Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer Aspire 1810Tz plötsligt väldigt långsamt


LMR

Rekommendera Poster

Hej!

Jag äger en Acer Aspire 1810TZ. Har ägt den sedan ny, och det var väll ca 2-3 år sedan som den köptes, kanske mer.

Den har alltid varit kvick på alla sätt och vis, även då jag kört relativt tunga program som Matlab & andra beräkningsprogram i skolan. Spel har jag aldrig testat.

Jag kör Windows 7 på den. Medföljde.

 

Har formaterat den regelbundet då datorn börjat att kännas trög. Vilket jag gjort ungefär 2 gång per år. Enkelt sätt att lösa alla problem med :D

 

MEN!

Senaste gången, så hjälpte det inte med formatering. Datorn är fruktansvärt trög. (Den var trög innan formatering också, någon förbättring blev det inte av formatering) Att starta den och gå in på en hemsida tar flera minuter.

Jag vill inte säga att det är p.g.a. flash, men sidor med flash (aftonbladet t.ex.) är väldigt tung att starta som första sida, och det är ofta som det kommer en grå bild som säger att adobe flash har kraschat. Direkt efter så försökte jag formatera om datorn igen & installera, samma sak.

 

Program så som Open office tar låååång tid att starta. 30 sekunder kanske.

 

Jag använder mig av Comodo brandvägg & virusskydd. och Kör viruskoll med jämna mellanrum.

 

Jag kör dropbox. ca 25gig indexerar den varje gång jag startar datorn. (Jag vet inte hur mycket datorkraft den tar?) Men jag har kört dropbox innan utan att datorn blivit såhär trög. Dock med mindre mängd data att indexera.

 

Prestanda information i kontrollpanelen säger:

Processor: 4.1

Minne: 5.4

Grafik: 3.2

Spelgrafik:3.2

Hdd: 5.5

 

 

Minne: 3gig. ligger vanligvis på mellan 1.5-1.7 i använt minne, förutom just då jag kör en stor beräkning i matlab. Kan då sticka iväg ordentligt.

Processorn ligger på mellan 20-30, men går ofta upp i hundra då jag startar något program el. liknande.

 

 

Finns det någon som har några ideer om hur jag skall kunna fixa detta? Jag är väldigt nöjd med datorn och vill använda den längre.

Har ni ideer så även gärna tips på hur jag skall lösa det, eller tips på program som kan kontrollera ifall det är just det som är problemet.

 

Tack på förhand!

Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett skäl till att datorn blir trög kan vara att processorn ej varvar upp

 

Jag brukar använda PCWIZARD 2012 ;OM man minimerar det efter det det startats blir det "kvar" en informationsruta uppe till höger .(Kan flyttas)

 

Det varierar med dator vad den innehåller men processorns frekvens brukar registreras.En orsak att den ej varvar upp kan vars överhettning på gund av att fläkt och kylare som fläkten skall pressa luft igenom blivit igensatta.

 

Rengöring av ventsystem är viktigt.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett skäl till att datorn blir trög kan vara att processorn ej varvar upp

 

Jag brukar använda PCWIZARD 2012 ;OM man minimerar det efter det det startats blir det "kvar" en informationsruta uppe till höger .(Kan flyttas)

 

Det varierar med dator vad den innehåller men processorns frekvens brukar registreras.En orsak att den ej varvar upp kan vars överhettning på gund av att fläkt och kylare som fläkten skall pressa luft igenom blivit igensatta.

 

Rengöring av ventsystem är viktigt.

LARSAS

 

 

Tack! Jag skall genast rengöra luftvägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något annat man kan misstänka är fel på hårddisk .Man kan ju göra en enkel test av den med programmet HDTune :Pro varianten är onödig.

 

http://www.hdtune.com/download.html

 

 

Du kan ju bifoga skärmklipp av resultatet (Benchmark och startknappen) och fliken Health

 

LARSAS

 

Verkar som att jag inte kan ladda upp bilder här utan bara länka till bilder som finns på internet?

 

Men jag kan beskriva bilden.

Variationer på ca +- 4MB/sek. började på ca 65MB/sek 0%, och linjärt ner till 35MB/sek vid 100%

Jag antar att de gula prickarna är accesstid.

Vid 0%: 5-15ms

linjärt upp till

25-35ms vid 100%

 

 

Min: 32MB/sek

Max: 67MB/sek

av: 52MB/s

accesstid: 17ms

Burst rate: 82MB/s

CPU usage: -1%

 

Health visade ingenting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att jag inte kan ladda upp bilder här utan bara länka till bilder som finns på internet?

 

Men jag kan beskriva bilden.

Variationer på ca +- 4MB/sek. började på ca 65MB/sek 0%, och linjärt ner till 35MB/sek vid 100%

Jag antar att de gula prickarna är accesstid.

Vid 0%: 5-15ms

linjärt upp till

25-35ms vid 100%

 

 

Min: 32MB/sek

Max: 67MB/sek

av: 52MB/s

accesstid: 17ms

Burst rate: 82MB/s

CPU usage: -1%

 

Health visade ingenting

 

Det är nog ett resultat man kan förvänta sig ,men ange gärna beteckningen på hårddisken som finns i rutan högst upp

 

Health visade ingenting betyder väl att det stod ok för alla världen?

 

 

http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html

 

 

post-57552-0-04264100-1358004681_thumb.jpg

 

Bilden visar rutan där man i realtid kan följa processorn när man minimerat PCWizard efter det startats.

 

Varvar den upp till sina 1300 MHz när datorn belastas. o.sv.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ett resultat man kan förvänta sig ,men ange gärna beteckningen på hårddisken som finns i rutan högst upp

 

Health visade ingenting betyder väl att det stod ok för alla världen?

 

 

http://www.cpuid.com.../pc-wizard.html

 

 

post-57552-0-04264100-1358004681_thumb.jpg

 

Bilden visar rutan där man i realtid kan följa processorn när man minimerat PCWizard efter det startats.

 

Varvar den upp till sina 1300 MHz när datorn belastas. o.sv.

 

LARSAS

 

 

Hdd: WDC WD3200BEVT-22ZCT (320GB)

 

Jag körde en error scan. Allt ok.

 

Skall installera programmet du talade om så återkommer jag.

 

tack så mycket för att du tar dig tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ett resultat man kan förvänta sig ,men ange gärna beteckningen på hårddisken som finns i rutan högst upp

 

Health visade ingenting betyder väl att det stod ok för alla världen?

 

 

http://www.cpuid.com.../pc-wizard.html

 

 

post-57552-0-04264100-1358004681_thumb.jpg

 

Bilden visar rutan där man i realtid kan följa processorn när man minimerat PCWizard efter det startats.

 

Varvar den upp till sina 1300 MHz när datorn belastas. o.sv.

 

LARSAS

 

 

Har startat det nu. Nu när jag inte gör något så visar den följande: det är en 1300MHzare

CPU: 1196MHz.

29/31 grader

10% / 3% load

 

Då jag startar open office:

varierar lite med:

1200MHz

29/31 grader

25% / 70% <- varierar en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går jag in på aftonbladet.se så ligger cpu på 75%/85%. rätt så konstant.

 

Aftonbladet har mycet Flashannonser .Flash är belastande på CPUn .Men konstant så mycket verkar skumt..

 

En del inaktiverar Flash under tillägg i webbläsaren och aktiverar om man exempelvis vill se SVT play.

 

 

 

http://de.hardware-w...ital_WD3200BEVT

 

Här ser du att HDTune värdena i Benchmark är normala för hårddisken.

 

Vi får se om någon annan på forumet kommer på något.Problemet med Flash du beskriver i första inägget exempelvis.

 

LARSAS

 

 

Vilket/vilka säkerhetsprogram används i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera Shockwave Flash i din webbläsare.

Att ha Flash aktivt under vanlig surfning

är inte så smart av två orsaker

Flash är en produkt som är välkänd/ökänd för en oavbruten följd av säkerhetshål.

Flash ökar CPU-belastningen ca 4 gånger vid surfning enligt min erfarenhet.

Varför betala för onödig elförbrukning?

 

Så jag har bara Flash aktivt när jag vill kolla på nån film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera senaste BIOS & drivisar sedan är det kanske dags att byta ut hårddisken mot en SSD? Du kan ju lägga gamla hårddisken i externt kabinett - sedan kan du ju alltid flytta SSD till en ny dator senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera senaste BIOS & drivisar sedan är det kanske dags att byta ut hårddisken mot en SSD? Du kan ju lägga gamla hårddisken i externt kabinett - sedan kan du ju alltid flytta SSD till en ny dator senare...

 

Har sett att det går att få tag på rätt billiga SSD's nu för tiden. Blir det någon märkar skillnad med annan hdd tror du?

 

Hur stor är risken att den hdd som jag har nu, har blivit långsammare? Jag gjorde test tidigare och presenterade resultat. Den ligger på den hastigheten som min hdd skall ligga på. Kan den ändå vara flaskhalsen?

 

Jag skall testa att uppdatera bios & drivrutinerna till kvällen, återkommer med resultat.

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera Shockwave Flash i din webbläsare.

Att ha Flash aktivt under vanlig surfning

är inte så smart av två orsaker

Flash är en produkt som är välkänd/ökänd för en oavbruten följd av säkerhetshål.

Flash ökar CPU-belastningen ca 4 gånger vid surfning enligt min erfarenhet.

Varför betala för onödig elförbrukning?

 

Så jag har bara Flash aktivt när jag vill kolla på nån film.

 

 

Det är väldigt synd att det skall behöva vara så!, Youtube kan fungera väldigt bristfälligt emellanåt. filmen hackar utav bara tusan och det tar en stund innan den börjar flyta på.

Jag skall spara detta alternativ och göra det sist, för helst vill jag ha på flashen, men jag är lite medveten om flashs rykte. Och jag antar att det ligger en del sanning i det :D

 

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trögheteten verkar i stort höra ihop med internetuppkoppling.

 

Testa på Bredbandskollen.se vid olika tillfällen .

 

Det är ju ingen högprestanda dator du har,Möjligen kan ett lättdrivet virusprogramm hjälpa upp en del och att bara aktivera flash när det behövs eller Flashblock i Firefox.Om man ska starta en flashvideo finns en knapp att trycka på som startar videon

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett att det går att få tag på rätt billiga SSD's nu för tiden. Blir det någon märkar skillnad med annan hdd tror du?

 

Hur stor är risken att den hdd som jag har nu, har blivit långsammare? Jag gjorde test tidigare och presenterade resultat. Den ligger på den hastigheten som min hdd skall ligga på. Kan den ändå vara flaskhalsen?

 

Jag skall testa att uppdatera bios & drivrutinerna till kvällen, återkommer med resultat.

 

Tack så mycket!

 

Hårddiskar blir långsammare med tiden. Inte så konstigt att den börjar bli trög efter tre år :)

En SSD skulle säkert lösa en hel del av dina prestandaproblem. Särskillt om du märkare av att burken "tuggar" när den är som trögast. Skillnadnen mellan SSD och HDD är som natt och dag. kolla gärna in på www.ssder.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...