Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

99% disk användning när jag startar datorn.


erkanperkan

Rekommendera Poster

Dom senaste två veckorna har jag fått detta när datorn nyss har startats upp.

Brukar gå över efter c.a 1 minut. när alla program har startats upp.

Finns det nån anledningen varför det blir såhär? blev ej såhär förut.

 

Jag har en ASUS K75VJ.

 

 

Mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kontrollera om det är någon process eller tjänst som drar mycket cpu "kraft" eller är diskintensiv så den låser upp systemet, kan du göra följande:

I Vista / Windows 7/ Öppna aktivitetshanteraren > Prestanda > Resursövervakaren > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser". Med den lille pilen nedåt, så listas det mest krävande uppifrån i fallande ordning.

Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest intensivast och kanske låser upp datorn. Ser det bra ut är det något annat hos dig.

I bilden så ser man att Dkservice.exe är mest aktiv och det är Diskeeper hårddisk-defragmentering som jag tidigare hade igång (bilden är gammal).
post-73434-0-13104900-1358077052_thumb.png

Hmm... Windows 8 Skrivbordet > högerklicka på aktivitetsfältet > Aktivitetshanteraren > fliken Information > klicka en gång på kolumnen CPU =>
Hos mig visar den att Systemets vänteprocess ligger på 99% vilket tyder på att allt är ok. Ingenting extra som drar systemresurser.

post-73434-0-30105600-1358076684_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...