Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Igentäppt skrivarhuvud (Canon)


Circuit

Rekommendera Poster

Min skrivare (Canon IP5200) har stått lite för länge och patronen med pigmenterat bläck (PGI-5BK), som jag brukar återfylla själv, blev tom utan min vetskap.

Tog ut både patronerna och skrivarhuvudet, som jag placerade i ett "fotbad" på toapapper indränkt med vatten och isopropanol, på en liten plastbricka.

 

När jag pressar ner skrivarhuvudet så kommer det dock upp vatten/bläck från samtliga av de silförsedda öppningar, mot vilka hålet i bläckpatronerna ska ligga an. Tydligen inga problem med flödet åt motsatt håll, hur kommer det sig?

 

Har nu försökt med "fotbadet" flera gånger utan minsta resultat.

Ytterligare en konstighet är att det som vanligt går åt mängder med bläck vid djuprengöring, trots att inte en endaste bläckprick sprutas ut när man försöker göra en utskrift. Vad beror det på, hur kan bläck försvinna om huvudet är igensatt? Eller är det inte det?

 

Eftersom jag redan har en stor mängd bläck på lager vill jag inte gärna köpa ny skrivare som kanske måste ha annat bläck.

 

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min skrivare (Canon IP5200) har stått lite för länge och patronen med pigmenterat bläck (PGI-5BK), som jag brukar återfylla själv, blev tom utan min vetskap.

Tog ut både patronerna och skrivarhuvudet, som jag placerade i ett "fotbad" på toapapper indränkt med vatten och isopropanol, på en liten plastbricka.

 

När jag pressar ner skrivarhuvudet så kommer det dock upp vatten/bläck från samtliga av de silförsedda öppningar, mot vilka hålet i bläckpatronerna ska ligga an. Tydligen inga problem med flödet åt motsatt håll, hur kommer det sig?

 

Har nu försökt med "fotbadet" flera gånger utan minsta resultat.

Ytterligare en konstighet är att det som vanligt går åt mängder med bläck vid djuprengöring, trots att inte en endaste bläckprick sprutas ut när man försöker göra en utskrift. Vad beror det på, hur kan bläck försvinna om huvudet är igensatt? Eller är det inte det?

 

Eftersom jag redan har en stor mängd bläck på lager vill jag inte gärna köpa ny skrivare som kanske måste ha annat bläck.

 

Tacksam för alla tips!

 

Bläcket torkar först längst ner där bläcket sprutas i droppform mot papperet med h.a upphettning. Ovanför mot patronen är det"vidöppet"

 

Går munstycket torrt blir de små spolarna som hettar upp bläcket lätt förstörda då de ej kyls av tillrinnande bläck

 

Rengöring sker när skrivhuvudet står till höger genom att en pump via en platta tryckt mot munstyckena suger fram bläck.

 

För att kontrollera munstyckena brukar man lätt frycka mjukt papper mot undersidan och se om man får avtryck av munstyckena i form av band i resp färg . .

 

Men är de små upphettningsspolarna brända så är det kört även om avtrycken är fina.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är tyvärr det som kan hända när man kör på eget sätt.

Dessa små munstycken är mycket känsliga, och fungerar med mikroskopiskt noggrannhet.

 

Risken är nu tyvärr att dom kan vara förstörda precis som LARSAS säger, och då är det bara att köpa nya originalpatroner.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är tyvärr det som kan hända när man kör på eget sätt.

Dessa små munstycken är mycket känsliga, och fungerar med mikroskopiskt noggrannhet.

 

Risken är nu tyvärr att dom kan vara förstörda precis som LARSAS säger, och då är det bara att köpa nya originalpatroner.

.

 

Originalpatronerna utgör i stort sett endast behållare försedda med chip för nivåövervakning som monteras på ett skrivhuvud.Skrivhuvudet är enkelt att byta ut men frågan är om det är lönt.

 

Ip5200 är liksom min ip4200 pervers på att köra rengöringscykler .Trycker man inte mycket i följd förbrukas det mesta bläcket till rengöring som verkar ske vid nästan varje start..

 

LARSAS

 

 

 

http://www.proshop.se/Skrivare-forbrukningsmaterial/Canon-Skrivhuvud-Pixma-skrivare-2190516.html?utm_source=ciao&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min skrivare (Canon IP5200) har stått lite för länge och patronen med pigmenterat bläck (PGI-5BK), som jag brukar återfylla själv, blev tom utan min vetskap.

Tog ut både patronerna och skrivarhuvudet, som jag placerade i ett "fotbad" på toapapper indränkt med vatten och isopropanol, på en liten plastbricka.

 

När jag pressar ner skrivarhuvudet så kommer det dock upp vatten/bläck från samtliga av de silförsedda öppningar, mot vilka hålet i bläckpatronerna ska ligga an. Tydligen inga problem med flödet åt motsatt håll, hur kommer det sig?

 

Har nu försökt med "fotbadet" flera gånger utan minsta resultat.

Ytterligare en konstighet är att det som vanligt går åt mängder med bläck vid djuprengöring, trots att inte en endaste bläckprick sprutas ut när man försöker göra en utskrift. Vad beror det på, hur kan bläck försvinna om huvudet är igensatt? Eller är det inte det?

 

Eftersom jag redan har en stor mängd bläck på lager vill jag inte gärna köpa ny skrivare som kanske måste ha annat bläck.

 

Tacksam för alla tips!

Hej, prova med fotbad igen med alla delar indränkta med rödsprit som ska lösa upp torkat bläck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bläcket torkar först längst ner där bläcket sprutas i droppform mot papperet med h.a upphettning. Ovanför mot patronen är det"vidöppet"Går munstycket torrt blir de små spolarna som hettar upp bläcket lätt förstörda då de ej kyls av tillrinnande bläckRengöring sker när skrivhuvudet står till höger genom att en pump via en platta tryckt mot munstyckena suger fram bläck.För att kontrollera munstyckena brukar man lätt frycka mjukt papper mot undersidan och se om man får avtryck av munstyckena i form av band i resp färg . .Men är de små upphettningsspolarna brända så är det kört även om avtrycken är fina.LARSAS

Avtryck verkar det bli, om jag förstått dig rätt. Men eftersom bläck försvinner vid bläckrengöring torde det väl betyda att upphettningsspolarna är brända och ur funktion, snarare än att munstycket är tilltäppt? I så fall är det ju tråkigt, då blir det att antingen köpa nytt huvud eller hitta köpa skrivare, om nu rådande generation canonskrivare tar samma bläck.

 

Originalpatronerna utgör i stort sett endast behållare försedda med chip för nivåövervakning som monteras på ett skrivhuvud.Skrivhuvudet är enkelt att byta ut men frågan är om det är lönt.Ip5200 är liksom min ip4200 pervers på att köra rengöringscykler .Trycker man inte mycket i följd förbrukas det mesta bläcket till rengöring som verkar ske vid nästan varje start..LARSAShttp://www.proshop.se/Skrivare-forbrukningsmaterial/Canon-Skrivhuvud-Pixma-skrivare-2190516.html?utm_source=ciao&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Precis, skrivarhuvudet är en separat enhet på dessa modeller. Mycket irriterande och onödigt att automatisk rengöring sker även när man nyligen gjort en utskrift. Oftast behöver jag bara skriva ut någon enstaka sida i taget och just utskriften av första sidan tar längre tid att starta än hos min gamla, sedan länge kasserade canonskrivare från 90-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, prova med fotbad igen med alla delar indränkta med rödsprit som ska lösa upp torkat bläck.

 

Tack, prova kan man ju alltid. Annars är isopropanol eller ammoniak utspätt 50/50 det som flera rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu monterar tillbaks skrivhuvudet med färgpatroner och testar, fungerar någon av färgerna helt eller delvis.Det är ju naturligtvis viktigt att kontakter på skrivhuvudet gentemot

skrivaren är torra och rengjorda.Har du på något sätt kontrollerat att man inte behöver göra någon speciellt när man återmonterar skrivhuvudet.Initiering eller dylikt.Det enda jag hittat är att det skall justeras i läge med hjälp av programmet i datorn ,men det kan ju bli svårt utan synligt tryck.

 

I början nämner du enbart den textsvarta så en summering vore värdefull.

 

LARSAS

 

 

 

http://www.manualowl.com/p/Canon/PIXMA-iP5200/Manual/68046

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu monterar tillbaks skrivhuvudet med färgpatroner och testar, fungerar någon av färgerna helt eller delvis.Det är ju naturligtvis viktigt att kontakter på skrivhuvudet gentemot

skrivaren är torra och rengjorda.Har du på något sätt kontrollerat att man inte behöver göra någon speciellt när man återmonterar skrivhuvudet.Initiering eller dylikt.Det enda jag hittat är att det skall justeras i läge med hjälp av programmet i datorn ,men det kan ju bli svårt utan synligt tryck.

 

I början nämner du enbart den textsvarta så en summering vore värdefull.

 

LARSAS

 

 

 

http://www.manualowl.com/p/Canon/PIXMA-iP5200/Manual/68046

 

1. Övriga färger fungerade hela tiden felfritt utan ränder, även efter varje gång som jag placerade tillbaka skrivhuvudet, förutom nu allra senast då cyan visade svag, bruten randighet.

 

2. Kontakterna är så rena och torra de kan bli, behövs ingen åtgärd där inte.

 

3. Varje gång jag satt tillbaka skrivhuudet tar skrivaren lite extra lång tid på sig inför första utskriften, grejar och har sig med automatisk kalibrering, rengöring eller vad den håller på med.

Förutom detta har jag testat rengöring, djuprengöring, samt justering av skrivhuvud (under egenskaper för skrivare -> underhåll).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Övriga färger fungerade hela tiden felfritt utan ränder, även efter varje gång som jag placerade tillbaka skrivhuvudet, förutom nu allra senast då cyan visade svag, bruten randighet.

 

2. Kontakterna är så rena och torra de kan bli, behövs ingen åtgärd där inte.

 

3. Varje gång jag satt tillbaka skrivhuudet tar skrivaren lite extra lång tid på sig inför första utskriften, grejar och har sig med automatisk kalibrering, rengöring eller vad den håller på med.

Förutom detta har jag testat rengöring, djuprengöring, samt justering av skrivhuvud (under egenskaper för skrivare -> underhåll).

 

Vad jag förstår, om jag tar med vad du tidigare skrivit, så är skrivfunktionen för textsvart trasig. Du får ju korrekt avtryck mot papper av de små munstyckena för textsvart och vid rengöringarna förbrukas även textsvart.Det är alltså inte igensatt.

 

Det troligaste är att upphettningsspolarna för textsvart har bränts upp på grund av torrkörningen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...