Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur avncerat är Delphi??


Christian Lidström

Rekommendera Poster

Christian Lidström

Hej!!

 

Jag bara undrar hur avancerade program som egentligen går att göra i Delphi, jag antar att det inte alls är lika stort som c++. Men är det möjligt att göra tex program/spel i 3D som exempelvis Quake????

 

/////Chrille!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte hundra, men jag tror det blir svårt att skriva ett spel som Quake i Delphi. Man skulle kunna säga att Delphi inte är bättre än Visual-Basic, om man vill vara lite elak, men Delphi är riktigt bra om man vill lära sig programmera eftersom det är gratis!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå. Håller själv på med ett. Det gäller att organisera. Jag skulle rekomendera att ladda hem quake2 source code först. det hjälper på traven. Om man sen ska göra spel med hjälp av directdraw är det en annan femma..... jag ska prova. Allt mitt spel innehåller är en enda timer.

 

Det beror ju också på vad man menar med "spel".

 

 

Hej

 

[inlägget ändrat 2001-09-13 20:41:28 av Ex]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra vad som helst i Delphi. Den kompilerade koden är _nästan_ lika effektiv som kompilerad C++ kod. Du har tillång till samma bibliotek och moduler som i C++ och dessutom är det enklare att använda och lära sig. "Proffsen" vill tydligen ha det svårt här i livet och har valt C++.

Jag tycker om att få något gjort och det på kortast möjliga tid, så jag har valt Delphi.

 

Delphi är flera hundra ljusår bättre än Visual Basic (nu kommer jag att få på huvudet!) och det vore fånigt att ens jämföra dem. MEN!, det tar lite tid att verkligen sätta sig in i Delphi och inse vad det är frågan om, men efter det, så vill du inte höra talas om VB.

 

Men jag är verkligen imponerad av alla de som har tålamod att sitta med VB, jag får ångest bara jag tänker på det....

 

Det som är till VB's fördel är att det är vrålenkelt att lära sig. Objektstrukturen (finns det en sådan?) är enkel, men inte lika kraftfull och genomtänkt som den i Delphi.

 

Och faktiskt, du har bättre kontroll över windows med Delphi än med VB, trots att det inte är MS som utvecklat Delphi!

 

/magic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det gratis? Det måste vara en gammal version du fått tag på!

 

Nej, det tror jag inte han har. Det som förut hette "Delphi Standard" är numera omdöpt till "Delphi Personal Edition" och är identiskt med den allra senaste 6.0 versionen, bara att det följer med färre komponenter(85st)- men såna går juh att importera ;-)

 

Och, jo, den är _alldeles_ gratis; som i "gratis öl" :-)

 

Den laddas ner från Borlands site och är på 140MB.

BTW, höll på att glömma, "Kylix Personal Edition" är oxå gratis. Det kitet medger total kodportabilitet mellan Windows/Linux...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-09-19 06:23:08 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerThörn

Jag skulle nog säga att den kompilerade koden i Delphi är minst lika bra som C och överlägsen C++. De exekverbara filerna blir i alla fall mindre i storlek (statisk länkning) och dessutom är Delphi-kompilatorn enormt snabb.

 

/Christer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

Hej!

Om nu Delphi är bättre än C++, hur kommer det sig då att alla de stora spel- och programutvecklarna använder just C++. Dom om nån borde väl veta vilket som är bäst och därför använder dom C++.

 

Själv har jag både C++ och Delphi och om jag ska göra nåt enkelt windows-program använder jag Delphi eftersom det är klart mycket enklare i det avseendet, men om jag sysslar med objektsorienterad (eller vad det nu heter)programmering så använder jag C++ för det är både enklare på den punkten och hundra gånger kraftfullare!!!

 

 

/////Chrille!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hehe, att göra ett nytt quake é fanime en riktig utmaing grabben, men jag tror att Delphi är ett bra nybörjar språk...

Sedan é det bara kasta sig in i "de tuffa grabbarnas värld"... hähä...

Lycka till...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Glömde en sak...

Om du vill lära dig GRUNDERNA i spel programmering tycke rjag att du ska köpa boken Windows Spelprogrammering För Dummies, en mycket bra bok.

OBS, denna bok är koden i C/C++ och inte i Delphi.

PS. jag gjorde ett "stavfel" i mitt förra svar, jag menade inte att delphi var ett nybörjar språk utan ett språk somär bra att börja med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerThörn

C har två stora fördelar över Object Pascal: pekarhantering som, i mitt tycke ,är värdelös i OP, samt portabilitet. Det finns en C-kompilator till i princip alla system, från inbyggda processorer till stora UNIX-system. Därför använder "alla" C. Vad gäller C++ och OPP stämmer det att C++ verkar ha fler avancerade konstruktioner än OP, men för vardaglig OPP tycker jag Delphi duger utmärkt. Storleken på filerna är kanske inte så viktig, men själv gillar jag snabba kompilatorer eftersom jag testar mina program ofta. Och ingen C/C++-kompilator jag har sätt kan mäta sig med Delphis. Vad gäller spel, går det utmärkt att anropa OpenGL, DirectX och så vidare från Delphi såväl som assembler om man är lagt åt det hållet.

 

/Christer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan gällde väl om Deplhi klarar av att göra spel, inte om det är bättre eller sämre än C++?

 

Att _kompilerad_ Delphikod är lika bra som C++ kod är inte samma sak som att Delphi är lika bra att använda som programspråk för att göra spel i.

 

Delphis egentliga styrka är databashanteringen.

 

 

100 gånger kraftfullare? På vaddå?

Visst finns det saker som är geniala i C++, men ingen av det saknar jag i Delphi, man arbetar på ett helt annat sätt där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portabiliteten är givetvis en stark fördel i C.

 

Pekarhanteringen i Delphi är inte närheten av den i C, det håller jag med om, men å andra sidan behöver du inte mer i Delphi än vad som redan finns. Försöker man skriva på C-vis i Delphi så är man nog lite fel ute...:)

 

Och Delphis kompilator är vrålsnabb, sånt är aldrig fel!

 

Någon som har testat Borlands C++ Builder föresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerThörn

Jag har inte testat de senaste versionerna av CBuilder, men 3:an var utmärkt. CBuilder har ett rätt bra system för att cacha headers, som gör kompileringen hyfsat snabb. (Jag har långsam processor och lite minne: kompileringstid är viktigt. ;-) Annars gillar jag Borland mest för deras IDE och debuggers. VC++ klår dock CBuilder vad gäller länkningsalternativ och DLL:er. Nu när jag tänker på det, är inte Delphi heller så bra på DLL:er. Visual-biten i VC++ ger jag inte mycket för, VCL är bättre. Enligt mig...

 

/Christer.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...