Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator med Windows 8


Amandus

Rekommendera Poster

Jag fick en sådan här dator i julklapp av frugan: fast min är uppgraderad till 8GB RAM

 

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=ECC_BUNDLE_3699247&opt=&sel=PBDT

 

Eftersom jag redan äger en Windows 8 licens och inte vill ha allt skräp som följer med nya datorer så tog jag bort alla partitioner och gjorde en ren installation av Windows 8, men nu tror jag att jag har saboterat något eftersom jag skulle installera Linux (Arch) och köra dual boot, installationsprogrammet hittar hårddisken men inte att det finns ett OS redan på datorn den ser bara en oallokerad disk på 500GB, i minitool så ser jag två partitioner, en på 350 mb som verkar vara någon sorts system partition som skapades automatiskt när jag installerade Windows 8, och en på 465GB på resten av disken. Den står som GPT partition i minitool. Orginal var det massor av partitioner på disken som jag raderade allihopa. Windows 8 funkar klockrent men jag vill gärna installera Arch Linux också, någon som vet hur jag ska lösa detta? Jag har återställningsskivor men vill helst inte använda dessa då jag får en massa skit med som jag inte vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningen att du skall kunna köra något annat operativsystem än Windows 8 på en Windows 8 dator.

För att garantera detta är BIOS på moderkortet ersatt med UEFI som ska förhindra att något annat OS installeras

enligt överenskommelse mellan Microsoft och hårdvarutillverkarna.

Utan UEFI får hårdvarutillverkarna inte tillgång till Windows 8.

Googla på

linux on windows 8 machines.

Fabriksåterställ den och lämna tillbaka den.

Den uppfyller helt enkelt inte dina förväntningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att göra en stand alone installation av Sabayon Linux på den få se om det går :rolleyes: :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar perfekt med Sabayon Linux, den fixade rubbet, fick hela hårddisken själv :rolleyes:

 

Du har alltså gett upp försöket att åstadkomma en Dualboot med Linux och Win 8? (varför man vill ha Win 8 när datorn tydligen levererades med Win 7 är lite av en gåta!)

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte gett upp hoppet, men den funkar så fint med Linux så den får vara ett tag. Jag har redan Windows 7 Ultimate 64 på en annan dator så jag provade med Windows 8, gillar inte Windows 8 men tänkte ge den en chans :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte gett upp hoppet, men den funkar så fint med Linux så den får vara ett tag. Jag har redan Windows 7 Ultimate 64 på en annan dator så jag provade med Windows 8, gillar inte Windows 8 men tänkte ge den en chans :blink:

 

Windows 8 fordrar verkligen tillvänjning .

 

Om du testar dualboot Linux - Win 8 så vore det intressant om du i den här tråden berättar hur det gick.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 fordrar verkligen tillvänjning .

Om du testar dualboot Linux - Win 8 så vore det intressant om du i den här tråden berättar hur det gick.

LARSAS

Håller med på båda.

 

Vad händer om du först har Win 8 installerat och sedan installerar Linux? (Ja förutsatt att du har möjligheter att testa hej vilt).

 

Linux borde väl då skapa en boot-manager och via den bör du då få möjlighet att välja O/S direkt vid uppstart?

Eller är jag ute och cyklar....kör visserligen Linux själv på ett par datorer, dock utan dual boot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GRUB skapar en Grub-menu där du kan välja vad du vill bota.

 

WIndows 8 var installerad först men partitionerna var osynliga i Linux, men hårddisken hittades i Linux. Så den fick automatiskt ta hand om hårddisken och det blev fint, är ruskigt snabb och funkar klockrent. Det får vara så ett tag men man vet aldrig jag gillar att experimentera :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GRUB skapar en Grub-menu där du kan välja vad du vill bota.

 

WIndows 8 var installerad först men partitionerna var osynliga i Linux, men hårddisken hittades i Linux. Så den fick automatiskt ta hand om hårddisken och det blev fint, är ruskigt snabb och funkar klockrent. Det får vara så ett tag men man vet aldrig jag gillar att experimentera :rolleyes:

 

Det finns ju en del beskrivningar hur man gör för att få dualboot med Win 8 och framförallt Ubuntu med UEFI BIOS..Det är lite knepigt men enligt kommentarerna har folk lyckats.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag vill bara meddela att jag nu har lyckats, kör nu med dualboot Windows 8 Pro och Arch Linux i UEFI fungerar klockrent.

 

Hemligheten är att använda EFI partitionen som Windows 8 har även till Arch Linux och se till att man verkligen botar datorn i UEFI mode med installationsmediet CD eller USB flash.

 

Sen är det bara att läsa läsa läsa, om bootloaders och följa installations anvisningen https://wiki.archlinux.org/index.php/Installation_Guide

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB2

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/Unified_Extensible_Firmware_Interface

 

Jag skapade en boot bar USB med Rufus http://rufus.akeo.ie från en Arch Linux iso som jag laddat ner.

 

Det finns ju också Unetbootin men den förstör bootsektorn i Arch Linux av någon anledning, annars funkar Unetbootin bra till övriga distributioner som jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Poäng för att du berättade hur du gjort, kan vara till nytta för andra. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...