Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oj, vad jag klantrade till det.. Går det att rädda?


Elajzaa

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Jag jobbar på ett boende för människor med Psykiatriska diagnoser. I en strävan att öka datorkunskap/användande för dem så inköpte vi en enkel ny HP-dator på Mediamarkt med Windows 8 förinstallerat. Gick inte så bra :( . Windows 8 visade sig vara alltför krångligt för dom boende.

 

Då tänkte vi - att det borde väl gå att nedgradera till Windows 7 ?

1) Talade med HP support som sa att dom ej var säkra på hur resultatet skulle bli . Kanske det skulle funka , kanske inte . Men för säkerhetes skull skulle jag tillverka Recovery skivor sa dom . Så utifall det "sket sig" skulle jag kunna återställa datorn till ursprungsläge..

 

2) Åkte och köpte en Win 7 licens

3) Installerade Win7 - och konstaterade att det inte gick . Allt blev svart och inget funkade.

 

okay ... så då var det bara att köra recovery skivorna å ställa tillbaka datorn i win8 skick igen ?

 

NÄ!!!

 

Datorn reagerar inte på recovery skivorna alls....

 

 

 

Någon som har nån ide om vad jag kan göra?

 

Formellt sett har jag sabbat datorn oh måste själv ersätta den om jag inte kan komma på nåt bra sätt att få den funktionsduglig igen :(

 

Alla tänkbara tips mottages med STOR tacksamhet!

 

Tack!

 

/Eliza

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis måste du trycka på en F-tangent när du startar datorn, för att använda skivorna. Det är olika beroende på datorn. På min är det F12 och då kommer det upp en meny, där det går att välja start enhet. Du får testa olika F-tangenter eller titta i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det och valde att boota från DVD enheten . Men det hände ändå ingenting :(

 

Det är somom dator-eländet inte vill kännas vid recovery skivorna :( ( Jag testade skivorna innan jag insallerade win7 och de fungerade )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Åkte och köpte en Win 7 licens

3) Installerade Win7 - och konstaterade att det inte gick . Allt blev svart och inget funkade.

Vad var det som inte gick. Lite mer info, tack. Startade installationen eller vad hände? Vilken version av Win 7, 32- eller 64-bits?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var 64 bitars. När jag satte in skivan för att installera win 7 så ber win mig först att checka med ett isticksprogram om datorn är kompatibel med win 7 .

 

Jag gjorde detta och resultatet sa att det var tveksamt . men detta skrämde mig inte eftersom HP-supporten hade sagt att det eventuellt skulle säga så . Så jag fortsatte med installationen ändå . Och efter att skivan snurrat ett tag och man såg progress-baren sakta gå framåt så blev det till slut klar och datorn startades om .

Därefter kom bara en svart sida som sa att datorn ej kan startas , att filer var skadade och jag ombads att sätta i en windows skiva för att reparera . Win 7 skivan satt redan i så jag klickade på enter . och då blev allt svart igen med feltext.

 

Jag provade starta om några gånger och jag ändrade så att den bootade från dvd. Men inget hjälpte . Då gav jag upp och satte i Recoveryskiva 1:3 . Men det förändrade inget trots flera tvingande omstarter ( startknapp avstängning + påsättning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte formaterade hårddisken före installationen av Win 7, är det möjligt att Recovery delen finns kvar på disken. Prova med F-tangenten igen och se om det finns ett recovery alternativ i menyn som kommer upp. Inte DVD:n då förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

I det läget, för att de boende skall få något ut av datorn finns bara en sak att göra:

INTE köpa något system som börjat med "W"... Spelar ingen roll vilket.

"A" är det som gäller (Äpple alltså...)

ELLER en iPad.

vänligen

Lars

(någon med erfarenhet i frågan...)

 

ps

HP support SKALL fixa detta! Inte du!

ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

I det läget, för att de boende skall få något ut av datorn finns bara en sak att göra:

INTE köpa något system som börjat med "W"... Spelar ingen roll vilket.

"A" är det som gäller (Äpple alltså...)

ELLER en iPad.

vänligen

Lars

(någon med erfarenhet i frågan...)

 

 

ds

 

Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av skillnaden emellan Win 8 och Win 7/XP.Att trassla in sig i Windows 8 händer även den bäste!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det och valde att boota från DVD enheten . Men det hände ändå ingenting :(

 

Det är somom dator-eländet inte vill kännas vid recovery skivorna :( ( Jag testade skivorna innan jag insallerade win7 och de fungerade )

Testade du att starta upp med skivan eller bara att du såg innehållet?

Kan du testa skivorna på annan dator? Alltså bara om den datorn startar upp på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det läget, för att de boende skall få något ut av datorn finns bara en sak att göra:

INTE köpa något system som börjat med "W"... Spelar ingen roll vilket.

 

KAN vara sant.. men de boende har nog störst nytta av ett operativ som de kan få direkt hjälp med, kanske av TS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...