Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Leak test


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Jag tänkte göra ett s.k leak test på min brandvägg och har hittat några sidor där man kan göra det på men jag vet inte vilket som är bäst att göra , Grc ,Matusec , McAfee eller nån annan .

 

Vilket är välansett och därmed lämpligt att göra och dessutom rimligt i sitt testande .

 

Om du bifogar en länk till sidan för ditt svar så man hamnar på rätt plats direkt så blir jag lycklig !

 

Kanske nån annan också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sajten .grc.com/lt/leaktest är idag vet jag inte, det är många år sedan som den var updaterad, mycket har hänt sedan 2005, leaktestet själv verkar vara från 2001.

 

Hur denna test är vet jag inte, men lite hum kanske man får ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Laso om att GRC:s läcktest nog inte ger mycket nu för tiden. En av anledningarna till att matousec.com startade Proactive Security Challenge var väl att få till ett modernare test.

 

Ett läcktest undersöker om ett program i datorn kan komma åt internet utan att brandväggen stoppar det. testadatorn.pts.se verkar mer vara ute efter att hitta intrångsmöjligheter pga säkerhetshål eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag var inne på Matousec´s sida för att göra ett leak test men jag vart inte riktigt helt säker på vad man ska göra , ska man ladda ner det där testet som hette nåt i stil med security 64 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till ShieldsUP! testet på GRC klicka på knappen proceed och på nya sidan Common Ports (knappen) - kör testet med och utan Windows egen firewall om du samtidigt har annan brandvägg igång...

Slå aldrig av alla brandväggar ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-9397-0-04186800-1358679945_thumb.png

 

Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

 

Stämmer bra det Windows-brandväggen ger STEALTH på alla comon ports - inte illa :)

 

Sen är det bara att lägga upp ny regel i WF att blocka Ecobegäran :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Tack för era inlägg SICUREZZA och NORDIC ONE .

 

Jag gjorde testet på Shields up och fick Stealth på alla portar utom Port 0 , den redovisades som stängd .

Det fanns en del info att läsa på sidan om vad port 0 är för något men jag vart inte så mycket klokare av den .

 

Men min tolkning är att eftersom den var stängd så är allt okej men det hade varit att föredra att den kommit upp som stealth , eller ?

 

Om det går att få stealth resultat på port 0 med hur uppnår jag det , om det nu är viktigt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ShieldsUp! är inte heller ett läcktest utan en kontroll av möjligheten till intrång genom öppna portar, rätt ointressant numera för det har ju inte varit något problem sedan Service Pack 2 till XP blev allmänt installerat.

 

Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.
Det behövs ingen avancerad säkerhet för att portar ska rapporteras som "stealth" eller stängda, det räcker men standardinställningar i vilken brandvägg som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg SICUREZZA och NORDIC ONE .

 

Jag gjorde testet på Shields up och fick Stealth på alla portar utom Port 0 , den redovisades som stängd .

Det fanns en del info att läsa på sidan om vad port 0 är för något men jag vart inte så mycket klokare av den .

 

Men min tolkning är att eftersom den var stängd så är allt okej men det hade varit att föredra att den kommit upp som stealth , eller ?

 

Om det går att få stealth resultat på port 0 med hur uppnår jag det , om det nu är viktigt ?

Det räcker bra med en stängd port för att då går det inte att göra intrång genom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rätt ointressant numera för det har ju inte varit något problem sedan Service Pack 2 till XP

 

Är du bergsäker på det? :P

 

Det räcker bra med en stängd port för att då går det inte att göra intrång genom den

 

Stealth går ju ut på att datorn ska vara osynlig och därmed vara mindre utsatt för attack ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag läste precis nyss på en sida som Wilders security forum hade en länk till som informerade om att till e.x Shields up`s test bara testar routerns brandvägg och inte datorns d.o om man har en router före datorn , d.v.s hårdvaru brandväggen istället för mjukvarubrandväggen I datorn .

 

Det har jag , m.a.o så har jag inte testat Windows brandväggen alls , hmm .

 

Det borde alltså vara bättre att ladda ner testet på Matousecs sida och kolla upp datorn från insidan d.v.s mjukvaruväggens reaktioner på trafik som vill ut .

 

Som jag skrev tidigare så är jag inte riktigt 100 på vad det testet heter som man kan/ska ladda ner därifrån så jag skulle uppskatta om någon kunde bekräfta om det är det som hette security 64 nånting .

 

 

Proactive security challenge 64 heter det visst , är det bara till att ladda ner det och köra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du bergsäker på det? :P

 

 

 

Stealth går ju ut på att datorn ska vara osynlig och därmed vara mindre utsatt för attack ;)

Ja, jag är helt säker på att brandväggen i XP SP 2 stoppar intrångsförsök genom att alla portar är stängda, förutom för de svar som förväntas komma in i en pågående anslutning.

 

Tillägg:

Innan SP2 med brandvägg kom så var det ett problem med intrångsförsök i datorer. Det finns några maskar som spreds stort över internet innan dess, men nu är det ju inget problem.

Sasser spreads by exploiting the system through a vulnerable network port (as do certain other worms). Thus it is particularly virulent in that it can spread without user intervention, but it is also easily stopped by a properly configured firewall or by downloading system updates from Windows Update.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sasser_worm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste precis nyss på en sida som Wilders security forum hade en länk till som informerade om att till e.x Shields up`s test bara testar routerns brandvägg och inte datorns d.o om man har en router före datorn , d.v.s hårdvaru brandväggen istället för mjukvarubrandväggen I datorn .

 

Det har jag , m.a.o så har jag inte testat Windows brandväggen alls , hmm .

 

Det borde alltså vara bättre att ladda ner testet på Matousecs sida och kolla upp datorn från insidan d.v.s mjukvaruväggens reaktioner på trafik som vill ut .

Eftersom en router också stoppar all inkommande trafik som inte har efterfrågats, kommer den förstås att stoppa ovidkommande trafik även från grc.com.

 

Det är viktigt att veta vad man är ute efter att få reda på och vilket test som verkligen visar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi överens... dvs brandväggen (WF) i WXP SP2 :)

 

Leaktest programmet från GRC testar ju just om ett program på datorn har möjlighet att etablera kontakt på Internet - alla brandväggar värt namnet har möjlighet att upptäcka utgående trafik och blockera om man ställer in det.

 

Om du har NAT och en mjukvaru-brandvägg så kommer den att stoppa trafik före mjukvaru-brandväggen - det mesta iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Om infon om att Grc leaktestet gäller routern och inte windows väggen om man har en router före väggen ja då är det många här som har missuppfattat Grc testet , och många som har testat sin router och INTE sin windows vägg vilket de tror .

 

Sug på den !!!

 

Eftersom tråden tycks ha blivit hi-jackad av en massa tjafsare som inte vill svara på min fråga så lägger jag ner vidare intresse i densamma .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shields Up! testar om datorn är i riskzonen för intrång, och då spelar det väl ingen roll om det är routern eller en brandvägg i datorn som skyddar.

 

Jag tror inte att jag har sett något i Eforum tidigare om någon som tänkte köra Matousecs läcktest i sin egen dator. Du får nog söka i Wilders Securitys forum som betydligt fler säkerhetsintresserade människor besöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Tanken min var att göra ett leaktest och eftersom jag tidigare har sett att du har tipsat folk om att göra nån sorts test på Matousecs sida så tittade jag igenom historiken här för att se vad det var som jag tänkte på , men då jag inte hittade/orkade leta längre så startade jag denna tråd .

 

Jag hoppades alltså på att du skulle intressera dig för tråden så jag skulle få ett svar på vad det var/är för test jag tänker på .

 

För det är väl ett leaktest på Matousecs sida du har tipsat folk om ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl vara om man har ändrat så mycket inställningar i brandväggen så att man inte längre vet om den stämmer med resultaten på webbplatsen, men troligen är det väl enklare att ominstallera och återgå till standardinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Tackar så mycket för ditt svar och engagemang , då struntar jag i Matousec och nöjer mig med att ha gjort Grc`s test .

 

Ha de .

 

 

Förresten , jag skulle hellre vilja ha resultatet stealht på port 0 istället för stängd vilket var vad jag fick .

Hur går jag tillväga för att uppnå det , nån idè ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om infon om att Grc leaktestet gäller routern och inte windows väggen om man har en router före väggen ja då är det många här som har missuppfattat Grc testet , och många som har testat sin router och INTE sin windows vägg vilket de tror .

I mitt fall gällde testet med datorn kopplad direkt till nätverksuttaget. Alltså inte bakom en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...