Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är C: och D: två fysiskt olika hårddiskar?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en stationär Acer Aspire M3802.

 

Undrar om C och D hårddisken är två helt separata, så om C pajar, med Windows och allting så är ändå allt jag har på D okej? (Jag har det mesta av kort, musik och film på D)

 

Eller är de bara två delar av samma partionerade hårddisk? Hur kollar man detta? :unsure:

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken C: eller D: är fysiska hårddiskar. De är monteringspunkter i datorns filsystem. På dem monteras filsystemen, som finns på partitionerna. För att ta reda på om det är filsystem, som finns på två partitioner av samma disk eller om det är partitioner som finns på två diskar, skall du gå in i enhetshanteraren och titta efter hårddiskar. Hittar du bara en så ligger partitionerna på samma disk. Går den fysiska disken sönder förlorar du allt data på den. Men även om C: och D: ligger på samma disk påverkas inte den andra partitionen av en eventuell filsystemskrasch på den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är alltid en bra grundregel att ha backup av sina viktiga filer på ytterligare en annan disk, intern eller extern tex.USB-disk eller annat.

En hårddisk kommer förr eller senare att gå sönder, egentligen är det en tidsfråga, så se till att du har dina data på ytterligare minst ett ställe.

 

Förutom detta kan man ju drabbas av andra konstigheter som gör att filerna inte går att läsa från disken, då är det bra med backup.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta reda på om det är filsystem, som finns på två partitioner av samma disk eller om det är partitioner som finns på två diskar, skall du gå in i enhetshanteraren och titta efter hårddiskar. Hittar du bara en så ligger partitionerna på samma disk. Går den fysiska disken sönder förlorar du allt data på den. Men även om C: och D: ligger på samma disk påverkas inte den andra partitionen av en eventuell filsystemskrasch på den andra.

 

Bifogar en skärmdump över hur det ser ut i min enhetshanterare. Jag hittar varken C eller D?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Under Diskenheter > WDC WD10EADS-22M2B0 => det är din Western Digital hårdisk.

M.a.o, så har du endast en hårddisk i din dator som då verkar ha två partitioner - C och D enligt dina tidigare uppgifter.

 

Övriga enheter i den kategorin är minneskortläsare, anslutna interna USB enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, jag har alltså bara en hårddisk, så egentligen spelar det ingen roll att jag har allt personligt på D?

 

Om hårddisken får härdsmälta så ryker allt ändå?

 

Eller kan de alltså krascha individuellt? Ursäkta om jag är trög...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Okej tack, jag har alltså bara en hårddisk, så egentligen spelar det ingen roll att jag har allt personligt på D?

Det är ju egentligen en fördel, ifall du råkar ut för en krasch på systemdisken C så du måste installera om Windows, då gör du detta på just den partitionen och alla dina övriga filer på D finns kvar orörda.

 

 

Om hårddisken får härdsmälta så ryker allt ändå?

Ja. Därför jag tidigare påpekade hur viktigt det är att ha backup på sina viktiga filer.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

half on life

Det är ju egentligen en fördel, ifall du råkar ut för en krasch på systemdisken C så du måste installera om Windows, då gör du detta på just den partitionen och alla dina övriga filer på D finns kvar orörda.

 

 

 

Ja. Därför jag tidigare påpekade hur viktigt det är att ha backup på sina viktiga filer.

 

Mvh :rolleyes:

 

En fråga angående om flera partitioner på samma hårddisk: Påverkas prestandan om man har många partitioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga angående om flera partitioner på samma hårddisk: Påverkas prestandan om man har många partitioner?

Nej, inte direkt.

Dock blir det alltid en utrymmestjuv då man aldrig fyller en partition fullt ut.

Därav den enkla rekommendationen, ha inte fler än du måste för du kommer alltid hamna i läget att D: är proppfull men det finns gott om utrymme på E: men där har du ju enbart bilder och kan inte lägga filmer där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandan på partitionerna är olika. Den partition, som ligge längst ut på disken har den bästa prestandan. Läs- och skrivhastigheten till en mekanisk hårddisk är beroende av radien på spåret. Hastigheten är störst längst ut på disken. där första partitionen ligger. Oftast vinner man i prestanda genom att ha OS på en relativt lten partition i början av disken. Arkivdata, som sällan används sparas helst på en partition i slutet av disken.

En filsystemskrasch på C: påverkar inte vad du sparat på D:, men kraschar den fysiska disken så hjälper det inte att ditt användardata är på en annan partition. Själv har jag 4 diskar i min dator och de flesta har flera partitioner. Av viktigt data har jag kopior på hårddiskar i andra datorer i hemnätverket. En fördel med att ha OS och användardata på skillda partitioner är att en uppgradering av OS:et inte påverkar användardatat. Själv använder jag inte Windows utan enbart linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen en fördel, ifall du råkar ut för en krasch på systemdisken C så du måste installera om Windows, då gör du detta på just den partitionen och alla dina övriga filer på D finns kvar orörda.

 

 

 

Ja. Därför jag tidigare påpekade hur viktigt det är att ha backup på sina viktiga filer.

 

Mvh :rolleyes:

 

Jo det har jag, både på en extern hårddisk och en laptop :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag frågade ju förut om personliga filerna på D ryker om hela hårddisken kraschar, vilket ni trodde att de skulle göra.

 

men nyligen återställde jag datorn till fabriksinställningar, total reboot, och det påverkade bara C, allt på D förblev intakt. Jag trodde att de också skulle ryka eftersom C & D var samma disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade ju förut om personliga filerna på D ryker om hela hårddisken kraschar, vilket ni trodde att de skulle göra.

 

men nyligen återställde jag datorn till fabriksinställningar, total reboot, och det påverkade bara C, allt på D förblev intakt. Jag trodde att de också skulle ryka eftersom C & D var samma disk?

Du måste skilja på hårddisk krasch och Windows krasch. Går hårddisken sönder försvinner allt på disken. Är det Windows som spökar och du installerar om, kommer det som finns på D: att finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skilja på hårddisk krasch och Windows krasch. Går hårddisken sönder försvinner allt på disken. Är det Windows som spökar och du installerar om, kommer det som finns på D: att finnas kvar.

 

Okej, jag tror jag fattar, tack! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...