakning enligt lagen om allmän kameraövervakning måste man beakta att bilder av utomstående personer som på något sätt kan identifieras utgör personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, PuL.

...

Man måste alltid informera om att kameraövervakning pågår. Oavsett var kameraövervakning bedrivs, dvs. även för tillståndsfri kameraövervakning på exempelvis privat tomt, måste man informera om detta genom tydlig skyltning, eller på något annat verksamt sätt.

...

Den som får veta något om någon enskilds personliga förhållanden genom kameraövervakning får inte obehörigen röja eller utnyttja detta. Överträdelse av detta kan leda till straff för brott mot tystnadsplikt till böter eller fängelse i högst ett år.

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/manniska-och-samhalle/kameraovervakning/Pages/mer-om-tillstand-till-och-anmalan-om-kameraovervakning.aspx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

 

Det är så att jag äger marken runt om min gård och de sista 100m på vägen äger jag också.

även fast inspelningen kanske blir lite utanför gården också borde inte det spela någon roll för det är fortfarande min mark?

och givetvis ska jag sätta upp en skylt om övervakning, det borde skrämma iväg de flesta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du hör med länsstyrelsen för säkerhets skull, för med allemansrätten i bakhuvudet så är det för mig skillnad på privat villatomt och mark man äger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag får kolla upp det med länsstyrelsen.

 

Undrar fortfarande vad ni tycker om kameran. Passar den för mina ändamål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...