Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows brandvägg


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Jag tänkte jag skulle ta kontroll över den utgående kommunikationen på min dator och därför läste jag och utförde stegen i guiden i pc för allas pc skola om hur man gör , men det går inte som det ska enligt beskrivningen .

 

Jag stänger av all utgående kommunikation och öppnar sen upp för IE 9 på mitt w 7 såsom program i tron att jag då ska kunna komma ut på nätet men det går inte alls , ingen kontakt .

 

Vad är det som felas ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte jag skulle ta kontroll över den utgående kommunikationen på min dator...

Jag stänger av all utgående kommunikation och öppnar sen upp för IE 9 på mitt w 7 såsom program i tron att jag då ska kunna komma ut på nätet men det går inte alls , ingen kontakt.

Har du skapat en regel för utgående trafik där IE 9 är med? Använder du 32- och eller 64-bit av IE 9? En regel för varje måste göras.

Jag använder själv Windows-brandväggen sedan några år för att kontrollera utgående trafik. Fungerar utmärkt.

Windows 7 med Internet Explorer 9.

 

Det gäller väl Windows-brandväggen med avancerad säkerhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag har öppnat/skapat regel för ie 9 (32) såsom jag skrev .

 

Avancerad säkerhet , jajamensan .

 

Här är skolan jag nämnde i första inlägget , scrolla ner till "Så ställer du in brandväggen" http://pcforalla.idg...r-med-windows-7

 

Börjar nästan tro att det är nåt fel med datorn eftersom jag gör precis såsom beskrivs men ändå så funkar det inte .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har öppnat/skapat regel för ie 9 (32) såsom jag skrev.

Om jag högerklickar på regeln så får jag fram egenskaperna och de ser som följande:

* Fliken Allmänt: Aktiverad ibockad, Tillåt anslutningen.

* Fliken Program och tjänster: Följande program markerat - sökvägen är: %ProgramFiles% (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

* Fliken Avancerat: Privat ibockat

De övriga flikarna har jag inte gjort några inställningar i.

 

För IE 9 64-bit är sökvägen: %ProgramFiles%\Internet Explorer\iexplore.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

SICUREZZA :

 

 

 

1 . Har du ALL utgående kommunikation stoppad ?

 

2. Räcker det för dig att skapa en regel för ie 9 såsom PROGRAM så kan ie kommunicera med nätet ?

 

3 . Om jag öppnar en PORT så kan ie kommunicera med nätet , men , då är det ju inte enligt "skolan" som jag nämnde tidigare .

 

M.a.o om jag stänger av all utgående trafik och öppnar för ie enligt skolan så är det dött och det är ju inte någonting som nämns i den artikeln .

 

 

Testade precis nyss igen för sjuttioelfte gången men det är DÖTT .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 . Har du ALL utgående kommunikation stoppad ?

 

2. Räcker det för dig att skapa en regel för ie 9 såsom PROGRAM så kan ie kommunicera med nätet ?

 

3 . Om jag öppnar en PORT så kan ie kommunicera med nätet , men , då är det ju inte enligt "skolan" som jag nämnde tidigare .

 

M.a.o om jag stänger av all utgående trafik och öppnar för ie enligt skolan så är det dött och det är ju inte någonting som nämns i den artikeln .

1. All utgående trafik är blockerad.

 

post-9397-0-46120900-1357846776_thumb.png

 

2. Då jag skapade regeln för IE valde jag Program -> Följande programsökväg -> Tillåt anslutningen.

 

3. Jag har inga portar öppnade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Det är precis så jag har det fast det är bara dött , ingen anslutning såsom jag skrev i mitt första inlägg .

 

Tog du en titt på länken till skolan och det förfarandet som beskrivs där ?

 

 

 

I programsökväg , skrev du då bara internet explorer för ie 9-32 eller vad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tog du en titt på länken till skolan och det förfarandet som beskrivs där ?

Jo jag kollade och jag antar du menar detta:

"För att du manuellt konfigurera vilka program som ska få ”prata” med nätet klickar du på Regler för Utgående trafik. Välj Ny regel i högermenyn. Bocka för rutan Program och välj Nästa. Markera Följande programsökväg och klicka på Bläddra. Leta nu upp det program du vill godkänna (du måste hitta programmets körfil (exe-fil). När du hittat programfilen markerar du den och väljer Öppna. Klicka på Nästa. Markera Tillåt anslutningen och klicka på Nästa. Markera alla tre nivåer (Domän, Privat, Offentlig) och klicka på Nästa. Ge din nya brandväggsregel ett namn och klicka på Slutför."

 

Det är precis så jag har gjort.

 

Någon liten detalj som du missat, men vad?

 

 

I programsökväg , skrev du då bara internet explorer för ie 9-32 eller vad ?

Jag klickade på Bläddra och navigerade till Program (x86) -> Internet Explorer och sedan markerade jag iexplore.exe och klickade Öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag klickade på bläddra skriver du men vad skrev du innan för att kunna klicka på bläddra och vad skrev du sen i nästa sökruta = filnamnsrutan ?

 

 

Var EXAKT i ditt svar är du bussig för det är här någonstans felet ligger .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Det fixade sig nu !!!

 

Jag hade missuppfattat en del i tillvägagångssättet i hur man skrev in filen , när du använde ordet navigera så vaknade jag till .

Jag skrev in den manuellt och inte helt rätt dessutom .

 

Tack för hjälpen , nu slipper jag använda andra program än windows brandvägg , de har hittintills bara givit mig olika sorters stora kompatibilitets problem .

 

 

Just nu är jag en lycklig gosse , tack !!!

 

Vad betyder sicurezza , italienskt va ?

 

 

Nu återstår bara hästjobbet att avgöra vilka filer som AV `et behöver och inte behöver bland en hel uppsjö av filer , inte lätt för en noob .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder sicurezza , italienskt va ?

Säkerhet på italienska. :)

 

Windows-brandväggen med avancerad säkerhet + MSE (Microsoft Security Essentials) = Säkerhet.

Det är fullt tillräckligt för att uppnå maximal säkerhet enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Säkerhet....okej .

 

Är det inte lustigt hur man kan gå ifrån stort ogillande av nåt man inte förstår i detta fallet w7 brandväggen , till att känna lycka när man lär sig nåt om detsamma och en känsla av att man behärskar saken infinner sig .

Nu känner jag mig orädd för den och ser fram emot att fixa och dona med den och upplever nu att "pusselbitarna" faller på plats .

Windowsväggen duger gott åt förnuftiga lågrisk surfare !

 

 

Jag är en tvättäkta dator nybörjare så när jag tar ytterligare ett steg i att "kunna" min dator så känner jag just sicurezza .

 

Blir lite kaxig kort sagt !

 

 

 

Hursomhelst , trevlig helg .

 

Ciao .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag mig orädd för den och ser fram emot att fixa och dona med den och upplever nu att "pusselbitarna" faller på plats .

Hursomhelst , trevlig helg .

Tack det samma!

 

Återkom om det är någon regel du inte får till.

 

Själv har jag inte lyckats få till en regel för Roxio Creator 2011, utan jag måste tillfälligt tillåta utgående anslutning i Windows-brandväggen då jag gör en "Check for updates..."

Alla övriga program som har antingen auto-update eller jag gör manuella uppdateringar fungerar med de regler jag skapat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Själv har jag inte lyckats få till en regel för Roxio Creator 2011, utan jag måste tillfälligt tillåta utgående anslutning i Windows-brandväggen då jag gör en "Check for updates..."

Alla övriga program som har antingen auto-update eller jag gör manuella uppdateringar fungerar med de regler jag skapat.

Det tog mig mer än 1 år och 3 månader för att få till den regeln. Och det tackar jag Windows 8.1 för. Samma problem där, men efter ett foruminlägg på Roxios forum så fick jag tips om var hitta agent.exe. Det fanns 4 st på olika ställen, men bara ett av dem var det som gällde för att skapa regeln. Det finns i ProgramData\Macrovision\FLEXnet Connect\11

Allt som har med Roxio Creator att göra finns i andra kataloger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...