Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mycket lagringsutrymme. Bästa, billigaste och säkraste?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har högst begränsade kunskaper då det gäller hårdvara och vänder mig därför till expertisen här. Jag har en stationär dator med fyra diskar i dagsläget. En 240GB SSD och tre 1,5TB mekaniska diskar. Dessa diskar är fyllda med OS, mjukvara samt arbetsmaterial. En disk använder jag uteslutande till backup av mina viktigaste data. Jag har även en NAS, en QNAP TS412, med 4x2TB i RAID 5. På NAS:en lagrar jag uteslutande film och har kopplat den till min TV via en Boxee Box. Alltså endast för underhållning. Så långt är allt väl.

 

Jag arbetar hemifrån och har nu fått andra och nya uppgifter och kommer med tiden att få lagringsbehov enbart där på ytterligare runt 6TB. Kanske bortåt 8TB med tiden. Och denna data vill jag åtminstone spegla i RAID 1. Vet att det inte hjälper vid kraftigt överslag i elnätet, vid en spänningsspik, om lägenheten eldhärjas, en asteroid träffar huset, blixten slår ner eller vi får inbrott etc. Men livet är en enda kalkylerad risk så jag får leva med det. Man kan inte gardera sig mot allt.

 

Jag har inte något behov av att dela ut arbetsmaterialet och sitter här och funderar på hur jag ska lösa mitt lagringsbehov som kommer att växa snabbt på ett relativt billigt och vettigt sätt. Det optimala vore att ha fyra 3TB diskar i RAID 1 så att det alltså blir två logiska diskar med 3 TB vardera. Sammanlagt alltså 6 TB speglat i RAID 1.

 

På Inet.se har de något som kallas "Externt RAID-kabin för 5x 3,5" SATA, USB 3.0". (http://www.inet.se/produkt/4301311/externt-raid-kabin-for-5x-3-5-sata-usb-3-0) Kan det vara något? Jag har USB3 anslutningar på datorn och kommer inte att skyffla runt en massa data så hastigheten är inget problem. Först funderade jag på att köpa en hårddiskkylare med plats för fyra diskar för att montera i mitt chassi. Men klarar mitt moderkort av att hantera så många diskar? Det är ett Gigabyte GA-X58A-UD3R från 2010-10 och jag kan inte utläsa informationen om det. Är för korkad helt enkelt. Behöver jag något RAID-kort då eller hur löser man det på bästa sätt? Verkar dock lite bökigt att plocka ut allt när jag måste köpa ny dator om något år. Känns också lite otidsenligt.

 

Ursäkta om jag verkar otydligt men jag vet knappt vad jag menar själv. Skulle naturligtvis kunna köpa en NAS till men det blir väl dyrt och jag har inget behov av en NAS:s alla möjligheter. Jag vill bara kunna lagra en massa data på smidigaste, billigaste och bästa sättet. Är det någon som har något förslag och kan vägleda mig? Slutligen passar jag på att fråga om det externa RAID-kabinettet som har plats för fem diskar, vilken sorts RAID kan man använda om man har fem diskar? Jag tar mycket tacksamt emot konkreta förslag på lösningar.

 

Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligt behov av RAID? Det du får med RAID 1 är skydd mot hårddiskskrasch. Men RAID skyddar inte mot filsystemskrasch, virus eller användarmisstag. Skriver du i misstag över en fil i RAID (oberoende av nivå) så är orginalet förstört. Fundera istället på en automatisk backuplösning t.ex en gång per timme. Fördelen med RAID (nivå 1 -6) är att data är tillgängligt utan avbrott vid en diskkrasch och för RAID 5 och 6 bättre prestanda. Men ger inte samma skydd som backup. Backupdiskarna skall helst ha egen strömförsörjning. Med tät backup lönar det sig inte att stänga av dem mellan backupen då diskarna håller bättre om de körs kontinuerligt än om de stoppas och startas med korta mellanrum.

Det externa RAID-kabinettet ärpassar bäst för RAID 5. Då blir lagringskapaciteten 4 × diskstorleken. Så med 3 TB diskar får du 12 TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret fagerja men jag tror inte jag förstår exakt hur du menar. Skyller på en sömnlös natt och allmän okunskap. Tänker du dig att jag installerar tex två 4TB diskar internt i chassit och kompletterar med två externa 4TB diskar med egen strömförsörjning också. För att spara pengar kan jag nog klara mig med 3TB diskar och då blir det betydligt billigare. Tror du att mitt moderkort kan hantera sex hårddiskar? Jag har försökt läsa mig till det men blir inte klok på det. Jag kan för lite helt enkelt.

 

Förklara gärna lite utförligare för här har ni en kille som inte riktigt hänger med. Priset för två interna 3TB diskar samt två externa 3TB diskar landar på knappt 5000 kronor och det är överkomligt. Satsar jag på 4TB diskar blir priset istället drygt 9000 kronor vilket känns väl dyrt men kanske ändå uthärdligt eftersom jag troligtvis lär behöva all lagringskapacitet jag kan få. Och jag väntar troligtvis några månader innan jag köper och då har priserna förhoppningsvis gått ner på 4TB diskarna. Men jag tvivlar.

 

Du skriver om filsystemskrash, virus och användarmisstag. Anser du att det är ett reellt hot? Hur ofta råkar man ut för sådant enligt din uppfattning? Om jag satsar på ett hårddiskkabinett i RAID istället antar jag att du menar då. Jag har haft dator i snart 20 år och har aldrig råkat ut för något av detta. Aldrig förlorat någon data eller haft en diskkrasch. Och min NAS är över två år gammal och har fungerat helt problemfritt hela tiden. Nu är ju datan jag ska lagra i arbetet långt viktigare än 6TB filmer men ändå.

 

Utveckla gärna ditt svar är du snäll. Det är inte du som är otydlig utan jag som kan för lite. Tycker du att det verkar vettigare med två interna diskar och två externa med regelbunden backup istället för ett femdiskars hårddiskkabinett. Det vore verkligen katastrof om jag förlorade all data, det vore helt förödande. Så om du kan förklara närmare vilken lösning du rekommenderar är jag mycket tacksam. Men om man har externa diskar för backup, är det inte vettigt att låta dessa vara oanslutna till datorn och elnätet annat än när man ska göra backup en gång om dagen kanske? Är inte det säkrare? Tänker på överslag i elnätet och liknade. Och virus kan man ju drabbas av ändå som jag ser det. Eller?

 

Och slutligen, om man har ett femdiskars hårddiskkabinett, är det RAID 5 som är vettigast då? Du verkar veta vad du snackar om så jag tar dina tips och råd på stort allvar. Det viktigaste är att jag får minst 6TB lagringsutrymme men gärna 8TB samt att datan kan säkras på något tillförlitligt sätt. För inte tänker du att jag ska satsa på ett hårddiskkabinett i RAID 5 samt dessutom investera i några externa hårddiskar också? Det vore nog det säkraste men det blir alldeles för dyrt. Passar även på att fråga om du/ni vet vilket fabrikat på hårddiskarna som är bäst. Någon tillverkare som är extra känd för att göra bra och hållbara diskar.

 

Man kan väl säga att all information i ämnet tages emot mycket tacksamt. Ett problem är som sagt om mitt moderkort stöder sex diskar och kan hantera 4TB om det blir aktuellt. Kör jag med interna diskar återstår också problemet med att ansluta dem till moderkortet. Det överstiger vida min kunskapsnivå. kanske kan muta någon Göteborgare på e-forum att hjälpa mig för att lämna in den blir nog dyrt. Så hjälplös är jag och inte heller känner jag en människa som kan mer än mig. Och det är ju en bedrift i sig.

 

Tusen tack för ditt svar, hoppas du orkar förtydliga lite så att jag begriper exakt vad du menar samt rekommenderar. tack så mycket för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är inte det som begränsar hur många diskar du kan ha intern. Det begränsas främst av chassit (fysiska platser) och eventuellt av nätaggregatet. En hårddisk förbrukar c:a 25 W vid uppstart. Om moderkortet har för få kontakter så kan det åtgärdas med ett instickskort.Diskar, som är monterade intern eller i flerdiskskabinett är bättre skyddade för stötar och har bättre kylning än externa. Om du inte vill montera internt är det bäst med kabinett för flera diskar. I din situation är kanske den bästa lösningen att du skaffar 2 st. 3 - 5 diskskabinett. Det ena kabinettet använder du sedan för backup. Du behöver inte fylla kabinetten med diskar genast gör utan i takt med att datamängden ökar. Diskarna i ett kabinett behöver inte heller vara lika stora men ha likadana diskar i båda kabinetten. Så köp alltid diskarna parvis.

Någon större skillnad i kvalité mellan olika tillverkare är det inte. Alla tillverkare har haft problemmodeller. Väljer man helt nya modeller med ny teknik så finns det risk för barnsjukdomar. Enterprise modellerna håller vanligtvis bättre kvalité än konsumentmodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...