Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver formatet 1080x720 (ungefär)


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Jag använder programmet som jag blev rekommenderad härinne gspot för att kunna uppskatta storlek på en video. Man vill ha videon i formatet 1080x720 detta för att den skall fylla ut hela sidan. Dessvärre så när jag använder mig av programmet, så hittar jag inte just det formatet. Det jag hittar är:

 

Recommended Display Size: 720 x 576

 

Recommended Display Size: 720 x 404

 

720 x 576

 

Recommended Display Size: 640 x 480

1024 x 576

 

Går det på något sätt att ”fuska” till så att något av dessa format blir till en HD-känsla helbild? Eller funkar t.o.m. något av dessa format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill göra? Blåsa upp en film i högre upplösning än den är i?

 

Gspot ger dig filmens nuvarande storlek, datatakt, codec ocksåvidare.

 

Vill du få upp den i högre upplösning måste du skala upp den. Antingen vid uppspelningen eller innan. Vid uppspelning i vilket sammanhang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Vad är det du vill göra? Blåsa upp en film i högre upplösning än den är i?

 

Gspot ger dig filmens nuvarande storlek, datatakt, codec ocksåvidare.

 

Vill du få upp den i högre upplösning måste du skala upp den. Antingen vid uppspelningen eller innan. Vid uppspelning i vilket sammanhang?

 

Tror att svaret är "ja"...Filmen skall ligga uppe på en hemsida. Filmen ligger f.n. på youtube. Då "hemsidebyggaren" vill länka filmen från Youtube till hemsidan så går det, MEN filmen på Youtube är nerskalad så att den får svarta kanter till höger/vänster och på en del datorer så även nedtill. Dom som gör hemsidan, säger att det ultimata vore att hitta originalet och lägga upp filmen igen fast i högre upplösning. Själva originalet av videon ligger på den hårddiskvi har problem med (i förra tråden) MEN - då vi hittat några versioner av filmen "här" enligt formaten jag angav, så tänkte jag mer om man utifrån dom formaten kunde "fixa" till det hela, dvs. lägga ut på youtube alt. enbart på webbsidan men att få filmen i helskärm med HD-känsla. Tänkte därför om någon av dom tidigare storlekar jag angav kunde passa för ändamålet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du tänker lite galet ärligt talat.

 

Filmen på youtube har en upplösning, den storlek den har. Du vinner inget i kvalité på att skala om den, öka upplösningen eller liknande.

Det man kan göra är kanske att anpassa fönstret den spelas upp i.

Som exempelvis om du går in på youtube kan du alltid se filmen i tre olika fysiska storlekar (liten, mellan eller helskärm).

Dessa storlekar är i sig oberoende av filmens upplösning. Drar du upp en film i 480p i helskärm ser detta inte roligt. Å andra sidan, om du spelar en film i 1080p i det lilla fönstret drar du inte nytta av formatet.

 

 

är du med vad jag försöker säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tror du tänker lite galet ärligt talat.

 

Filmen på youtube har en upplösning, den storlek den har. Du vinner inget i kvalité på att skala om den, öka upplösningen eller liknande.

Det man kan göra är kanske att anpassa fönstret den spelas upp i.

Som exempelvis om du går in på youtube kan du alltid se filmen i tre olika fysiska storlekar (liten, mellan eller helskärm).

Dessa storlekar är i sig oberoende av filmens upplösning. Drar du upp en film i 480p i helskärm ser detta inte roligt. Å andra sidan, om du spelar en film i 1080p i det lilla fönstret drar du inte nytta av formatet.

 

 

är du med vad jag försöker säga?

 

Jag förstår ungefär. Men om vi glömmer filmen på youtube som då den lades upp var i fel format och troligen blev "ännu mindre" då Youtube "tog emot den" - så var tanken att hitta originalet som är i 1280x720. Tanken var då att använda "den" och få filmen på hela skärmen. Då vi endast hittar dom storlekarna jag nämnt, finns det då någon av dom (om vi inte använder youtube) som vi kan lägga upp på sidan och få "helbild"? Ursäkta amatörfrågan, men dom "mått" jag angav, är det inte i "p"? Vilket mått kan bli närmast helskärm? Du får verkligen ursäkta kanske helt dumma frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helskärm är ingen bestämd storlek. Det finns än de som sitter med små skärmar om 800x600, 1024x768 och alla nivåer upp till 2500x1600 (eller fler) pixlar. Bildförhållanden kan vara 4:3, 16:9 eller 16:10. Säkert fler.

 

vad är helskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Helskärm är ingen bestämd storlek. Det finns än de som sitter med små skärmar om 800x600, 1024x768 och alla nivåer upp till 2500x1600 (eller fler) pixlar. Bildförhållanden kan vara 4:3, 16:9 eller 16:10. Säkert fler.

 

vad är helskärm?

 

Jag inser att jag borde förklarat annorlunda. Så vi lägger fram det på följande sätt / Vill få bort samtliga svarta kanter och HD-känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du tar en 16:9 film och visar den i helskärm blir det svarta kanter.

 

Men du kanske menar att det redan i själva filmen finns sorgkanter. Om du vill bli av med dessa måste du in och skära bort dessa ur filmen och koda om den.

Kanske en länk till filmen på youtube?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte skärm och film har samma sidförhållande så är svarta kanter det bästa lösningen. Alternativen är beskärning eller att bilden förvrängs. Eftersom det finns skärmar med olika sidförhållanden är det omöjligt att få bilden korrekt (ingen förvrängning eller beskärning) på alla skärmar i helskärm utan svarta kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...