Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken krypteringsteknik stöds?


Simson8

Rekommendera Poster

Jag har en emachines E528 laptop med Windows 7. Var i datorn kan jag se vilken krypteringsteknik för nätverk som datorn stödjer? Jag undrar om datorn stödjer WPA2. Detta är viktigt att veta antar jag, då jag konfigurerar min router för första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns flera sätt. Enklast är nog att gå in under Network and Sharing -> Manage Wireless - > Add -> Ad-hoc. Kolla drop-down under Security. Där skall det finnas WPA2-Personal. (sedan bara cancel för att hoppa ut).

 

Om inte: uppdatera drivrutinerna till nätverket o testa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått ett mycket akut problem. Ytterligare en gammal dator är inblandad. Jag satte upp mitt nätverk igår kväll och valde naturligtvis WPA2. Men nu skall föräldrarna till Cypern och de skall ha med sig sin gamla laptop som troligtvis är 10 år eller mer. Jag beslutade mig för att ansluta den till Internet för att uppdatera allt då den inte varit uppkopplad sedan de var iväg förra vintern. Men naturligtvis så gick den inte att ansluta den till mitt nätverk. Jag får följande meddelande:

 

Windows kunde inte hitta något certifikat som låter logga in dig på nätverket.

 

Vad betyder detta? Jag misstänker att den gamla datorn inte stödjer WPA2. Kan det vara där problemet ligger? Finns det något jag kan göra här? Jag misstänker att de får samma problem med nätverken när de kommer ner till Cypern. Eller har jag missförstått det där med certifikat? Vad betyder det egentligen. Skulle vara mycket tacksam för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla http://helpdeskgeek.com/how-to/windows-was-unable-to-find-a-certificate-to-log-you-on-to-the-network/

 

Om laptopen inte stödjer WPA2 är det viss risk att den får problem med wireless, ja. Se till att uppdatera drivrutinerna så långt det är möjligt.

 

Tack Joe, jag har gjort som i guiden du länkade till men det hjälpte inte. Problemet måste vara att min router (och förmodligen alla routrar idag) arbetar med WPA2 medan den här gamla laptopen bara begriper WEP. Du säger "uppdatera drivrutinerna". Ja det vore ju toppen om jag kunde få den gamla datorn att förstå WPA2. Det är väl det du menar. Jag skulle behöva mer information om hur man gör.

 

Men det första problemet är ju att ta sig ut på nätet överhuvudtaget. Jag kan ju inte uppdatera om jag inte har någon anslutning. Jag har ju anslutning på andra datorer förstås. Kan jag ladda ner någon fil och ta på ett USB-minne till problemdatorn.

 

Nu har jag försökt att sänka säkerhetsnivån på min router till WEP för att jag tillfälligt skall kunna sufra ut med den gamla. Tyvärr så stämmer inte menyerna på D-links FAQ med vad som visas när jag loggar in på routerns webgränssnitt. Vet inte vad jag skall göra. Min router heter ju D-link DIR-615 men den finns ju inte med här...

http://www.dlink.com/us/en/support/faqs/routers/wireless-routers/dir-series/how-do-i-enable-wep-encryption-on-my-dir-series-router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det första problemet är ju att ta sig ut på nätet överhuvudtaget. Jag kan ju inte uppdatera om jag inte har någon anslutning. Jag har ju anslutning på andra datorer förstås. Kan jag ladda ner någon fil och ta på ett USB-minne till problemdatorn.

 

Koppla in med sladd direkt i routern. Alla laptops har en ethernet-port. Som 2:a alternativ - ladda ner på USB som du skriver.

 

Du får gå till laptop-tillverkarens hemsida o leta upp drivrutinerna. Om datorn verkligen är så gammal som 10år så kan det dels vara svårt att hitta drivrutiner o i värsta fall är wireless-chipet (dvs fysiska hårdvaran för WLAN) så gammal att det inte GÅR att uppdatera till WPA2-stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper med uppdaterade drivrutiner finns ju möjligheten att köpa ett USB-anslutet trådlöst nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken standard har du ställt routern till? Enbart n? Den gamla laptopen kan maximalt hantera g med kryptering wpa. Personligen ställer jag in routrar/accesspunkter på mixad g och n standard för bakåtkompabilitet. Ställer dock alltid säkerhetsnivån till wpa2/psk med cipher aes.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in med sladd direkt i routern. Alla laptops har en ethernet-port.

 

Tusen tack så länge... Jag är nu ute på nätet via en kabel till routern. Men jag fattar inte hur det funkar eftersom kabeln är ju ansluten till den router som är WPA2-krypterad. Jag tycker det skulle vara samma problem oavsett om man anlsuter via nätverkskabel eller trådlöst. Förklara gärna...

 

Nu skall jag se om jag kan hitta någon uppdatering så farsans gamla IBM Thinkpad T30 klarar WPA2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper med uppdaterade drivrutiner finns ju möjligheten att köpa ett USB-anslutet trådlöst nätverkskort.

 

Bra tänkt Cecilia. Det är bara det att jag tycker jag har lite dålig erfarenhet av sådana. Jag äger ett som heter levelone wireless och sedan jag installerade det så fick jag mycket problem. Dels problem med en fil som heter Raui.exe som tog all proccesorkraft samt att datorn plötlsigt började hänga sig så jag fick dra ut nätsladden. Har aldrig hänt innan. Känner du igen de problemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Wpa2 har enbart med wlan att göra. Ethernetanslutningen är okrypterad. En krypterad internetanslutning kan erhållas genom anslutning till en website som stödjer https.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken standard har du ställt routern till? Enbart n? Den gamla laptopen kan maximalt hantera g med kryptering wpa. Personligen ställer jag in routrar/accesspunkter på mixad g och n standard för bakåtkompabilitet. Ställer dock alltid säkerhetsnivån till wpa2/psk med cipher aes.

// Jari

 

Ja du Jari, det var en bra fråga. Jag är nybörjare på det här och har det här var det första nätverket nåonsin som jag satte upp. Jag är överlycklig att det går att surfa på. Så jag kan inte svara på dina frågor om inställningar. Men jag kanske får fördjupa mig även i det om jag inte får det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om den här filen? Kan det vara något för mig? Jag försöker ladda ner den med gamla laptopen men då krävs att man först kör GenuineCheck Genuine Windows Validation för att få en kod. Då jag gör det så får jag felmeddelande som säger att det inte går att hämta koden. [Felkod: 0x800070002]. Då laddar jag ner filen med en annan XP-dator och sparar den på usb-sticka och för över. Då får jag meddelandet att det inte går att installera för att filen inte har samma språk som operativsystemet. Jag har försökt två ggr. Engelska och Svenska. Fattar noll.

 

Kom att tänka på att jag förmodligen har den uppdateringen eftersom jag har automatiska windowsuppdateringar. De funkar ju fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om den här filen? Kan det vara något för mig? Jag försöker ladda ner den med gamla laptopen men då krävs att man först kör GenuineCheck Genuine Windows Validation för att få en kod. Då jag gör det så får jag felmeddelande som säger att det inte går att hämta koden. [Felkod: 0x800070002]. Då laddar jag ner filen med en annan XP-dator och sparar den på usb-sticka och för över. Då får jag meddelandet att det inte går att installera för att filen inte har samma språk som operativsystemet. Jag har försökt två ggr. Engelska och Svenska. Fattar noll.

 

Kom att tänka på att jag förmodligen har den uppdateringen eftersom jag har automatiska windowsuppdateringar. De funkar ju fint.

 

Jag har svårt att förstå vad du menar, men jag tror det är så att du skall uppdatera dina föräldrars gamla dator men den blir ej validerad .Då bör den här länken vara aktuell

 

http://support.microsoft.com/kb/916247

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att förstå vad du menar, men jag tror det är så att du skall uppdatera dina föräldrars gamla dator men den blir ej validerad .Då bör den här länken vara aktuell

 

http://support.microsoft.com/kb/916247

 

LARSAS

 

Ja, det var så jag menade. Men jag lägger ner det här. Just den där filen kommer nog inte att lösa problemet ändå. Det är förresten mycket möjligt att den redan finns i deras laptop eftersom automatiska uppdateringar av windows fungerar. Men jag satte och läste olika trådar på utländska forum i går kväll. Det finns hur mycket som helst om det här problemet. Det verkar dock inte som om någon fått IBM Thinkpad T30 att fungera med WPA2. Möjligtvis WPA men inte WPA2. Föräldrarna får helt enket acceptera att datorn är för gammal. Jag får skicka med en nätverkskabel ifall att det finns nätverksuttag på hotellet. Hur som helst, tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt Cecilia. Det är bara det att jag tycker jag har lite dålig erfarenhet av sådana. Jag äger ett som heter levelone wireless och sedan jag installerade det så fick jag mycket problem. Dels problem med en fil som heter Raui.exe som tog all proccesorkraft samt att datorn plötlsigt började hänga sig så jag fick dra ut nätsladden. Har aldrig hänt innan. Känner du igen de problemen?

Nej, hade det varit ett vanligt problem så hade vi nog sett mer av det i Eforum. Var det länge sen?

Det gäller förstås att ha ett trådlöst nätverkskort som har drivrutiner för rätt Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hade det varit ett vanligt problem så hade vi nog sett mer av det i Eforum. Var det länge sen?

Det gäller förstås att ha ett trådlöst nätverkskort som har drivrutiner för rätt Windows.

 

Ja jag hade det inkopplat så sent som för några dagar sedan. Rätt drivrutiner måste det väl vara eftersom det är en CD där man kör en mjukvaruinstallation. Jag läser på kartongen nu att den stödjer 2000 - XP - Vista - och Windows 7. Det var en XP-dataor som den var installerad på men jag avinstallerade p.g.a. ovan angivna problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...