Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandet har blivit gradvis segare?


esdkawi2

Rekommendera Poster

Hej,

jag har ADSL bredband från Universal, 25Mbit/s, som brukar ge mig 5-10 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp. Det funkar helt ok för mig på min stationära dator. Den är länkad med sladd från modemet. För att ge min grabb bra hastighet på hans stationära, har jag köpt ett PowerLAN med två adaptar och dragit sladd från modemet till adapter 1 och sladd från adapter 2 till hans dator. Detta för att det trådlösa hade jobbigt att nå honom i nedervåningen i huset, kanske är det suterrängväggarna av betong som är problemet. I övervåningen funkar det trådlösa fint med min laptop. Hursomhelst, med adaptrarna gick det utmärkt, han fick i princip samma prestanda som för min egen stationära. Nu har det dock på senaste månaderna börjat fungera sämre, och han sitter nu med 1-2 Mbit/s och alla spelen laggar... Kan nån ge tips på vad som kan ha hänt? Och/eller vad som kan lösa problemet?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har ADSL bredband från Universal, 25Mbit/s, som brukar ge mig 5-10 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp. Det funkar helt ok för mig på min stationära dator. Den är länkad med sladd från modemet. För att ge min grabb bra hastighet på hans stationära, har jag köpt ett PowerLAN med två adaptar och dragit sladd från modemet till adapter 1 och sladd från adapter 2 till hans dator. Detta för att det trådlösa hade jobbigt att nå honom i nedervåningen i huset, kanske är det suterrängväggarna av betong som är problemet. I övervåningen funkar det trådlösa fint med min laptop. Hursomhelst, med adaptrarna gick det utmärkt, han fick i princip samma prestanda som för min egen stationära. Nu har det dock på senaste månaderna börjat fungera sämre, och han sitter nu med 1-2 Mbit/s och alla spelen laggar... Kan nån ge tips på vad som kan ha hänt? Och/eller vad som kan lösa problemet?

Tack!

Bästa svaret får du från leverantörens kundtjänst. Lycka till..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måntro det? Jag har skickat en fråga till dem också. Men eftersom det funkar på min egen stationära och på en laptop, så kan jag tänka mig att de hänvisar till någon annan form av lösning eftersom deras tjänst de facto funkar så att säga fram till huset. Eller? Vad säger ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ni kan testa med att temporärt flytta hans dator till annat ställe, och se hur det blir då.

 

Kan ju vara PowerLanet som inte orkar också, ligger både sändare och mottagare på samma strömfas eller på olika, kan ha viss betydelse?

Testa gärna också att köra med ren nätverkskabel också och jämför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ni kan testa med att temporärt flytta hans dator till annat ställe, och se hur det blir då.

 

Kan ju vara PowerLanet som inte orkar också, ligger både sändare och mottagare på samma strömfas eller på olika, kan ha viss betydelse?

Testa gärna också att köra med ren nätverkskabel också och jämför.

 

Ska prova dessa tips! en fråga bara, på vilket sätt kan det hjälpa att flytta hans dator till annat ställe? om uttaget funkar annorlunda, typ? räcker det med att använda annat uttag i samma rum?

Har ingen aning om sändare och mottagare ligger på samma strömfas, hur tar man reda på det?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...