Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan moderkortet ha lagt av?


Bahloo

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte 2 st enkla datorer till mina barn Packard Bell iMedia b 2710 NC.

Den ena datorn har lagt av.. startar bara upp i någon secund för att sen stänga av.

Jag har läst och försökt felsöka vad som är fel.

Har återställt Hårdisken till fabriks inställningar.( i en annan dator)

Har bytt mellan datorerna nätaggregaten och ramminnena och de fungerar.

Läste oxå att man skulle ta av batteriet (1min cmos) på moderkortet , oxå gjort utan framgång.

Kvarstår om det är moderkortet eller prossesorn som lagt av???

 

Frågan är tror ni det kan vara moderkortet?

Jag har gjort en CPU ID på den fungerande datorn och den ser ut så här:

 

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2629882

 

Kan det vara moderkortet som lagt av???

 

 

 

Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt svar på din fråga, ja det är möjligt.

 

Det låter som att du felsökt det du kan felsöka enkelt, dvs minnen och nätagg.

Det som finns kvar är moderkort och processor.

 

Om du inte redan gjort det, gör en okulär besiktning av moderkortet i den trasiga datorn. Leta främst efter kondensatorer som ser bulliga ut eller rent av har exploderat.

Hittar du en, då vet du var felet ligger. Om inte får man leta vidare om det är värt att leta mer. Det är troligare att det är moderkortet än att det är processorn som bara spontant gett upp.

 

Hur gammal är datorn?

 

och ja, barnen, de har inte råkat göra något dumt med datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tack för snabbt svar.

 

 

Datorn är inköpt 200909

Jag har även gjort en okulär besiktning och kan ej hitta något fel.

 

Ja barnen kan ha gjort något vet ej..

Det började med att Windows inte startade upp korrekt några gånger sen vid sista försöket så gick det att starta i felsäkrat läge o sen efter omstart så stänger den av efter ett par sekunder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för Windows version och 32 el. 64?

Kommer du in i BIOS Setup utan problem, utan att den stänger av?

 

Det kan ju kanske också ha att göra med korrupta Windows systemfler?

 

Om du lyckas komma in i Windows, annars sätter du in en Windows installationsskiva och bootar från och startar en Kommando promt:

Kör sfc /scannow

 

1. Öppna en kommandotolk. Genom att klicka på Start, Alla program, Tillbehör, högerklicka på Kommandotolken och klicka sedan på Kör som administratör. Om du ombeds ange ett administratörslösenord eller en bekräftelse skriver du lösenordet eller klickar på Tillåt.

 

2. Skriv följande kommando vid kommandotolken (prompten), och tryck på RETUR: sfc/scannow

Om frågetecken uppstår om detta, se detta inlägg # 3 och vidare för mer info http://eforum.idg.se...ost__p__1586950

 

Sedan om det inte hittas något fel där, så kör en Minnestest, även om du nu bytt minnena, så för att säkerställa att memory controller och annat på moderkortet fungerar, i.o.f. kan det vara nåt med minnena i alla fall.

http://eforum.idg.se...ide-minnestest/

Just denna minnestest använder inte Windows överhuvudtaget och kan ge en indikation på om datorn fungerar.

 

Till sist skulle du kunna testa en Linux variant för att boota upp datorn med, utan installation. Bara för att kontrollera om datorn beter sig lika?

Kanske du skulle testa detta: http://www.idg.se/2....-1-introduktion

Det är en guide för att boota upp Puppy Linux utan att det påverkar ditt Windows och där används en USB-sticka att spara filerna till vid ev. filräddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju en tråd på SWeclocker där du själv konstaterat att det kan bero på att datorn ej klarar BIOS testet och därför avbryter starten .Exempelvis på grund av felaktig processorkylning.Det kan ju bl.a bero på att CPUfläkten ej startar eller CPUkylaren lossnat.så att CPUn överhettar.Hur är det med dom sakerna.

 

Motsvarande för grafikkort ,

 

Datorn startar i felsäkert läge?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har vista home basic editio/ 32.

 

Kommer ej in i bios allt som händer oavsett vad jag provat är att den startar upp i ett par sekunder ...

Eftersom jag har 2 lika datorer så har jag provat med RAM, HDD o nätaggregatet i båda o dessa fungerar

 

Jag har även kollat så CPU sitter som det ska inget löst...

 

Av vad jag har fått för hjälp av er o det jag läst mig till här och på Sweclockers så tror jag det är moderkortet alt processorn..

 

 

 

Ang min tråd på Sweclockers så fick jag inget svar där så jag provade lyckan här vilket gav resultat.

 

Stort tack...

 

 

 

Jag skall prova tipset med Linux....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig datorn vid uppstart? ger den ifrån sig ett pip och försöker sedan starta Windows men lyckas inte, startar om?

 

Det där första pipet är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hör att fläktarna går igång, sen kommer ett pip o den stängs av.

 

Händer inget på skärmen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang min tråd på Sweclockers så fick jag inget svar där så jag provade lyckan här vilket gav resultat.

 

Stort tack...

 

Det är fortfarande intressant det du själv pekade på som stod i punkt 12 .,Det är bara du som kan kontrollera det .Jag har lagt till att det för vissa BIOS är viktigt att CPUfläkten startar och rotationen indikeras av BIOS.

 

LARSAS

 

 

Tillägg :

Det är ju enkelt att kontrollera CPUfläkten genom att byta plats på dessa mellan datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett pip... mmh, det betyder i sig att datorns interna testa, POST, har gåtts igenom utan problem, dvs att minne, grafik, processor osv svarat. Ingen garanti för att allt är okej men en indikation

Testa att ta ur alla minnen, vad säger/gör datorn då?

 

Om det vore ett värmeproblem då borde väl datorn, när den stänger av sig, skjuta av en kakafoni av ljud? Varna för problemet, inte bara stänga av sig.

Plocka ur hårddisken, koppla bort allt som inte datorn måste ha. DVD och allt. Bara processor och en minnespinne kvar.

 

Och ja, du skyddar väl datorn från ESD-skador under arbetet med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har testat vidare.

 

Först ja jag använder ESD skydd, läste på många trådar innan jag började med felsökningen.

 

Jag har provat era tips med att byta över cpu fläkt i den andra datorn fungerar kopplat av allt datorn inte behöver osv men fortfarande samma resultat.

 

 

 

En annan fråga på detta, om man nu ska byta moderkort, processor o ev ram, kommer wista (OEM) att fungera igen eller man måste ha en ny licens?

 

Eller kan man köra på Linux direkt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM Windows är knutet till en dator, ett moderkort.

Dock medger MS ofta att man aktiverar Windows igen på ett nytt moderkort om det gamla gått sönder. Man får då aktivera via deras telefonaktivering.

 

Inte garanterat att det går, om du ska byta moderkort på den där datorn blir det ju som att köpa en ny dator då du säkert blir tvungen att köpa ny processor och nytt minne också. Moderkort som är kompatibelt med din processor

http://www.prisjakt....ms=l=s111397294

finns uppenbarligen att få tag på men kanske det är bättre ekonomi på sikt att satsa på en uppgradering, en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen.

 

Då är det som jag trodde med licensen.

 

 

Att laga denna ger nog inte tillräcklig med kraft så den klarar kommande krav de närmsta åren....

 

Är som du säger bättre att satsa på en ny dator..

 

Jag tror det blir så att jag ska våga på mig att bygga en egen lagom dator till dottern (8år)

 

Finns många trådar och guider här som jag börjat läsa, fler frågor på detta kommer säkert.

 

Än en gång tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir så att jag ska våga på mig att bygga en egen lagom dator till dottern (8år)

 

Du tror inte dottern vill ha en bärbar? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det vill hon absolut ha :-)

 

Hon sa det som senast idag när jag kom hem med min nya från jobb, en sådan vill jag ha sa hon mmm vi får se svarade jag :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...