Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netonnet visar hur rigid man kan vara


lg

Rekommendera Poster

Jag beställde en router från Netonnet 2/1. Vid beställningen angavs leveranstiden till några dagar (typ 3-5 eller så). När jag inte fått ett livstecken från Netonnet 10/1 kontaktar jag dem och får besked att den är restnoterad och kommer komma in om ca tio (?) dagar. 12/1 ska jag resa till Frankrike över vintern och det är i Frankrike jag tänkt använda routern. Jag accepterar förseningen utan knot (den fanns i lager när jag la den i min kundvagn men ev kan den ha tagit slut innan jag checkade ut - Netonnet var ju billigast på Prisjag på just denna modell) - felaktiga lagersaldon händer och någon veckas försening är inget stort problem för mig just här. Däremot ber jag dem då adressändra leveransen och se till att den kommer till min nya franska adress. Tycker inte det är en orimlig kompensation för 1-2 veckors försening.

 

Men, visar det sig, detta är helt omöjligt. Deras kundhanteringssystem tillåter inte något sådant. Aldrig. Någonsin. Hur. Man. Än. Gör. Jag pratar först med en kundtjänstmedarbetare, sedan en gruppansvarig på kundtjänst och till sist chefen för hela kundtjänst och får samma besked av samtliga. Kundtjänstchefen berättar dock att det är minst två steg med manuell hantering i processen - det är en människa som plockar ner ordern från hyllan och det är en människa som förpackar ordern. Trots detta kan man inte lyfta ut just en specifik order ur logistikprocessen. Jag pressar kundtjänstchefen på varför men han bara säger att det inte går och upprepar det svaret säkert fem gånger.

 

Så jävla värdelöst. Nu sitter jag i Frankrike utan en router. Jag hade kunnat beställa den någon annanstans för ett par tior ytterligare om jag tidigt fått besked om att lagersaldot var felaktigt/att den skulle bli försenad. Fast enklast hade förstås varit att Netonnet bara lyft ut orden och hanterat den manuellt i två minuter. I värsta fall kunde väl någon helt manuellt på vägen från arbetet dumpa den på något postinlämningsställe eller motsvarande. Men har man rigida processer och prioriterar dem framför kundnytta blir det väl så här. Tack för ingenting, Netonnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah well, det hade väl bara varit för dig att säga tack och adjö, jag säger upp denna order. Ni behöver inte leverera något till mig.

 

I meningen efter, om du fortfarande vill ha med dem att göra, säga jo förresten, kan jag manuellt lägga en order på router hos er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag har ofta färdiga leveranslösningar med kontrakterad leverantör.

Och dit ingår inte leverans utanför Sverige.

Det vanliga är att paketen hämtas, mäts och vägs av fraktfirman som beräknar frakten och skickar faktura för frakten till t.ex NetOnNet.

Att skicka prylarna någonannanstans än till adress i Sverige ingår inte i fraktavtalet.

 

Vad du vill är att NetOnNet ska förhandla med fraktfirmor för leveranser utanför Sverige.

Sluta avtal.

Skicka iväg ett paket !

Du kan vara glad om det hela var klart innan du är hemma från Frankrike.

 

Bara att avbeställa ordern. Och likagott det. Telefonnäten är inte identiska i Europa.

Bättre köpa den här typen av pryl i Frankrike.

Det hade jag gjort. Vill ju att den ska fungera i Frankrike.

 

Vad jag inte begriper är varför du valde NetOnNet som leverantör av ett paket?

Till NetOnNet åker man ju och hämtar prylarna själv i nån av deras shoppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag har ofta färdiga leveranslösningar med kontrakterad leverantör.

Och dit ingår inte leverans utanför Sverige.

Det vanliga är att paketen hämtas, mäts och vägs av fraktfirman som beräknar frakten och skickar faktura för frakten till t.ex NetOnNet.

Att skicka prylarna någonannanstans än till adress i Sverige ingår inte i fraktavtalet.

 

Visst säkert, och det är därför jag tycker de borde helt enkelt hantera den här ordern manuellt på slutet. Eller står det i deras avtal med fraktfirman att de inte får besöka ett postombud?

 

Vad har telefonnäten med något att göra? 802.11n och RJ45 lär ju se likadant ut överallt.

 

För övrigt fick jag beskedet att min kundbild spärrats för fler köp av den gruppansvarige i kundtjänst jag pratade med bara för att jag var missnöjd med deras hantering av detta. Hur det nu skulle gå till när man inte behöver uppge personnummer vid beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst säkert, och det är därför jag tycker de borde helt enkelt hantera den här ordern manuellt på slutet. Eller står det i deras avtal med fraktfirman att de inte får besöka ett postombud?

 

Vad har telefonnäten med något att göra? 802.11n och RJ45 lär ju se likadant ut överallt.

 

För övrigt fick jag beskedet att min kundbild spärrats för fler köp av den gruppansvarige i kundtjänst jag pratade med bara för att jag var missnöjd med deras hantering av detta. Hur det nu skulle gå till när man inte behöver uppge personnummer vid beställning.

 

Viss kan man besöka ett postombud. Och hur har du tänkt att frakten ska betalas?

Postombud skickar inte faktura och mannen från NetOnNet har inga pengar.

Alla företag driv inte som Panaxia.

 

Jag har arbetat både på fraktfirma och med att skicka paket från ett företag till våra kunder.

 

802.11n, vilka frekvenser som är tillåtna att använda varierar från land till land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Viss kan man besöka ett postombud. Och hur har du tänkt att frakten ska betalas?

Postombud skickar inte faktura och mannen från NetOnNet har inga pengar.

Alla företag driv inte som Panaxia.

 

Jag har arbetat både på fraktfirma och med att skicka paket från ett företag till våra kunder.

 

802.11n, vilka frekvenser som är tillåtna att använda varierar från land till land.

 

Eeh, på samma sätt som kaffebrödet på fredagar betalas kanske?

 

Antar att du arbetat statligt. I privat sektor skulle din Rainmanflexibilitet inte överlevt en förmiddag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...