Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Luthier

Utforskaren har blivit korrupt

Rekommendera Poster

Utforskaren har blivit korrupt. "mina dokumnet", "mina bilder" etc fungerar inte. Dokumenten finns i datorn, men jag hottar dom inte pdär de skall ligga utan jag måste sök eftger dem. När jag försöker lägga tillbaka dokumenten på sina rätta platser så fungerar inte det. Jag har gjort backup och har mina filer på en extern hårddisk.

Hur rättar jag till detta? Ominstallation av utforskaren? Hur gör jag det?

/Luthier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installera och kör Windows Repair

Viktigt med att göra backuper innan man använder programmet, se

Although it may sound like a waste of time, it's crucial to create a backup before attempting to fix certain errors, just to be sure no harm could be done to your system.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Tweaking-com-Windows-Repair.shtml

Ett annat alternativ är att pröva med en systemåterställning till en tidpunkt när datorn fungerade:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det fungerade inte med systemåterställning. Det fungerade inte heller med windows repair eftersom mitt product ID inte fungerade. Orsaken är att jag köpte datorn med *Windows Vista, och uppgraderade till Windows 7. Supporten för detta har tydligen HP som tillverkat (eller i alla fall marknadsfört) datorn. HP har ingen support längre för dessa (uppgraderade datorer. Återstår att köpa en ny licens, vilket jag överväger.

Finns det något annat jag kan göra?

Luthier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle ju kolla över om hårdvaran är OK. Ingen idé lägga tid på trasig hårdvara.

Är hårddisken OK? Typiskt symptom på hårddisk med skador är att program inte fungerar. Och då byter man förstås hårddisk.

Kolla hårddisken, länkarna är till hårddisktillverkare.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Det vanliga är att man laddar hem en iso-fil som ska brännas på en CD som iso/imagefil och sedan startas datorn från CDn. Bränn CDn med låg hastighet, t.ex. 16 x eller 24 x. Låg hastighet ger mindre fel, mer lättläst CD.

Windows används inte under hårddisktestet.

I ett fall blev jag lurad. Hårddisken var kass enligt testet. Men felet var en gammal IDE/PATA-kabeln mellan moderkort och hårddisk. Plasten hade tydligen åldrats och ändrat egenskaperna. Byte av kabel mot en ny IDE-133 kabel löste problemet.

Och kom ihåg att masterdisken ska sitta längst ut på IDE-kabeln, eventuell slav på mittenuttaget på IDE-kabeln.

För att undvika strul.

Moderkort: Är kondensatorerna OK eller har de börjat bukta uppåt, brunt tränger ur dem?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Fick fel i länkarna åtgärdat 12:27

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilket sätt fungerade inte systemåterställningen?

Gick det inte att göra en systemåterställning alls eller var felet kvar efter systemåterställningen?

Menar du att du köpte en uppgradering till Windows 7 vid något annat tillfälle? Då medföljde det ju en produktnyckel för Windows 7 och den måste ju vara giltig. Eller missförstår jag dig helt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Cecilia!

Möjliga återställningsdatum gick inte tillräckligt långt tillbaka. Felet kvarstod efter återställningen. Enda resultatet med återställningen var att jag fick datera upp Windows igen. Ingen big deal alltså...

Jag köpte en uppdatering frånVista till "7" någon månad efter att jag köpt datorn. Det jag fick i handen när jag köpte uppdateringen var ett tomt skivfodral med en produktnyckel.Uppdateringen laddades ner från nätet. Denna produktnyckel accepteras inte av windows repair ("ogiltig produktnyckel"). Jag har ingen skiva.

Luthier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...