Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att öppna program och klicka på knappar


Flash Gordon

Rekommendera Poster

Så där då, nyformaterat och nyinstallerat XP SP2, det fungerade bra på en gång, efter att jag petat in Tele2-dongeln för installation och omstart så måste jag efter start och inläsning av operativsystem trycka Ctrl-Alt-Del så jag får upp aktivitetshanteraren för att kunna trycka på "Start"-knappen på menyn.

När jag tog ur dongeln och återställde till återställningspunkten "2 minuter efter ominstallation" som jag gjort så fungerar det åter.

Antagligen tills att jag petar i dongeln igen för att installera Tele2 Mobile Partner....

Har loggen nu, men skriver från telefonen så det tar tid att skriva av det om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska höra med Tele2 om de har hört talas om problemet förut eller om det finns någon annan version av drivrutinen/programmet du kan använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, lätt att ha trevligt i ditt sällskap då du är väldigt kunnig, sen så blir det mycket frågor för att jag inte fattar datorspråket :)

Det KAN ha löst sig, var aldrig i kontakt med Tele2 idag, jag formaterade och ominstallerade åter igen datorn och av en slump så märkte jag att jag kunde klicka på "Start"-knappen om jag klickade med musen innan skrivbordet kommit igång. Väntade jag tills efteråt så var jag tvungen att öppna aktivitetshanteraren.

Letade på Tele2:s hemsida och tankade ner mjukvara och installerade om modemet, ingen skillnad.

Köpte Kaspersky Antivirus 2013 och körde "alla" funktioner och det ville korrigera ett par inställningar när jag körde "Microsoft Windows Felsökning" (Guiden letar efter skadade och konstiga inställningar som orsakats av skadliga programs aktiviteter, systemkrascher och felaktigt fungerande systemoptimeringsverktyg, står det i programmet).

 

Hade kvar en del problem trots allt, framförallt i Acrobat reader där jag inte kunde öppna mina filer även om det gick att öppna undermapparna.

Det var även svårt att kunna klicka på diverse knappar i bl.a Kaspersky och rullister och som vanligt när jag skulle ladda ner nått och inte kunde klicka på "spara fil"-knappen om jag inte klickade på nån annat program eller fönster emellan.

Det ordnade sig när jag uppdaterade drivrutinerna för mus & tangentbord och än så länge så verkar det fungera.

 

Har kvar ett utropstecken i enhetshanteraren som jag inte blir av med nu "Ljudenhet på High Definition Audio-buss Plats 65535, Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28). Har kollat på Giga bytes hemsida och laddat ner drivrutiner samt installerat dessa men utropstecknet är kvar.

Vet inte hur mycket jag måste bry mig om det för jag har ljud på 3,5mm-pluggen iaf.

 

Stora tack-kramar för all hjälp och allt tålamod till både dig och NordicOne :)

Hoppas ni orkar med nästa gång det jävlas också :)

 

 

Bara trevligt :) men synd att det inte gick att komma fram till någon bra lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :blush:

 

Vad bra att det verkar fungera nu!

 

Har du installerat chipset-drivrutin och alla ljuddrivrutiner för ditt moderkort från Gigabyte?

Här är några andra sidor som också handlar om utropstecken på High Definition Audio:

//eforum.idg.se/topic/209210-ljudenhet-pa-high-definition-audio-buss-problem/

http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20120111/inget-ljud-bara-fragetecken

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/909852-ljudproblem-snalla-hjalp-windows-xp-sp3/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vet inte vad jag ska svara på det riktigt. Jag har laddat ner 2 stycken och kört båda, men det verkar bara vara en som "tog".

Denna tror jag det var som installerades:

Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA/HDMI Driver in English edition)

 

Och denna verkar inte installeras:

Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver (Full Multi-language version )

Men den verkar ju å andra sidan ingå i den första.

 

Ja, jag googlade på det igår och hittade lite trådar, men jag blev inte klokare för det :)

Jag ska kika igenom de du länkade till.

 

Tackar

Tack! :blush:

 

Vad bra att det verkar fungera nu!

 

Har du installerat chipset-drivrutin och alla ljuddrivrutiner för ditt moderkort från Gigabyte?

Här är några andra sidor som också handlar om utropstecken på High Definition Audio:

//eforum.idg.se/topic/209210-ljudenhet-pa-high-definition-audio-buss-problem/

http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20120111/inget-ljud-bara-fragetecken

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/909852-ljudproblem-snalla-hjalp-windows-xp-sp3/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tänkte uppdatera lite.

Jag har inte hittat nån lösning för mitt utropstecken i enhetshanteraren men funderar på om det kan ha nåt att göra med att det ska finnas ljud i HDMI-utgången också. Det kanske fungerar men jag har inget inkopplat så jag kan testa, så jag får prova med tv:n senare.

 

Men jag har en annan fundering med datorn, nåt som funnits på datorn ända sen jag köpte den och det är att varje gång jag startar den så står det "Verifying DMI pool data" och om jag minns rätt så står det "update success" eller liknande ett par sekunder senare innan XP startas.

Jag har alltså aldrig haft problem med detta men jag misstänker att det inte ska (behöva) vara så här?

Läste om det för länge sedan om att det kunde lösa sig om man uppdaterade BIOS, törs man göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där då, nyformaterat och nyinstallerat XP SP2, det fungerade bra på en gång,

..//..

Har du också installerat Servicepack 3?

Start, högerklicka på Den här datorn och klicka sedan på Egenskaper.

Om Service Pack 3 finns med i avsnittet System är SP3 redan installerat i datorn.

 

Microsoft Hämta Windows XP SP3

Microsoft Lär dig mer om hur du installerar Windows XP Service Pack 3 (SP3)

 

Starta om datorn och kör sedan Windows update, repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

Gör detta oavsett om du har SP3.

 

Men jag har en annan fundering med datorn, nåt som funnits på datorn ända sen jag köpte den och det är att varje gång jag startar den så står det "Verifying DMI pool data" och om jag minns rätt så står det "update success" eller liknande ett par sekunder senare innan XP startas.

I princip så har jag för mig att "Verifying DMI pool data" sker när någon hårdvara ändrats, inställningarna är felaktiga för hårddisk, lösa kablar i datorn så den tappat kontakten med någon enhet etc.

Du kan gå in i BIOS och gå igenom alla enheter som listas typ diskar, CD, floppy etc. och se till att detta stämmer med vad som verkligen finns i datorn.

Finns det möjlighet att göra 'Load BIOS Defaults' så gör detta först, sedan gör du eventuella ändringar och Save & Exit.

 

Har du någon floppy diskettstation i datorn? Gå in i BIOS Setup och kontrollera, annars ändrar du detta till None.

Detta görs nog under General options.

Sedan kontrollerar du Boot option så att inte någon floppy är vald som första boot enhet dvs. A eller B enhet.

Ändra Boot prioritet till att ha tex. din hårddisk som första boot enhet, där Windows är installerat, därefter Save & Exit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om det för länge sedan om att det kunde lösa sig om man uppdaterade BIOS, törs man göra det?

 

Uppdatera BIOS som sista åtgärd - du kan ju be oss om hjälp här om du vill :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, SP3 och alla uppdateringar är installerade.

 

Nej, jag har ingen floppy alls i datorn, och jag minns att jag sett det i Bios så den var jag in och plockade bort.

Det gjord ingen skillnad på texten som kommer upp, men jag misstänker att det kan vara mer saker som kan behöva justeras.

Att ändra Bios är jag försiktig med, då jag är väldigt dåligt påläst om det.

Har du också installerat Servicepack 3?

Start, högerklicka på Den här datorn och klicka sedan på Egenskaper.

Om Service Pack 3 finns med i avsnittet System är SP3 redan installerat i datorn.

 

Microsoft Hämta Windows XP SP3

Microsoft Lär dig mer om hur du installerar Windows XP Service Pack 3 (SP3)

 

Starta om datorn och kör sedan Windows update, repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

Gör detta oavsett om du har SP3.

 

 

I princip så har jag för mig att "Verifying DMI pool data" sker när någon hårdvara ändrats, inställningarna är felaktiga för hårddisk, lösa kablar i datorn så den tappat kontakten med någon enhet etc.

Du kan gå in i BIOS och gå igenom alla enheter som listas typ diskar, CD, floppy etc. och se till att detta stämmer med vad som verkligen finns i datorn.

Finns det möjlighet att göra 'Load BIOS Defaults' så gör detta först, sedan gör du eventuella ändringar och Save & Exit.

 

Har du någon floppy diskettstation i datorn? Gå in i BIOS Setup och kontrollera, annars ändrar du detta till None.

Detta görs nog under General options.

Sedan kontrollerar du Boot option så att inte någon floppy är vald som första boot enhet dvs. A eller B enhet.

Ändra Boot prioritet till att ha tex. din hårddisk som första boot enhet, där Windows är installerat, därefter Save & Exit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undviker det in i det sista, jag googlade på en hel del menyer i Bios och blev lite klokare på en del saker.

Kan man skriva vad man har för saker och så kan nån (ni :) ) säga hur Bios ska vara inställt?

Uppdatera BIOS som sista åtgärd - du kan ju be oss om hjälp här om du vill :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har en annan fundering med datorn, nåt som funnits på datorn ända sen jag köpte den och det är att varje gång jag startar den så står det "Verifying DMI pool data" och om jag minns rätt så står det "update success" eller liknande ett par sekunder senare innan XP startas.

Jag har alltså aldrig haft problem med detta men jag misstänker att det inte ska (behöva) vara så här?

Läste om det för länge sedan om att det kunde lösa sig om man uppdaterade BIOS, törs man göra det?

 

Verifying DMIpool data är en normal process vid start av en dator.Det skrivs inte alltid ut beronde på BIOS.Det är när datorn då hänger sig man har tecken på ett fel.

 

Men det gör ju inte din dator.Tvärtom lyckades det.

 

När det gäller Utropstecknet i enhetshanteraren vid ljud så kan det bero på drivrutinen för grafikkortet.Har den senaste drivrutinen installerats.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för det står ordagrant så här varje gång jag startar datorn:

Verifying DMI Pool Data .............

AMD Data Change...Update New Data to DMI

Boot from CD/DVD :

_

 

 

Just för att det står 'AMD Data Change...Update New Data to DMI' så känns det som nåt inte är korrekt.

 

 

Återkommer alldeles strax angående drivrutinen.

Verifying DMIpool data är en normal process vid start av en dator.Det skrivs inte alltid ut beronde på BIOS.Det är när datorn då hänger sig man har tecken på ett fel.

 

Men det gör ju inte din dator.Tvärtom lyckades det.

 

När det gäller Utropstecknet i enhetshanteraren vid ljud så kan det bero på drivrutinen för grafikkortet.Har den senaste drivrutinen installerats.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för det står ordagrant så här varje gång jag startar datorn:

Verifying DMI Pool Data .............

AMD Data Change...Update New Data to DMI

Boot from CD/DVD :

_

 

 

Just för att det står 'AMD Data Change...Update New Data to DMI' så känns det som nåt inte är korrekt.

 

 

Återkommer alldeles strax angående drivrutinen.

 

 

Säkert inget att oroa sig för då ju datorn startar korrekt.Du kan ju i BIOS testa att ändra startordningen till hårddisk som första boot och se om meddelandet försvinner.Man kan kanske tolka meddelandet som ett påpekande att det inte gick att starta från CD/DVD

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova att ändra Boot-ordningen.

Angående drivrutinen så uppdaterade jag precis den till grafikkortet. Jag tänkte hela tiden att jag har inbyggt grafikkort på moderkortet (vilket jag också tror att jag har), men jag har ju dessutom ett separat (Ati HD3450) och efter mycket om och men så hittade jag ett program som själv letar reda på bästa drivrutin då jag hade svårt att hitta rätt drivrutin på Ati:s hemsida.

Efter att jag installerade den så försvann utropstecknet men tyvärr så försvann även ljudet nu i 3,5-uttaget.

Säkert inget att oroa sig för då ju datorn startar korrekt.Du kan ju i BIOS testa att ändra startordningen till hårddisk som första boot och se om meddelandet försvinner.Man kan kanske tolka meddelandet som ett påpekande att det inte gick att starta från CD/DVD

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha ändrat Boot-ordningen så står det så här:

Verifying DMI Pool Data .............

AMD Data Change...Update New Data to DMI

Hur vet man om det är korrekt?

Och som sagt ljudet försvann på 3,5-pluggen på baksidan med den nya grafikkortsdrivrutinen.

Jag ska testa om det finns ljud ut på HDMI:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och som sagt ljudet försvann på 3,5-pluggen på baksidan med den nya grafikkortsdrivrutinen.

Jag ska testa om det finns ljud ut på HDMI:n.

 

Högerklick på högtalarikonen nere till höger Uppspelningsenheter. Där kan man välja på uppspelningsenheter.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två ikoner, den vanliga högtalaren och en Realtek HD audio manager.

Öppnar jag volymkontrollen så visar den halva volymskalan och ljudet ej avstängt.

Högerklickar jag på den och öppnar volymkontrollen så visar den halva volymskalan på huvudvolymen och max volym på wave, inga rutor är ibockade på 'allt ljud av'.

 

Högerklickar jag på Realtek HD audio manager så kan jag välja Ljudhanterare, Multimedia, Windows media player, Ljudinspelaren och Volymkontroll.

 

Väljer jag Multimedia så har jag en flik som heter Ljudenheter och där kan jag välja i en rullist Uppspelning av ljud/Standardenhet.

Jag kan då välja på:

Realtek HD audio output

AMD HD audio rear output.

 

Innan sista drivrutinsuppdateringen av grafikkortet så vill jag bestämt minnas att jag hade Realtek HD audio output med fungerande ljud, nu fungerar det inte på nån av de två.

 

 

 

Högerklick på högtalarikonen nere till höger Uppspelningsenheter. Där kan man välja på uppspelningsenheter.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tillbaka ljudet i 3,5:an.

Jag googlade på 'Inget ljud efter uppdatering' och fick upp en länk till felsökning av Microsoft.

Sen var jag in i Enhetshanteraren och klickade på Ljud-, Video- och spelenheter, högerklickade på Realtek High Definition Audio och valde 'Uppdatera drivrutin'.

Sedan så startade jag om datorn och då fanns ljudet åter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två ikoner, den vanliga högtalaren och en Realtek HD audio manager.

Öppnar jag volymkontrollen så visar den halva volymskalan och ljudet ej avstängt.

Högerklickar jag på den och öppnar volymkontrollen så visar den halva volymskalan på huvudvolymen och max volym på wave, inga rutor är ibockade på 'allt ljud av'.

 

Högerklickar jag på Realtek HD audio manager så kan jag välja Ljudhanterare, Multimedia, Windows media player, Ljudinspelaren och Volymkontroll.

 

Väljer jag Multimedia så har jag en flik som heter Ljudenheter och där kan jag välja i en rullist Uppspelning av ljud/Standardenhet.

Jag kan då välja på:

Realtek HD audio output

AMD HD audio rear output.

 

Innan sista drivrutinsuppdateringen av grafikkortet så vill jag bestämt minnas att jag hade Realtek HD audio output med fungerande ljud, nu fungerar det inte på nån av de två.

 

 

 

 

 

Jag blandade tyvärr ihop XP med senare operativ.

 

På en dator med Dualboot har jag XP ,men som jag knappast använder .Det finns dock en ikon för Realtek Dubbelklickar jag på den och väljer Audio I/O så finns datorns ljudutgångar .Klickar jag på ett litet verktyg ,så kan man göra en del inställningar.Lustigt nog hittar jag inget val för HDMI trots att datorn med WIN 7 skall fungera med HDMI ljud.

Men min erfarenhet av panelens inställningar är i stort sett obefintliga.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tillbaka ljudet i 3,5:an.

Jag googlade på 'Inget ljud efter uppdatering' och fick upp en länk till felsökning av Microsoft.

Sen var jag in i Enhetshanteraren och klickade på Ljud-, Video- och spelenheter, högerklickade på Realtek High Definition Audio och valde 'Uppdatera drivrutin'.

Sedan så startade jag om datorn och då fanns ljudet åter.

 

Det låter bra ! Är utropstecknet i enhetshanteraren borta?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter RIKTIGT bra :) Lyssnar på DI.fm ;)

Japp, det försvann efter uppdateringen som du undrade över i inlägg #38. Jag glömde skriva att det försvann efter den uppdateringen. Jag gjorde en koll i datorn efter du hjälpt mig komma ihåg att jag hade ett till grafikkort utöver moderkortets inbyggda.

 

Jag tycker datorn fungerar bra nu, fast jag skulle vilja slippa ha det där "Update new data to DMI" samt veta hur jag bör ställa in BIOS, om det behövs.

 

Tack för hjälpen så här långt :)

Det låter bra ! Är utropstecknet i enhetshanteraren borta?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...