Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brother - IP /Fjärr utskrift?


Stud

Rekommendera Poster

Kör en Brother DCP-9010CN som LAN-skrivare

 

 

Men förstår jag det rätt att man måste installera drivrutiner >interface>brother bloat på ALLA enheter som ska kunna nyttja den?

Eller går det inte bara skriva ut mot dess fysiska namn /eller ipnummer

 

Vill kunna skriva ut från hemaddressen dvs så att skrivaren går igång på Kontoret . Trodde uppkoppling räckte och resursnamn

men windows måste antagligen få hela programpaketet eller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med windows 7 elr 8 så installerar den drivrutiner sig själv men svar på din fråga ja du måste ha drivrutiner på alla datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kör du med windows 7 elr 8 så installerar den drivrutiner sig själv men svar på din fråga ja du måste ha drivrutiner på alla datorerna.

 

 

Okej. Så Brothers mjukvara behövs för att hitta och matcha Brotherns ip. Logiskt.

 

Funderar på topologin dock.

 

Brotherskrivaren har vanlig tcp-kablage till en switch. i samma lilla LAN står en PC med trådlöst(mobilt) internet via usb-port.

Här går utskrifterna klockrent såklart via nätverket. Men för att nyttja skrivaren över internet måste jag ansluta mobila bredbandet till en router först för att tilldela trafiken rätt?

Enda sättet att hitta skrivaren fjärr med IP är väl endast om den har fast lina,ansluten i router eller kommer det funka ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är otydlig. Men mitt mål är att från hemmadatorn skriva ut på kontorslokalen (fjärr. via internet dvs)

 

Skrivaren är ju en sk server/ip skrivare och har stöd för IEE,http osv vad jag förstår och är ipv4,6 protokollförd för detta nu med statiskt ip.

Den är LAN-kopplad med tcp/ip kablage till en switch + en värddator där Brothers mjukvara finns på plats.

Åtkomst till denna PC sker dock med mobilt bredband (3G huwaie med usbanslutning)

Kanske det rent kopplingsmässigt (topologi) är felaktigt?

 

Måste det vara en åtkomstpunkt (router) eller för det går inte nå skrivaren nu hemifrån (ansluter till dess ip + NetBIOS/Nod namn utan lycka )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...