Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia 250 och D-Link DIR-655


Znorkel72

Rekommendera Poster

Hej.

Har precis skaffat telias fiber 250Mbit.

Jag har en D-Link DIR-655 kopplad direkt efter telias inteno gateway.

Jag har via bredbandskollen mätt upp till 247mbit ner med kabel från router.

 

Men nu har jag 2st datorer på övervåningen varav en av dom inte har ett n nätverkskort så den får surfa vidare på BBB abonnemanget så länge. Jag har en dator till på mellanvåningen och en stationär dator på nedervåningen(Gillestugan)

i datorn på övervåningen och datorn i gillestugan sitter det en dlink DWA-140 i varje.

I laptopen på mellanvåningen sitter det ett inbyggt n nätverkskort (Samsung RC 530).

 

Ingen av datorerna får till någon vidare uppkoppling på bredbandskollen.se

jag brukar få runt 50mbit ner och ca 60mbit upp i gillestugan.

 

På datorn på mellan våningen så är det nu lägre hastighet, ca 25-30mbit ner

 

Finns det någon som har en bra inställning att göra i routern.

har provat med att byta channel width mella 20MHz, 40MHz och auto.

Har provat utan security och WPA2.

802.11 Mode står på 802.11n only.

 

Eller är det annan router som gäller, och måst jag då byta USB stickor med?

 

Tacksam för alla svar

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina hastigheter är ganska normala. Routern stöjder väl inte 5Ghz-bandet - i annat fall kunde du testa om du fick litet bättre fart där.

 

802.11ac börjar så sakta komma ut på marknaden. Där kan du räkna med bättre hastigheter - du behöver dock nya nätverkskort också. Jag hade nog väntat ett halvår eller så med att köpa ngt dock - dels är det inte ngn standard ännu o dels finns det väldigt litet att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv tidigare haft en D-link Dir-655 som fungerade hyfsat när jag använde ett adsl-abonnemang med en hastighet om 4-6 Mbit/s. Efter att ha bytt till stadsnät och fiberanslutning med 100 Mbit/s ned och 10 Mbit/s upp så märkte jag att trådlöst tappade jag för mycket fart med d-linken. Jag införskaffade en ny router Asus RT-N66U som visserligen kostade ca 1.700 kronor för 1 år sedan. Det är en dual-band router med 2.4 Ghz eller 5 Ghz frekvenserna som alternativ. Oj vilken skillnad det blev.

Trådlöst på ett avstånd om ca 12 m med två väggar (gips) emellan får jag dessa värden med bredbandskollen. Jag använder då 5 Ghz-bandet.

 

 

post-127947-0-70451100-1357943300_thumb.jpg

 

Min rekommendation är definitivt byte av router och nätverkskort (usb-sticka) som klarar dual-band. Du vill ju ha den fart du betalar för eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tvivlar på att du får någon bra fart trådlöst mellan våningsplanen oavsett router. Strålningen från antennen sprids ju i en cirkel runt den. Väldigt lite kommer ut i toppen eller neråt. Det går att trixa med t.ex dubbla antenner, en vertikal och en horisontal.

Mellan våningsplanen använd kabel eller med Homeplug via elnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...