Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem med Windows 7 64 bitars professional.


kalh

Rekommendera Poster

Hej alla E-forumare och Gott 2013!

Nu har jag fått ett problem som dyker upp då och då.

När jag startar min PC så blir det stopp när "Windowsflaggan" och "Windows startar" kommer på skärmen.

Hårddisken "flashar" sedan händer inget på en lång stund. Jag stänger av med powerknappen... och startar om.

Då vill datorn köra "Startreparation.." eller starta Windows normalt...

Väljer jag startreparation, vilket jag gjort två gånger nu, så lyckas systemet inte reparera starten!?

( På datorn, som jag fick av min bror gjordes en "Recovery-återställning" innan jag fick den nu i december.)

Vid de här två tillfällena har det också föreslagits "Systemåterställning", vilket jag valde att göra efter den första "kraschen". Nu andra gången valde jag att prova med HP:s medskickade verktygsprogram för felsökning. Kollade hårddiskarna, men de blev "godkända". Avslutade och stängde av datorn...

Efter en stund så startade jag om och då blev det inget "STOPP"...

 

Jag har fått förslag på att det är en drivrutin som "spökar"...? Borde då inte felet uppstå varje gång?

 

Hoppas att någon kan råda bot på detta!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ändå som det är drivrutiner som felar.

 

Har du kört Windows Update och det fungerar bra utan felmeddelande?

 

Eftersom datorn fick en Recovery-återställning så är det troligen drivrutiner som saknas eller behöver uppdateras.

Det finns ett bra progam för det, som automatiskt hämtar det som behövs. Hämta dethär!

Kör programmet och välj "download" på dom drivrutiner programmet visar, starta om datorn och se om det hjälpte något.

 

Välj också i kommandotolken - skriv "msconfig" och se vilka program du har i Autostarten. Markera av dom program du absolut inte behöver, ett i taget, starta om datorn och se om du får samma fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Å tack Lighyhouse!

Windows Update är OK.

Jag skall titta hos HP om det finns uppdateringar hos dem att hämta och installera...

PC:n är från 2010 och återställd, så det kanske finns något matnyttigt.

Skall också titta på ditt länktips...

Och sedan msconfig... Så får vi se.

 

Det har varit ca en vecka mellan stoppen, och det senaste idag. Datorn är igång varje dag.

 

Tack till dig!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lighthouse,(ursäkta att jag skrev fel på ditt namn igår), m.fl...

Testade "länkprogrammet" det hittade 25 Updates som listades.

De flesta handlar om Systemenheter och Systemkontroller från INTEL, vilka omfattar Chipset, PCI Ex. i mängd,

PCI Bridge, processorer, m.m. Någon NEC host controller, samt två till Realtek, en PCIe och en till HD Audio...

Min HP Photosmart var listad också. Den avinstallerade jag och installerade igen enligt HP:s anvisningar och med senaste programvaror.

 

Tveksam till att följa deras förslag... för de övriga Updates?!?

 

Uppdateringar på HP:s hemsida handlar mest om programuppdateringar... en större dock för Intel.

Samt en för BIOS... den körde jag.

 

Slutligen körde jag det program som HP har för att analysera datorn. Hämtade en uppdatering för det idag hos HP...

Då söks den igenom och kontrolleras om det finns fel och/eller om det finns uppdateringar att installera.

Svaret blev godkänt på alla punkter och att datorn var uppdaterad.

 

Nu får jag väl prova så här ett tag om ingen har bättre förslag?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...