Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskbyte


owen

Rekommendera Poster

Går det att få igång en laptop med återställnings CD skivorna

efter ett hårddiskbyte.

Det gäller en Packard Bell.

 

Jag försökte det en gång på just en bärbar Packard Bell Easynote R1960 Ville testa .Bytte en Seagate 80GB mot en WD 160GB .Det gick inte, fick ett meddelande om att det inte gick att starta installationen eftersom det saknades operativsystem! Kufiskt. Tanken med återställningsskivorna är ju att användas när man byter disk.

 

Har du ett problem just nu?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte det en gång på just en bärbar Packard Bell Easynote R1960 Ville testa .Bytte en Seagate 80GB mot en WD 160GB .Det gick inte, fick ett meddelande om att det inte gick att starta installationen eftersom det saknades operativsystem! Kufiskt. Tanken med återställningsskivorna är ju att användas när man byter disk.

 

Har du ett problem just nu?

 

LARSAS

 

Ja, jag har just det problemet du beskriver.

Det finns väl några data på den gamla hårddisken som måste till

för att återställningsskivorna ska fungera, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har just det problemet du beskriver.

Det finns väl några data på den gamla hårddisken som måste till

för att återställningsskivorna ska fungera, eller?

 

Jag vet inte orsaken ,Jag experimenterade vidare med en OEM skiva från Fujitsu och den accepterade Packard Bellen och jag kunde mata in PB ens licenskod.

 

Vet inte heller om texten som kommer upp beskriver det verkliga problemet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om gamla disken fungerar kan man alltid testa klona över gamla operativet. Kanske det "lurar" skivorna nog så att det går att installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om gamla disken fungerar kan man alltid testa klona över gamla operativet. Kanske det "lurar" skivorna nog så att det går att installera?

 

Ja det kan vara en lösning.Jag plockade fram den gamla datorn som inte är helt frisk ,men den fungerar med extern skärm .

 

Läser jag i manualen så står det att skivorna kan användas om recoverypartitionen saknas ,men inget om att de kan användas på en ny disk .Jag vet att mina skivor kan starta en återställning om opet är installerat så de förefaller korrekta.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Återställningsskivor är som begreppet anger. De kan återställa ett befintligt operativsystem till det status datorn hade vid skapandet av dessa.

Återställningsskivor kan inte ersätta en "ghost"-avbildning eller "kloning" av hårddisken. Vid byte av hårddisk krävs en dvdskiva med operativet

som levererats med datorn.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Återställningsskivor är som begreppet anger. De kan återställa ett befintligt operativsystem till det status datorn hade vid skapandet av dessa.

Återställningsskivor kan inte ersätta en "ghost"-avbildning eller "kloning" av hårddisken. Vid byte av hårddisk krävs en dvdskiva med operativet

som levererats med datorn.

// Jari

 

Har jag missförstått helt vad de är tillför?

 

jag menar, man har en återställningspartition på hårddisken. Man ges möjligheten att skapa en räddningsversion av denna på skivor att ha tillhanda om hårddisken rasar.

 

Det är så jag förstått poängen med dem då, vad jag vet, de är skyldiga att skicka med en version av Windows som går att använda vid en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Återställningsskivor är som begreppet anger. De kan återställa ett befintligt operativsystem till det status datorn hade vid skapandet av dessa.

Återställningsskivor kan inte ersätta en "ghost"-avbildning eller "kloning" av hårddisken. Vid byte av hårddisk krävs en dvdskiva med operativet

som levererats med datorn.

// Jari

 

Ditt påstående kan nog vara korrekt för min gamla Packard Bell från omkring 2006 och troligen trådskaparens.MEN det är helt fel vad gäller våra två nyare HPdatorer.

 

Enligt både manual och support skall de egentillverkade återställningsskivorna även fungera vid byte av hårddisk..Men det är ej säkert att de fungerar för byte till valfri hårddisk.

 

De återställningsskivor man kan beställa från HP är mer generella.än de egentillverkade.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

Har just försökt ominstallera en Toshiba med annan hårddisk. Med datorn följde tre skivor för återställning som jag också

kopierade. Nu hade tyvärr originalskiva 1 förkommit varför jag försökte med kopian. Tyvärr så vägrade installationen

ganska snart att fortsätta.

Då datorn med vista har några år på nacken så tänkte att då jag har en XP liggande som inte användes så kunde jag testa

om den gick att installera. Den började med att ladda in en massa filer varefter den meddelade att datorn inte hade någon hårddisk. Jag hade nu också liggande en win98. Den hittade hårddisken och installationen förlöpte normalt ända till första omstarten. Då bangade den ur och påstod att datorn hade för lite minne.

Nu började det bli lite tjatigt att inget fungerade så nu satte jag i en Linux Ubuntu-skiva. Nu blev det liv i datorn.

Utan protester gick installationen utan problem. Ubuntu hittade den trådlösa routern direkt . Jag provade med kabelanslutning och det fungerade också utan vidare. Jag hade också en gammal skrivare som inte hade USB. Den anslöt

jag med en USB - printer-övergångskabel och det fungerade också med bara några knapptryckningar.

Slutsatsen av detta är att datortillverkarna är i maskopi med Microsoft och fifflar med hårdvaran på något sätt.

Sen VIC20 i början 80-talet har jag byggt om datorer och bytt operativsystem en massa gånger men aldrig sett något

liknande detta.

sevedm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Då datorn med vista har några år på nacken så tänkte att då jag har en XP liggande som inte användes så kunde jag testa

om den gick att installera. Den började med att ladda in en massa filer varefter den meddelade att datorn inte hade någon hårddisk. .

Slutsatsen av detta är att datortillverkarna är i maskopi med Microsoft och fifflar med hårdvaran på något sätt.

 

sevedm

 

Troligen beror det på att datorn har SATA anslutna hårddiskar. XP original installationsskivor saknar i regel erforderliga drivrutiner för dessa diskar.

 

Finns lite olika sätt att åtgärda problemet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen beror det på att datorn har SATA anslutna hårddiskar. XP original installationsskivor saknar i regel erforderliga drivrutiner för dessa diskar.

 

Finns lite olika sätt att åtgärda problemet.

 

LARSAS

 

Det är SATA, men hur kunde win98 hitta disken? Win98 är ju betydligt äldre än XP. Jag trodde BIOS hanterade diskarna så att operativsystemet kunde använda samma skriv-läs-kommandon oavsettt disktyp.

sevedm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...