Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klusterkoll i Windows 8?


Frozen.Within

Rekommendera Poster

Frozen.Within

Råkade göra en extrem klantighet med min bärbara idag. Var på skolan, hade föreläsningar. Glömde att jag inte stängt av datorn tidigare utan bara vikt igen locket. Iofs går datorn i viloläge då och kändes inte så varm sen när jag packade upp datorn hemma, men jag hade packat in den i min datorväska och sen i en större axelremsväska och burit runt det så hela dagen. Värmen är jag orolig att det ska ha skadat datorn på nåt sätt (tror ni det?), MEN..

 

Framförallt är jag orolig att jag ska ha skadat hårddisken eftersom jag burit datorn igång, ställt ned den på högkant på golvet i cafeterian, burit vidare på den, kanske stött till nån på skolan. Ställt in den på högkant i ett skåp där den tippat då den sen låg platt samt väl hemma råkade jag tjonga in axelremsväskan i ytterdörren (inte speciellt hårt men ändå). Tror ni detta kan ha skadat hårdisken på nåt sätt? Den verkar funka som den ska och jag kan inte höra nåt skumt osv.

 

Ville ändå göra en klusterkontroll och andra diskverktyg man kunde göra i Windows 7 nu, men jag hittar inget sånt specifikt val i Windows 8. Finns det något sånt och hur gör man i så fall? mellow.gif

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frozen.Within

Du kanske tänker på diskkontroll/chkdsk som kontrollerar filsystemet?

I så fall finns det en guide på http://forums.pcpits...ndows-8-wguide/

 

Tack för svar! thumbsup.gif (Mitt blir omständigt!)

Hade kollat det (inte länken men det länken visar) tidigare och datorn hittar inga fel på det sättet. Trodde inte den också kollade den fysiska disken där, men det gör den alltså om jag tolkar exemplen rätt?

 

Det jag syftade på är det som de beskriver på denna länk för Vista (och som jag har för mig fanns på XP och i Windows 7 också): http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Check-your-hard-disk-for-errors

 

"Om du vill utföra en grundlig diskkontroll, markerar du Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem. Den här sökningen syftar till att reparera fysiska fel på själva hårddisken och kan ta mycket längre tid att slutföra.Om du vill söka efter såväl filfel som fysiska fel, markerar du både Reparera fel i filsystemet automatiskt och Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem."

 

 

 

Summa summarum, ditt exempel kollar alltså allt det som Vista-länken pratar om också och inget ska ha hänt med min hårddisk eftersom inget hittas? biggrin.gif Kanske dagens hårddiskar är bättre då, för själva armen som läser hårddisken kan väl repa sönder skivan och förstöra minnesyta om en kraftig smäll/tapp sker, som jag förstår det (rätta mig om jag har fel!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ju så på dom flesta hårddiskar för bärbara; att läsarmen parkeras när datorn befinner sig i viloläge, avstängd etc.

Alltså att hårddisken parkeras för att skydda mot skakningar, stötar och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frozen.Within

Det ju så på dom flesta hårddiskar för bärbara; att läsarmen parkeras när datorn befinner sig i viloläge, avstängd etc.

Alltså att hårddisken parkeras för att skydda mot skakningar, stötar och annat.

 

Jaså? Det visste jag inte! tongue.gif Ja i så fall lär det inte vart nån fara för hårddisken då!

Tack för svaret! biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! thumbsup.gif (Mitt blir omständigt!)

Hade kollat det (inte länken men det länken visar) tidigare och datorn hittar inga fel på det sättet. Trodde inte den också kollade den fysiska disken där, men det gör den alltså om jag tolkar exemplen rätt?

 

Det jag syftade på är det som de beskriver på denna länk för Vista (och som jag har för mig fanns på XP och i Windows 7 också): http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Check-your-hard-disk-for-errors

 

"Om du vill utföra en grundlig diskkontroll, markerar du Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem. Den här sökningen syftar till att reparera fysiska fel på själva hårddisken och kan ta mycket längre tid att slutföra.Om du vill söka efter såväl filfel som fysiska fel, markerar du både Reparera fel i filsystemet automatiskt och Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem."

 

 

 

Summa summarum, ditt exempel kollar alltså allt det som Vista-länken pratar om också och inget ska ha hänt med min hårddisk eftersom inget hittas? biggrin.gif Kanske dagens hårddiskar är bättre då, för själva armen som läser hårddisken kan väl repa sönder skivan och förstöra minnesyta om en kraftig smäll/tapp sker, som jag förstår det (rätta mig om jag har fel!).

Vill du vara säker på att programmet söker efter skadade sektorer så använder du metod 2 på http://forums.pcpitstop.com/index.php?/topic/199177-improved-chkdsk-utility-in-windows-8-wguide/ och väljer

chkdsk /r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...